Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Hele bekende forummer

Hele bekende forummer

22-05-2015 om 12:45

Help: heel groot energieprobleem bij vader

Ik ben vandaag een paar keer gebeld en zit nu helemaal in de stress. Ik hoop dat ik nog kan posten vandaag dat het goed komt maar daar heb ik nu een hard hoofd in.

Het blijkt dat mijn vader (staat elke maand rood) al jarenlang een meterstand heeft doorgegeven waarbij een getal ontbreekt. Tenminste dat is de enige logische verklaring.

In okt 2014 had hij een stand van 4750 en in feb werd zijn meter vervangen en daar stond ongeveer 50000 op.

Ik heb hem laten zoeken naar de papieren van feb maar ik rekende meteen al uit dat er een groot probleem moest zijn en dat was inderdaad zo.

Ze zeggen dat hij en x aantal jaar zelf de meterstand heeft doorgegeven en dat is dan dus een jaartotaal van minder dan 300 kWh geweest. Ik wéét dat ze verplicht zijn om elke drie jaar aan te bellen en het kan ook niet zijn dat ze drie jaar geleden wel op 40.000 zaten en daarna een stand van 4250 hebben geaccepteerd.

Nu wordt contact gelegd met de afdeling wettelijke en justitiële zaken maar ja dat is binnen het bedrijf. Wat zijn mijn rechten want ik reken zo even uit dat hij 10.000 euro moet gaan betalen.

Waar kan ik heen als het daar naar toe gaat?

Eigenlijk wil ik gewoon een 'komtwelgoedschatje' horen...

Hortensia

Hortensia

22-05-2015 om 12:53

De meter vervangen

Is het zeker dat er écht 50.000 op de meter stond en geen 5.000?

Mijn meter is ook vervangen, ik moest een kaartje met de laatste meterstand van de oude meter ondertekenen (na controle van de stand) en bewaren. Gelukkig maar, want de metervervanger had een heel fout getal doorgegeven waardoor mijn maandbedrag veel te hoog was geworden.

Heeft je vader nog zo'n kaartje en heeft hij voor het ondertekenen daadwerkelijk de eindstand gecontroleerd?

Hele bekende forummer

Hele bekende forummer

22-05-2015 om 13:08

zeker

Hij heeft inderdaad (helaas) die brief gevonden.

Ik leg net de telefoon weer neer, twee dingen:

In de tussentijd heb ik gezien dat hij vanaf 2005-2015 altijd een jaarafrekening van 200-300 kWh had.

Verder heb ik net gehoord dat ze hebben gezien dat er in 2012 voor het laatst een meteropnemer is geweest die dus ook een stand heeft ingevoerd met maar vier cijfers. Dit moet mij toch enigszins gerust stellen? Als die opnemer ook al vier cijfers afleest moet zijn collega dat in max 2009 ook hebben gedaan (elke drie jaar).

Komtwelgoedschatje.... gaat steeds door mij heen maar kán iemand zo weinig verbruiken? Lijkt me niet, tv staat de hele dag aan en normaal lampverbruik. Geen computers etc en amper stofzuigen.

Voor nu is het afwachten, ze gaan het uitzoeken. Als ik de rekening krijgt (ik heb er al voor gezorgd dat die naar mij gaat zodat mijn vader nog van niets hoeft te weten) moet ik contact opnemen zodat ze het geld er niet meteen vanaf gaan halen maar ja 45000 x 0,25 cent is toch echt 11250 euro.

Hele bekende forummer

Hele bekende forummer

22-05-2015 om 13:09

brief

En ja op die brief stond hetzelfde getal als wat ze door hebben gekregen.

STEL dat er dus al 10 jaar lang een cijfer te weinig is doorgekomen en er dus bewezen twee meteropnemers dezelfde fout hebben gemaakt: wat dan?

2012

Als de stand in 2012 is opgenomen door een meteropnemer, dan is dat de laatste 'ware' stand.
Kun je (op schrif) krijgen welke stand dat was?

Is de stand die je vader daarop in 2013 heeft gegeven daarmee in lijn?

Het wordt zaak te achterhalen wanneer het verschil is ontstaan.

Tip voor iedereen: maak een foto van je meterstand.
Mijn zus heeft dat toevallig voor mijn ouders gedaan en daarmee is ook zo'n idioot verschil als luchtfietserij de wereld uit geholpen.

Hele bekende forummer

Hele bekende forummer

22-05-2015 om 15:39

Helaas

Ok er is duidelijkheid;

Mijn vader heeft een teller met maar vier cijfers en blijkbaar gingen ze in 1998/1999 over de 9999 naar 100.000 Dat jaar moeten ze dus vermoedelijk veel geld hebben teruggekregen denken ze maar dat begrijp ik niet. Lijkt me niet logisch.

Vanaf dat jaar (verder konden ze niet terugkijken) heeft mijn vader dus jaarlijks 200-300 kWh verbruikt. De maandbedragen vielen mij niet op want hij heeft een veel hoger gasverbruik dan ik (hele dag staat die verwarming te loeien met de kamerdeur open): 1750 waar ik 1000-1200 heb.

Dus mijn vader (eerst ouders) hebben al die jaren niet gezien dat het verbruik zo laag is (maar hun kennende hebben ze alleen naar het bedrag gekeken) maar dus de energieboer EN de netbeheerder ook niet.

De meteropnemer in 2012 heeft het wél goed doorgegeven maar (en dat is mij even onduidelijk) ergens kon men dat niet kwijt omdat men wist dat het een teller was met vier cijfers??? Ook de netbeheerder had dit moeten opvallen.

Nou ja lang verhaal kort: wettelijk mogen ze terug tot drie jaar geleden en in juni 2012 was de stand ongeveer 4300 en in feb 50500. Ik denk dus dat we 50500-43000= 7500 x 0,25 euro is 1875 ofzo moeten betalen? Op dat precieze bedrag moeten we nog 2-3 wk wachten.

Evenzo

Evenzo

22-05-2015 om 16:41

och

Wat een ellende krijgen jullie op je bord door dit soort toestanden.
Ik begreep ook dat je vader moeite heeft met het uitkomen elke maand en dat jullie zijn geldzaken (deels?)hebben overgenomen.

Een kennis van mij vertelde mij dat hij vrijwilligerswerk gaat doen als budget buddy. Ze gaan dan met mensen die moeite hebben met hun geldzaken om de tafel en proberen ze zo weer op "het goede pad" te krijgen met regelmatige begeleiding.
Nu woont hij in een heel ander deel van Nederland, maar is dit een idee voor je vader?
Het zou jullie als familie misschien ook veel stress kunnen schelen, want hij raakt in de penarie, maar jullie lossen het op.

vlinder72

vlinder72

22-05-2015 om 16:56

zodra de brief er is

Zodra de brief er is dien je een klacht in dat je van mening bent dat de energiemaatschappij nalatig is geweest. Immers hadden zij deze fout eerder geconstateerd was er niet zoveel schade geweest. Het is de taak van de energiemaatschappij om de schade te beperken
Daarom stel je voor om van het totaal bedrag de helft (of een derde) te betalen tegen volledige kwijting

Doe je een derde dan kan je altijd met de helft komen als tegenoffer mochten ze het niet eens zijn met je klacht. Maar ik denk dat ze wel overstag zullen gaan.

Hele bekende forummer

Hele bekende forummer

22-05-2015 om 17:22

vlinder

Ja maar het hele bedrag zou 6500 zijn dus we hebben al geluk dat we maar voor 3 mnd moeten terug betalen. Zou dat helpen?

Wat mij verder zo vreemd lijkt is dat je dit probleem toch elke 4 jaar hebt? Elke vier jaar gaat de teller weer op 0000. Hoe kan het dat er dan ergens staat dat het hier om een teller met vier cijfers gaat waardoor ze geen vijf kunnen invoeren?

Ik kan hier ook niets over vinden, hoe ging dat met andere meters? Ik vroeg nog hoe het dan met alle buren zit (huurhuizen uit 1968) maar het zou iets eenmaligs zijn?

Hele bekende forummer

Hele bekende forummer

22-05-2015 om 17:26

evenzo

Mijn moeder is al 11 jaar geleden overleden maar daarvoor hadden ze ook nooit geld, mijn zwager is er echt heel wat avonden geweest om ze het uit te leggen maar het valt niet.

Verder denken we dat er geld verdwijnt maar ik zit er al jaren bovenop en al vragen we tig keer om te pinnen in de winkel hij doet dat niet omdat hij dus zijn pincode niet weet. Verder allerlei vage verhalen waar ik nu niet verder op in ga.

Hij heeft wel een huurder maar die loopt inmiddels al precies die 1800 achter maar daar komt ook echt geen cent méér uit, heeft ook financiële problemen. Jullie zullen wel zeggen: gooi hem er uit maar we zijn bang dan echt geen huurder meer te krijgen en elke honderd euro die we nu krijgen is er één. We hopen deze maand weer eens de volledige huur te krijgen plus een beetje. Vorige maand halve huur en daarvoor max de gewone huur dus inlopen op de schuld lukt niet.

+ Brunette +

+ Brunette +

24-05-2015 om 00:25

Ook eens zoiets meegemaakt.

Dit verhaal speelt zich af in Spanje maar misschien heb je er toch iets aan. Bij mij was jarenlang de verkeerde meter afgelezen en mijn werkelijke gebruik was hoger, bleek toen ze in de gaten kregen wat dan wel mijn meter was. Men heeft toen foto's gemaakt en een berekening, ik moest iets van 1700 euro bijbetalen. De energiemaatschappij stelde zelf spontaan voor om het in maandelijkse termijnen te betalen, uitgesmeerd over twee of drie jaar, het was iets van 40 of 50 € per maand extra. Dat het een fout van het bedrijf was en niet van mij, maakte niet uit. Ik had een bepaalde hoeveelheid stroom geconsumeerd en die moest worden betaald, hoe je het ook wendt of keert. Jammer maar helaas.

+ Brunette +

+ Brunette +

24-05-2015 om 00:27

Wat ik me wel bedenk...

Dat dit nog was in de tijd was dat elektriciteitsbedrijven nog een monopolie hadden, ik weet niet of nu met al die concurrentie nog kan. Maar je zou natuurlijk kunnen tekenen dat je bij een overstap naar een andere maatschappij de restschuld ineens moet betalen.

Yeti

Yeti

25-05-2015 om 15:40

betalingsachterstand

Je moet de betalingsachterstand ineens voldoen en de nieuwe energieleverancier krijgt bericht dat je een risicoklant bent. Dan moet je waarschijnlijk nog extra borg betalen bij de nieuwe energieleverancier ook.

Hele bekende forummer

Hele bekende forummer

25-05-2015 om 15:43

overstappen

Ik kwam er een jaar of wat geleden achter dat ze hem een contract voor vijf jaar hadden aangesmeerd, ik wist niet eens dat dat bestond. Ik stap al jaren elk jaar over en elk jaar krijg ik 100, 160 of zelfs 200 euro overstappremie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.