Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

vraagje

vraagje

16-09-2014 om 15:58

Heeft mijn zoon recht op WW?

Mijn zoon (19) zit op het MBO en had tot voor kort een bijbaan. Na anderhalf jaar is zijn halfjaarcontract niet verlengd. Vanzelfsprekend is hij druk aan het solliciteren, maar dat valt niet mee.
Hij heeft wel studiefinanciering. Heeft mijn zoon nu recht op WW, of niet, omdat hij (basis, geen aanvullende) studiefinanciering heeft?


Wie minstens 5 of minstens de helft van zijn arbeidsuren verliest heeft recht op WW als hij aan de overige eisen voldoet. Of het een 'bijbaantje' is naast andere inkomsten maakt daarvoor helemaal niets uit.

Als hij al werkloos is, heeft hij overigens te laat aangevraagd. Maar dat is dan maar zo, zeg hem maar het zsm aan te vragen.

Groeten,

Temet

vraagje

vraagje

16-09-2014 om 16:22

Temet

Zijn contract loopt deze week af.

Als hij te laat is met aanvragen, krijgt hij bij toekenning van zijn WW dan wel met terugwerkende kracht die eerste weken?

Hij is nu nog op tijd

Hij moet aanvragen uiterlijk binnen enkele dagen na de eerste werkloosheidsdag meen ik. Dat staat op de site van UWV.
Hij is nu dus nog wel degelijk op tijd.

Heeft hij wel een DigiD? Zo ja, dan nu aanvragen. Zo nee, dan even kijken wat de uiterste aanvraagdatum is en uiterlijk op die datum - maar liever eerder - melden bij het werkbedrijf of hoe het ook heet om te zeggen dat hij wil aanvragen maar nog geen DigiD heeft. Want het kan dik een week duren om die DigiD te regelen maar te late aanvraag levert weer een strafkorting op, dat wil je niet. Dus zonodig aanvragen zonder DigiD. Maar liever met, als dat kan.

Groeten,

Temet

vraagje

vraagje

16-09-2014 om 17:42

DigiD

Heeft hij gelukkig.

Klaartje

Klaartje

16-09-2014 om 19:50

Volgens mij

krijg je geen ww als je studeert. Zelfs als je bijv werkt, werkeloos wordt en dan besluit om terug te gaan studeren vervalt je ww.

vraagje

vraagje

16-09-2014 om 19:54

Klaartje

Daar twijfel ik dus over. Aan de ene kant: nee, geen ww, want nog student en dus niet beschikbaar voor werk. Aan de andere kant: maar het gaat niet om fulltime werk, het gaat om werk dat hij náást zijn opleiding deed.

En al googlend kom ik er ook niet uit. Maar ik heb hem gezegd zijn loonstrookjes bij elkaar te zoeken (grrrr, hij is de helft kwijt!) en gewoon contact te zoeken.

Liefst heeft hij natuurlijk zo snel mogelijk weer een bijbaan!

Nastia

Nastia

16-09-2014 om 20:05

Nee

Volgens mij heb je geen recht op WW als je studeert, ook niet als het om een bijbaantje gaat. Je moet beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt en dat ben je niet als je (voltijds) studeert.

Barvaux

Barvaux

16-09-2014 om 20:09

Nastia

Als je WW aanvraagt voor 12 uur hoef je niet meer beschikbaar te zijn dan dat. Je kunt ook meerdere parttimebaantjes hebben waarbij er eentje wegvalt of in uren geminderd worden en toch WW krijgen.

Of WW kan in combinatie met een studie op zich weet ik niet. Is er niet iets van een maximum aantal maanden of jaren en dat je dat beter kunt bewaren voor later en dat niet nu moet gaan inzetten?

vraagje

vraagje

16-09-2014 om 20:41

uren

Volgens mij is het zelfs niet meer dan 6 uur per week. Tenminste, volgens het contract, in werkelijkheid kan het een uurtje of twee meer zijn wegens invalwerkzaamheden. Maar zeker geen 12 uur.

Christel

Christel

16-09-2014 om 21:20

1,5 jaar gewerkt

zou toch maar 1,5 maand ww betekenen? Geen idee of hij er recht op heeft hoor, maar ik denk dat hij zijn energie beter kan stoppen in het zoeken naar een nieuwe bijbaan dan aan het aanvragen van ww voor die 1,5 maand.

gewoon aanvragen

Die loonstroken heeft hij niet per se nodig volgens mij, wel een bewijs dat zijn contract is afgelopen (het contract zelf volstaat, daar staat de einddatum in). De loongegevens kan UWV vziw halen uit de premie-administratie. Hij moet wel opgeven wat hij verdiende (hij kan het uurloon opgeven en het gemiddelde aantal uren per week of maand schatten), maar loonstroken hoeft hij dacht ik niet te laten zien.

Ik snap niet waarom die jongenn zijn energie 'beter zou kunnen steken in het zoeken naar een baan'. Dat doet hij al, en het heeft tot nu toe niks opgeleverd. Als hij de WW nu niet aanvraagt, al zijn energie richt op het zoeken naar een baan en het lukt niet, dan krijgt hij op zijn best een strafkorting als hij later alsnog aanvraagt, en met een beetje pech heeft hij dan zijn rechten verspeeld (als men stelt dat de eerste werkloosheidsdag later komt te liggen - lang verhaal).

Ik proef een beetje het idee dat wie naast zijn studie werkt maar een bijbaantje heeft en niet echt meetelt. Maar ook een student is een werknemer als alle anderen, met dezelfde rechten. Waaronder WW. Waar ook premie voor is afgedragen. Inderdaad, hij studeert, maar hij heeft daarnaast altijd gewerkt en hij blijft in dezelfde mate beschikbaar. Ik zou werkelijk niet weten waarom hij geen recht op WW zou hebben (maar als iemand mij de relevante wetsartikelen even wil noemen ben ik niet te beroerd om het na te kijken )

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

16-09-2014 om 22:31

Minder dan 5 uur

Volgens mij is het zo dat minder dan 5 uur werk niet meetelt als je WW aanvraagt. Maar... bij het uwv weten ze dat natuurlijk het beste. Met een contract van 6 uur per week loont het nog steeds de moeite om WW aan te vragen. Een jongen van 19 kan multitasken lijkt mij. En zijn energie steken in WW waar hij gewoon recht op heeft én een baan zoeken én studeren.

Bij een arbeidsverleden van 1 jaar krijg je 2 maanden WW, bij 2 jaar 2 maanden, enzovoorts. Volgend jaar verandert daar wel wat in. Vanaf een arbeidsverleden van meer dan 10 jaar wordt ieder jaar in een half jaar WW omgezet. Dus met een arbeidsverleden van 20 jaar heb je dan recht op 15 maanden WW tegen nu nog 20 maanden.

Kaaskopje

Je moet 5 uur verliezen of minimaal de helft. Dus wie 15 uur per week werkt, heeft recht op WW bij een arbeidsurenverlies van 5 uur of meer. Wie 4 uur per week werkt, heeft recht op WW bij een arbeidsurenverlies van 2 of meer.

Groeten,

Temet

vlinder72

vlinder72

17-09-2014 om 07:32

Laat je het nog weten of het gelukt is

Ik ben namelijk heel benieuwd hoe het UWV met zo'n ww verzoek omgaat. Er staat namelijk ook dat je beschikbaar moet zijn voor werk. Je zoon zit nog op school. Zie het UWV dat dan als beschikbaar zijn of niet.

vraagje

vraagje

17-09-2014 om 09:29

uren

Bedankt voor jullie reacties. Die reactie dat hij beter zijn energie in solliciteren leg ik maar naast me neer.

Temet, ik weet dat zijn contract 4 uur per week was, maar in de praktijk was het meer (5-10 uur per week) omdat hij veel extra werd opgeroepen.

Christel

Christel

17-09-2014 om 09:47

o jee

mijn reactie dat hij beter zijn energie kan stoppen in zoeken naar een nieuwe baan ipv ww aanvragen was niet verkeerd bedoeld. Ik dacht dat ieder jaar werk een maand uitkering oplevert, dan zou hij maar 1,5 maand uitkering krijgen. Een uitkering aanvragen is niet een kwestie van formuliertje invullen en klaar. Daar gaat een partij energie in zitten. Vandaar dat ik dacht dat hij beter kon zoeken naar iets nieuws. Recht op een uitkering is recht op een uitkering, het gaat mij er niet om dat hij studeert, dat het een bijbaan betrof, meer wat het je qua energie kost.

vraagje

vraagje

17-09-2014 om 10:04

Christel

Je bedoeling is goed, maar geloof me, hij solliciteert al sinds een tijdje elk moment op de gekste baantjes. Hij heeft nog van niemand antwoord gekregen! Dat is zo frustrerend!
We zitten momenteel in een vervelende financiële situatie omdat ik zelf net werk ben kwijtgeraakt en ziek ben geworden, net naast allerlei regelingen val en ik kan hem momenteel niets geven. Hij wil heel graag zichzelf bedruipen maar kan nu amper zijn eigen vaste lasten betalen.
Hij hoopt liefst vandaag nog werk te hebben, want hij wil net als ik onafhankelijk en zelfstandig zijn, maar die anderhalve maand kan net even een beetje verlichting geven als dat niet meteen lukt.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-09-2014 om 11:09

Temet, klok en klepel

Blijkbaar vind ik het nog steeds een ingewikkelde boel. Ik werkte 32 uur bij mijn oude werkgever, maar ik ging 30 uur werken. Dat verschil werd niet aangevuld door het UWV. Daaruit maakte ik op dat dat de regel van 5 uur voor iedereen opgaat. Nu was ik allang blij dat ik een baan van 30 uur had, want dat was altijd nog meer salaris dan de 70% van het laatste inkomen via de WW.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-09-2014 om 11:16

Vraagje

Is je zoon ook bij alle vacaturesites ingeschreven die zich juist richten op studenten, zoals zoekbijbaan.nl? En bij Studentenwerk? Zou hij ook promotiewerk willen doen? (Ja ja die verfoeide straatverkopers...) Het is inkomen en hij kan ondertussen ander werk zoeken. Ook worden er nog wel eens jongeren gevraagd voor evenementen (bar, ijs, hamburgers verkopen o.a.). Dagbladen rondbrengen levert altijd meer op dan reclamewerk. Ik noem maar een paar mogelijkheden.

studiefinanciering

Ik weet niet of je zoon al studiefinanciering heeft of nog kan aanvragen. 19 jaar, dat is vervelend: net te oud voor de hele goedkope salarissen.
Overigens: zijn kontrakt kan dan wel 4 uur zijn, maar als hij 3 maanden lang meer uren heeft gewerkt telt dat aantal. Als het bedrijf alle informatie heeft doorgegeven weet het UWV dat. Je hoeft gelukkig niet meer zelf alles op te geven.

Succes!

Tsjor

Christel

Christel

17-09-2014 om 12:32

Vraagje

Het is lastig om een bijbaantje te vinden tegenwoordig. Mijn oudste van 17 (nog op het vo) wilde zo graag gaan werken maar overal werd hij afgewezen om de meest rare reden. Uiteindelijk heeft hij via een klasgenoot een baantje gevonden in het restaurant van diens ouders. Het lijkt wel of er tegenwoordig minder advertenties gezet worden maar dat alles via via gaat. Ik hoop dat hij snel wat vindt!

vraagje

vraagje

17-09-2014 om 13:12

Kaaskopje

Ik weet niet precies waar hij allemaal op heeft gesolliciteerd omdat hij dit met zijn begeleider doet (hij heeft een autistische stoornis), maar de tips die jij hier geeft zal ik zeker doorgeven! Voor straatverkoop en callcenters is hij niet geschikt, maar voor evenementen absoluut wel, daar heeft hij als vrijwilliger al zijn sporen mee verdiend.
Wat krantenlopen betreft: ik herinner me (maar dat is alweer een tijd geleden) dat dat leuk is voor 14-, 15jarigen, maar qua inkomsten ver beneden de maat voor een 19-jarige, maar dat kunnen we nog eens uitzoeken.

vraagje

vraagje

17-09-2014 om 13:16

Tsjor

Tsjor, hij heeft studiefinanciering, maar geen aanvullende omdat zijn vaders inkomen van 2012 wordt meegerekend, maar die is al een tijd niet meer in beeld en weigert ook maar iets te betalen. We zijn daar momenteel mee aan de slag bij het DUO, ik denk dat het wel goed komt, maar er zijn flinke vertragingen daar, dus we moeten nog even geduld hebben. Dat, en zijn zorgtoeslag, zijn niet dekkend voor zijn zorgverzekering en schoolkosten plus kosten als kleding, kapper en dergelijke, dus komt op mij neer, want ik ben natuurlijk tot zijn 21e onderhoudsplichtig. Hij leeft gelukkig niet op te grote voet en is zich erg bewust van het feit dat we uiterst zuinig moeten leven.

Bedankt voor je antwoord m.b.t. de uren, daar kunnen we wat mee! Mijn zoon heeft bij een supermarkt gewerkt, ik zou denken dat die alles netjes doorgeven

vraagje

vraagje

17-09-2014 om 13:21

Christel

Christel, dat klopt. Ik heb ook gehoord dat veel vacatures via-via worden ingevuld, en zo ben ik ook altijd aan werk gekomen. En zo is mijn andere kind aan zijn maatschappelijke-stage-adres gekomen. Ook geloof ik heilig in netwerken, maar voor mijn oudste is dat wat lastig. Mooi leermoment, zou ik zeggen, en hij wordt er in begeleid.
Voorlopig geloven we nog in kansen in plaats van "kan niet"

kinderalimentatie

Had je eerder kinderalimentatie voor hem en ligt daarover een uitspraak bij de rechter? Dan moet de vader een bedrag rechtstreeks aan je zoon betalen. Tot zijn 21ste.
Dat moet je niet regelen via DUO, maar via de rechter of het LBIO.

Tsjor

Barvaux

Barvaux

17-09-2014 om 13:35

christel

"Het lijkt wel of er tegenwoordig minder advertenties gezet worden maar dat alles via via gaat."

In tijden van minder werk gaat dat nu eenmaal zo. Waarom zou je een advertentie zetten als een werknemer van jou wel iemand kent die goed is?

Annet

Annet

17-09-2014 om 13:41

Naar winkels/restaurants toe gaan

Toevallig heeft oudste (16) net een baantje gevonden door een aantal restaurants af te lopen. Ze had nul ervaring. Voordeel is natuurlijk wel dat ze goedkoper is dan een 19-jarige.
Bij een heel eenvoudig restaurant (meer afhaal dan bediening) mocht ze gelijk beginnen.
Ze wil eigenlijk helemaal de bediening in maar nu is ervaring opbouwen belangrijk.

vraagje

vraagje

17-09-2014 om 14:01

Tsjor

Tsjor, het LBIO is ermee bezig maar kan nu niet meer van hem vorderen. Gevalletje kale kip (lang verhaal). Het DUO kijkt echter naar het inkomen van 2012 en toen had vader blijkbaar nog een inkomen dat groot genoeg was.
Om dat recht te zetten moet je een speciaal verzoek indienen met schrijven van o.a. het kind zelf, de andere ouder (ik) en professionals zoals leerkrachten, maatschappelijk werk of, in zijn geval, de begeleider.

Dit is afgelopen zomer gebeurd maar door de drukte is het nog niet behandeld. Ik heb er wel goede hoop in dat vader buiten beschouwing gelaten zal worden, ook al omdat we al langer met het LBIO bezig zijn. Als dat met terugwerkende kracht wordt betaald heeft mijn zoon in ieder geval weer wat op zijn spaarrekening, maaar daarmee moet hij ook dringend nieuwe schoenen en broeken betalen en geld apart zetten voor het eventuele eigen risico (zorg).

Elke cent is dus dringend welkom, zowel bij hem als bij mij. En werk natuurlijk

vraagje

vraagje

17-09-2014 om 14:03

Barvaux

Ook in betere tijden werkte het zo. Ik ben jaren deels werkzaam geweest als ZZP-er, deels in loondienst, en maakte meer gebruik van "kruiwagentjes" dan van officieel solliciteren.

vraagje

vraagje

17-09-2014 om 14:08

Annet

Zijn contract bij de supermarkt werd niet verlengd omdat hij 19 werd. Dit werd overigens al aangekondigd toen hij werd aangenomen.
Dan had hij misschien al eerder kunnen gaan solliciteren als je weet dat hij half september geen werk meer had maar hij kon pas vanaf eind augustus gaan solliciteren omdat hij een nieuwe opleiding begon nog niet wist wanneer hij beschikbaar zou zijn en hoeveel huiswerk hij kreeg.

Horeca neemt hij mee in zijn sollicitaties. Winkels ook, je weet maar nooit
Hij heeft helaas geen brommerrijbewijs, anders kon hij ook als bezorger solliciteren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.