Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Fay

Fay

19-03-2016 om 13:54

Heb ik recht op meer kamers?

Ik ben in verwachting van ons eerste kind. We wonen nu 48M met 1 slaapkamer, maar omdat er een kind bijkomt willen we graag een extra kamer. Tuin en dergelijke hoeft niet perse... Alleen bij het zoeken naar een woning staan we nog laag met z'n twee. Hebben we recht op een grotere woning?


Fay

Fay

19-03-2016 om 13:56

Reactie

Oh, we wonen nu wel op de begane grond in nieuw zuid. Maar ik wil niet meer met mijn partner samen blijven. Heb ik dan alsnog recht op een grotere woning?

Er komt er eentje bij en er gaat er eentje uit. Kan je gewoon blijven zitten waar je zit.

skik

Dees

Dees

19-03-2016 om 14:31

Fay

Misschien had je eens over de omvang van je woning kunnen dadenken voordat je zwanger raakte.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

19-03-2016 om 14:37

Recht op

Je hebt nooit recht op een woning van bepaalde omvang. Wel mag je reageren op bepaalde huurwoningen als je eenoudergezin bent. Volgens mij heb je als doorstromer wel grotere kans om iets te krijgen.

mirreke

mirreke

19-03-2016 om 14:46

Ehhhh

Dees???

Wat heeft dat er nou mee te maken?

Kaaskopje

Kaaskopje

19-03-2016 om 15:09

Overal op reageren

Ik zou gewoon overal op reageren, of woningruil overwegen. Je hebt nog wel even de tijd voor er echt een aparte kamer nodig is. Zeker het eerste jaar kan je kindje best bij je op de kamer.

Even los van de grotere woning, vind ik je situatie best ingewikkeld overkomen. Je hebt het over Júllie eerste kind. Blijven jullie nog wel bij elkaar dan? Ga je uit van een gezamenlijk tweede kind?

Kaaskopje

Kaaskopje

19-03-2016 om 15:13

Dees

De eerste keer dat man en ik een baby verwachtten, woonden we ook in een minder ideaal huis. Als je bedenkt dat elders op de wereld één kamer het hele huis is, dan doen wij in Nederland misschien ook wel eens wat neurotisch over het aantal kamers wat je voor een startend gezin moet hebben.

Pien

Pien

19-03-2016 om 15:13

Dat had gekund, maar beter was geweest als TS van tevoren had nagedacht over haar partner....

Magalí

Magalí

19-03-2016 om 15:25

Pien

Tja, als je alles van te voren weet...

Fay

Fay

19-03-2016 om 18:00

Doorstromer

ALs doorstromer heb je meer kans? Nou op dit moment sta ik als zeer laag bij sommige woningen van 3 kamers. Het zou lang kunnen gaan duren?

Buiten dat is de relatie best ingewikkeld ja. Hij is gewoon erg veranderd of ik droeg gewoon al die tijd een bril.

Fay

Of jij staat op tilt door de zwangerschapshormonen?

Hoe lang sta je nu ingeschreven voor een (andere) huurwoning? Een praatje gaan maken bij de verhuurder en je situatie uitleggen, helpt dat nog misschien?
Wat Kaaskopje zegt, blijven reageren. En als dat een jaartje duurt hoeft dat idd geen ramp te zijn. Een baby en een puber hebben weinig ruimte nodig, daar tussen in kan wat meer ruimte prettig zijn.

Yta Chalne

Yta Chalne

19-03-2016 om 19:39

begane grond, nieuw zuid:

Dan zou ik gaan voor woningruil. Zou best kunnen lukken als je qua wijk minder hoge eisen stelt. Het proberen waard in elk geval. Check wel bij je verhuurder of dat mag.

Dees

Dees

19-03-2016 om 20:27

Mirreke

De grootste irritatie van Amsterdammers op de wachtlijsten zijn die mensen die om allerlei redenen voorrang krijgen. Vraag je eens af waarom jij meer recht hebt op die extra kamer als dat ene paar wat wel eerst zorgt dat hun zaken op orde (zoals woonruimte) zijn voordat ze een baby op de wereld zetten.

neteret mut

neteret mut

20-03-2016 om 00:14

tja geduld hebben

je hebt ieg een dak boven je hoofd. Mijn zoon + partner en baby wonen in een studiootje (dus geen aparte slaapkamer), zouden ook graag wat ruimer wonen maar wachtlijsten....

Tweka

Tweka

20-03-2016 om 00:41

eerste jaren geen probleem

De eerste jaren kun je heel goed samen met je baby/peuter in dezelfde slaapkamer slapen.
Voor de baby is dat zelfs het beste, het wordt aangeraden ter voorkoming van wiegedood.

Daarna kun je een bankbed voor jezelf in de woonkamer zetten en de slaapkamer aan je kind geven.

Een tweekamerwoning van 48 m2 betekent trouwens dat waarschijnlijk een van de kamers behoorlijk groot is. Er zijn zat woningen die zo groot zijn (of zelfs kleiner) met drie kamers.
Je zou kunnen kijken of je met een scherm, kast of muurtje een extra kamer kunt maken.

Begane grond is wel fijn met een kind!
Later kan het kind dan makkelijk zelfstandig buiten spelen.
En tot die tijd is het handig met kinderwagen e.d.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-03-2016 om 01:42

Begane grond

Die begane grond is heel wat waard inderdaad. Heerlijk als je straks de kinderwagen lekker buiten kunt zetten, of zo weg kunt wandelen vanuit je voordeur. Het heeft zijn voordelen om even te blijven zitten.

Tweka

Tweka

20-03-2016 om 02:08

voorbeeld tweekamerwoning met kind

Ik was laatst in Berlijn en sliep in een appartement via AirBnB. Dit tweekamerappartement was van een alleenstaande moeder met kind van ca. 8 jaar. Kind had het slaapkamertje, met bed, bureautje, kast, e.d.
In de woonkamer stond in de uiterste hoek een tweepersoonsbed met een kast er voor, dat was de slaapplek van moeder. Verder stond er in de woonkamer een bank, tv, kast, elektronische piano, e.d., en een ieniemienie eettafeltje. Er was een open keuken aansluitend op de woonkamer.

Dit was een mooi, smaakvol ingericht appartement in een goede buurt. Ik kreeg de indruk dat moeder een redelijk goede baan had. Ze was met kind op vakantie in het buitenland, toen wij in haar appartement zaten.

Ik ken in Amsterdam ook moeders die met een kind in een tweekamerwoning wonen. Zelfs in een eenkamerwoning (maar die is wel verhuisd).

Tweka

Tweka

20-03-2016 om 02:15

kansen Woningnet

Ik heb me laten vertellen dat de kansen bij Woningnet op dit moment groter zijn dan staat aangegeven.
Er hebben zich nl. de afgelopen anderhalf jaar een heleboel mensen bij Woningnet ingeschreven om hun "woonduur" te behouden, niet omdat ze willen verhuizen. Dit vertroebelt de indicatie van de kansen, want die wordt berekend aan de hand van alle mensen die bij Woningnet staan ingeschreven en die in aanmerking voor zo'n woning zouden kunnen komen. Maar een onevenredig groot deel daarvan heeft helemaal geen belangstelling voor een nieuwe woning en zal dus ook niet reageren.

Dus: zie je een woning aangeboden die je graag zou willen huren: altijd reageren.

Waarmee ik trouwens niet wil zeggen dat je kansen groot zijn, het blijft heel moeilijk.

Kansen in Amsterdam Zuid-Oost, Wormer, Zaandam e.d. zijn een stuk beter, misschien kun je daar ook naar kijken?

Nimbo

Nimbo

20-03-2016 om 10:35

het kan aan mij liggen

Maar ik vind het een raar bericht. Eerst een vraag of je recht hebt op meer ruimte als er een kindje komt. En vervolgens:'Oh,ja, by the way, mijn partner gaat eruit'

Besef je wel wat je aan het doen bent??

mieke

mieke

20-03-2016 om 11:29

geen idee

Ik heb geen idee of je recht hebt op meer kamers. Bel de woningbouwvereniging. Ik kan je wel tips geven over het wonen in een kleine woning met een baby.

Man en ik hadden een 2 kamer woning in het centrum van een stad. Eerste etage. Geen lift. Piepklein balkon met uitzicht op een blinde muur. 55 vierkante meter. Ging prima. Toen ik zwanger was van de tweede hebben wij een woning gekocht in een andere stad. Ik een buitenwijk. Wij hadden toen ook allebei een vaste baan zodat wij een woning konden kopen.

mirreke

mirreke

20-03-2016 om 12:13

Eens met frustraties over wachtlijsten

maar om dan een sneer te geven naar iemand die hier een vraag stelt, is toch weer van een heel ander kaliber.

Ik zou zeggen, start een politieke partij die daar speerpunt van maakt. En bedenk ondertussen ook dat de overheid zelf de woningbouw en sociale huursector om zeep heeft geholpen met die belachelijke miljarenaanslag voor de woningbouwverenigingen enkele jaren geleden, terwijl er nu gebrekkig tot geen beleid is over extra woningen terwijl er nu zoveel instromers Nederland binnenkomen.

Voorrangsregels vind ik helemaal niet erg, ik kom nog uit de tijd dat het heel gewoon was om voorrang te krijgen als je ging scheiden. Moet mogen, en vooral ook, kúnnen. Maar dat ligt dus gewoon bij de politiek.

En daarbij las ik laatst dat de woningsituatie in A'dam enorm is verbeterd, onder andere omdat veel mensen wegtrekken, en om nog een reden (die ik even kwijt ben..).

Jip

Jip

20-03-2016 om 12:13

Recht?

Je hebt nergens recht op. Je hebt pas ergens recht op als je het kunt betalen, lees kopen. Tot die tijd ben je overgeleverd aan de corporatie, lees eigenaar.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

20-03-2016 om 13:52

Ja toch wel aparte vraag vind ik

Dat recht hebben.

Klinkt een beetje als: heb ik recht op een zwembad in mijn tuin? Nou nee, alleen als ik dat kan betalen.....

Geen gekke vraag

Toen ik in Amsterdam kwam wonen 8 jaar geleden kon je met minder dan 3 mensen geen huisvestingsvergunning krijgen voor een woning van meer dan 60m2. Nou ja, als de huurprijs hoog genoeg was dan had je geen vergunning nodig, maar bij sociale huur moest je onder die 60m2 blijven zelfs als je iets gevonden had met woningruil of 10 jaar wachttijd. Dus vanuit die situatie vind ik het geen gekke vraag, je mocht toen echt pas groter gaan wonen als je kind al geboren was (of als alleenstaande ouder: totdat je twee kinderen had).

Maar goed, die regels zijn niet meer, enige wat nu van belang is, is dat je niet te veel verdient. Dat geldt niet alleen voor sociale huur maar ook voor particuliere huur in dezelfde prijscategorie als sociale huur, wel met iets hogere inkomensgrens. Maar niemand zal je nog beletten een woning te betrekken vanwege gezinsgrootte of grootte van de woning.

Dan moet je nog wel iemand vinden die jou een woning wil verhuren. Woningcorporaties hebben steeds meer specifieke voorrangsregels per woning. Soms ook voorrang voor een groot gezin. Maar voorrang omdat je zwanger bent, daar doet niemand aan.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-04-2016 om 01:28

Recht hebben

Is het niet krom dat sommige mensen geen recht op iets hebben als de situatie daarom vraagt? Ik vind gezinsuitbreiding in ieder wel genoeg reden om 'recht' te hebben op een tweekamerwoning. TS heeft dat al, maar als haar kindje straks groot genoeg is om apart te slapen, zou ik het heel normaal vinden als TS 'recht' op een huis met 2 slaapkamers zou krijgen. Het is aan de overheid om er voor te zorgen dat er weer genoeg huizen gebouwd kunnen worden. Ik snap best dat de helft van de regering ons liever ziet kopen dan huren, maar zo werkt dat dus niet.

Waarom is 'recht' zo'n vies woord bij dit onderwerp? Niet iedereen is in staat om een huis te kopen, dus moet er in sommige gevallen gekeken worden naar wat nodig is en niet naar wat de plaats in de wachtrij is. Mensen die elkaar bijna de hersens inslaan vanuit frustratie dat ze nog bij elkaar wonen, moeten snel een aparte woonruimte kunnen krijgen. Vind ik.

Ons huis is ook in eerste instantie in opdracht van de gemeente gebouwd, bedenk ik mij nu. Daar ben ik nog steeds blij om .

Dees

Dees

03-04-2016 om 09:32

Recht

Het is een vies woord omdat iedereen recht heeft op iets maar waarom zou je als je iets niet kunt betalen en je jezelf in de situatie brengt dat iets niet werkbaar is (te kleine woning) je extra recht moeten hebben op iets. Wees reëel iemand anders wordt benadeeld doordat zij eerder een woning krijgt. En als je weet hoe sommige mensen denken dan besef je ook dat de grote wachtlijsten in Amsterdam ook grotendeels veroorzaakt wordt door dit soort voorrang.

Triva

Triva

03-04-2016 om 10:08

tja

'Mensen die elkaar bijna de hersens inslaan vanuit frustratie dat ze nog bij elkaar wonen, moeten snel een aparte woonruimte kunnen krijgen. Vind ik.'

Hoe toon je dat aan? Wanneer zijn er genoeg hersens ingeslagen? En waarom willen die mensen vaak niet in een klein flatje in een achterstandswijk want ook dán willen ze die drie slaapkamers opeens hebben. Daar heb ik dan weer moeite mee, vooral toen wij op de wachtlijst stonden voor een gewoon eengezinshuis vanuit een flat. Moeilijk om te zien dat er toen mensen met een woonduur van meer dan 35 jaar voor gingen. Waarom moesten zij in dat mooie eengezinshuis met twee personen zonder kinderen?

Theekopje

Theekopje

03-04-2016 om 10:46

Niet krom

"het niet krom dat sommige mensen geen recht op iets hebben als de situatie daarom vraagt? "

Nee. Dat is helemaal niet krom. Om twee redenen niet.

Ten eerste is er niet zoiets als een objectieve behoefte. De situatie vraagt niet om iets, dat doen de mensen in die situatie. Of je per gezin één, twee of vijf kamers "nodig" hebt is een veranderende norm. Er zit geen limiet aan wat mensen willen. Misschien wel aan wat jij wil, maar voor het grote geheel is wat "nodig" is een steeds uitdijende norm. Er was een tijd dat een tweekamerwoning prima was voor een gezin. Ik wil daar niet naar terug, maar het zegt wel dat je niet kunt spreken van een objectieve behoefte of van situaties die ergens om vragen, hooguit van stijgende normen tav woonsituaties.

En de andere reden is dat voorrang altijd ten koste van iemand gaat. Per definitie. Zolang er meer vraag dan aanbod is qua woningen (en dat zal zo blijven, zie alinea hierboven) moet voor iedereen die een extra recht krijgt, een ander een stapje terug doen. Rechten uitdelen is niet gratis. Een oudere die naar een benedenwoning wil, een stel dat op scheiden staat, een jongere die thuis een rotleven heeft en weg wil, een vrouw die in de buurt van haar zieke moeder wil gaan wonen, die mensen willen allemaal graag een woning. Die mensen zulken in noodgevallen pas op de plaats moeten maken, maar ze zijn niet eeuwig bereid om steeds voor iedereen die zwanger wordt hun plekje op te geven.

Jip

Jip

03-04-2016 om 11:47

Kaaskopje

Je hebt recht op een woning, maar niet op een woning die aan allerlei eisen voldoet.

Je kan ook zeggen dat mensen recht hebben op een baan. Moet de overheid dan maar voor iedereen een baantje creëren. Zou nobel zijn maar dan gaan we richting een totalitaire staat. Wie wil dat?

Volwassen mensen zijn prima in staat om hun eigen boontjes te doppen.

Aan Fay zou ik adviseren om in minder populaire wijken te gaan zoeken, je eisen verlagen en misschien lukt het dan wel.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

03-04-2016 om 13:05

Ja waar stopt dat recht hebben op dan Kaaskopje?

Iedereen hier in Nederland heeft in principe recht op een dak boven zijn hoofd, brood op de plank en nog een paar meer van die basale dingen. Waar staat dat je recht hebt op een eigen slaapkamer? En waarom?

Ik kan ook wel vinden dat ik recht heb op een zwembad in de tuin en een mooie bolide in de garage, maar het is dan nog steeds zo dat ik daar dan toch echt zelf voor moet zorgen. Ergens is er een grens. Wat mij betreft ligt die niet bij: ik heb 2 kinderen op deze wereld gezet, dus ik heb recht op een huis met 3 slaapkamers. Waar stopt dat dan? Bij 3 kinderen, bij 4, bij 17?

De woningmarkt is een kwestie van vraag en aanbod, en daar heeft de overheid ook een rol in. Maar die rol is niet ervoor zorgen dat iedereen het huis krijgt waar hij 'recht' op heeft. Die is hooguit stimuleren dat er voldoende betaalbare woningen voorhanden zijn voor 'iedereen'.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.