Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

minicruise

minicruise

21-12-2012 om 14:28

Groupon ellende

Even een kwestie aan jullie voorleggen:
Via groupon had ik een voucher besteld voor een minicruise naar Londen. Voucher was vier maanden geldig, maar ik had niet gezien dat je hem wel binnen twee weken moest verzilveren...
Balen dus, toen ik er achter kwam. Gelukkig wees de organisatie waar ik mijn reisje wilde boeken mij op de voorwaarden van groupon, waarmee ik het geld (na aftrek van administratiekosten) terug kon krijgen in de vorm van een tegoed dat ik weer bij Groupon kon inwisselen.
Groupon gemaild met de voucher erbij en hen gevraagd een vergoeding te geven. Mailen zij me (in een heel knullige mail vol spelfouten verigens) dat zij per 1 december zijn overgegaan op een nieuwe procedure en geen tegoeden meer uitkeren die niet binnen twee weken na verloop worden ingewisseld!
Volgens mij sta ik vrij sterk in mijn recht omdat a) ik als klant niet op de hoogte ben van het feit dat Groupon ineens een nieuwe procedure heeft; en b) deze procedure in strijd is met hun algemene voorwaarden die vermelden dat er restitutie verleend wordt op alle uitgegeven bonnen "binnen een wettelijke verjaringstermijn" (hoe lang die dan ook moge zijn).
Ik heb hen dus meteen teruggemaild met bovenstaande argumenten en verzocht binnen twee weken met een oplossing te komen omdat ik anders juridische stappen ga nemen. Da's een beetje bluffen, want ik heb helemaal geen rechtsbijstandverzekering en om voor dit bedrag (75 euro) nu een advocaat in te schakelen.
Maar toch wil ik het niet zomaar laten lopen. Wat zouden jullie in mijn geval doen? Hoe krijg ik die groupon zo ver dat ze mij geven waar ik recht op heb?
Ik ben wel lid van de consumentenbond, dus deze zal ik sowieso benaderen. Maar kan ik verder nog wat doen?
Ik baal echt enorm moet ik zeggen. Wat een flutbedrijf is dat zeg, die groupon.
Minicruise

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

21-12-2012 om 15:45

Sentinella o.t.

Waarom reageer je zo kortaf? Werk je voor Groupon of zo?
On topic: ik kan je niet helpen, maar kan me voorstellen dat je baalt. Vandaag net zelf er ook achter gekomen dat ik geld had kunnen besparen door beter de hele brief van een ingewikkelde instantie te lezen

minicruise

minicruise

21-12-2012 om 15:48

Heel lekker inderdaad sentinella

Ik heb de voorwaarden van de betreffende voucher inderdaad niet goed gelezen, maar wel de algemene voorwaarden van groupon. En die stellen dat ik de voucher weer in mag wisselen.
Heb je nog een idee hoe ik hen dit aan het verstand kan brengen of kom je hier alleen om te mopperen?
minicruise

Mussie

Mussie

21-12-2012 om 16:34

Sorry maar

Sorry maar de fout ligt toch bij jou? Jij hebt niet goed gelezen, en dat is balen. Maar baal van jezelf, en niet van Groupon! En nee, ik werk niet bij Groupon. Maar voel wel lichte ergernis als mensen hun eigen verantwoordelijkheid niet nemen.

minicruiser

minicruiser

21-12-2012 om 21:29

Sentinella/mussie

Ik vind op grond van punt 7.5 van de algemene voorwaarden dat ik recht heb op restitutie. Het feit dat het mijn eigen fout was dat ik de bon niet gebruikt heb, is hier niet aan de orde.
Dat jij daar vanuit een onderbuikgevoel anders over denkt is prima, maar doet hier niet ter zake.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-12-2012 om 01:41

Minicruiser

Ik haal uit 7.5 inderdaad dat je recht op restitutie hebt. Maximaal 10 euro en in de vorm van een tegoed en dus niet in contanten. Voor dat bedrag ben ik geneigd om te vinden dat je de eer aan jezelf moet houden. Jij hebt de deal laten passeren en om voor een tientje zoveel ophef te maken... ik weet het niet.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

22-12-2012 om 10:14

Minicruise

Voorwaarden en regels zijn vaak op meerdere manieren te interpreteren. Dat kan, het zou niet de eerste keer zijn dat dubbelzinnig gestelde voorwaarden tot discussies en rechtzaken leiden. Met onderbuikgevoel heeft dat allemaal niet zoveel te maken, daarmee wuif je het volgens mij te makkelijk weg.
Voor Groupon en voor de deelnemende partijen zit een deel van het verdienmodel in mensen zoals jij: die wel een voucher aanschaffen maar 'm niet inwisselen. Om te voorkomen dat mensen alsnog hun geld terugvragen, hebben ze regels opgesteld. Ze willen het risico zoveel mogelijk buiten henzelf neerleggen. Vanuit de onderneming bekeken is dat volstrekt logisch. Dat zal ook de insteek van de klantenservice zijn: niet te hulpvaardig zijn als mensen hun geld terug willen. De meeste mensen laten het er dan wel bij zitten, dus die werkwijze is effectief. Voor de mensen die het er niet bij laten zitten (zoals jij) is de vraag in welke mate Groupon het voor zichzelf dicht heeft weten te timmeren. Ben je inderdaad je rechten kwijt omdat je je niet aan de voorwaarden hebt gehouden? Ik ben geen jurist, dus ik weet het niet.
Als je er echt werk van wilt maken, zou ik een degelijke en zakelijke brief schrijven. Verwijs naar de vorwaarden zoals jij ze kent en trek jouw conclusie dat Groupon in gebreke blijft. Dat is volgens mij de enige stap die je nu kunt zetten. Waarschijnlijk kom je er dan snel achter hoe Groupon met dit soort kwesties (klanten die zich niet aan de telefoon laten afpoeieren) omgaat.

Snuggle's

Snuggle's

22-12-2012 om 12:41

Hoe duidelijk staat het er

Ik vind jullie reacties wel wat hard hoor. Hoe duidelijk staan die voorwaarden er? Ik vind het echt irritant dit soort trucjes. Dat er dan in een hele lap tekst ergens staat dat je het wel binnen twee weken moet verzilveren terwijl je denkt iets te hebben gekocht wat vier maanden geldig is. Dan kan het juridisch misschien wel kloppen, maar blij word ik er niet van.

Mooie aflevering van South Park hierover, over de voorwaarden van iTunes accepteren zonder te lezen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

22-12-2012 om 13:57

Groupon

Ik heb meerdere malen eenzelfde Groupon deal gezien en gelezen. Er staat heel duidelijk, op de eerste pagina direct naast de aanbieding, dat je vóór een bepaalde tijd moet boeken. Dit is niet de datum van vertrek; wanneer je gaat is vrij flexibel en die data staan ook heel duidelijk vermeld.
Dit soort Groupon aanbiedingen werkt altijd zo en het staat er echt heel duidelijk; er valt bijna niet overheen te lezen. Deals zijn geruime tijd geldig maar je moet wel binnen een bepaalde tijd boeken/een afspraak maken/de bon verzilveren.
Dus nee, je hoeft niet een hele lap moeilijke tekst door te lezen of de algemene voorwaarden op te zoeken/door te spitten.
Het is helaas je eigen fout en het ligt niet aan Groupon. Ik zou het er bij laten; het is de moeite niet waard.

joer

joer

22-12-2012 om 16:06

Inderdaad...

Het is je eigen schuld. Bij al dit soort verkoop, zoals groupon, vakantieveilingen, enz. enz. zijn er altijd voorwaarden aan gekoppeld.

En deze voorwaarden staan ook (bijna) altijd heel duidelijk en uitgebreid beschreven.

Dus ja, je hebt zelf een fout gemaakt. En om die dan weer te verhalen op Groupon (ook al staat er iets over in hun voorwaarden)!

Maar ach, als jij je tijd en energie daarin wil steken. Prima! Maar gewoon een keer je fout erkennen en ondergaan lijkt me voor jezelf ook niet slecht.

Groet JOER.

minicruise

minicruise

23-12-2012 om 09:55

Fout en consumentenrecht

Nogmaals, het feit dat ik de bon niet verzilverd heb is mijn fout. Dat bestrijd ik ook helemaal niet. Maar de algemene voorwaarden voor restitutie zijn (volgens mij) echt heel duidelijk:
"7.5 De groupon kan alleen binnen de daarop vermelde geldigheidsduur bij de Partner worden verzilverd. Wanneer de groupon – na afloop van de geldigheidsduur – niet verzilverd is, kan de groupon bij Groupon gelet op de wettelijke verjaringstermijn tegen een betaling van administratiekosten ten bedrage van 15 % van de grouponprijs, met een maximum van EUR 10,-, worden ingeruild tegen andere groupons tot aan het bedrag van de koopprijs van de niet verzilverde groupon."
Het betreft een aankoop van 75 euro, voor mij echt geen klein bedrag. Volgens de voorwaarden heb ik recht op 65 euro aan tegoedbonnen. En stoort het me dat Groupon zich niet aan zijn eigen voorwaarden houdt.
Misschien wordt het duidelijk met een vergelijking:
Stel je koopt een jas in de winkel. Bij thuiskomst ontdek je dat rood niet echt jouw kleur is; dat het drie maten geleden is dat jij in deze jas paste; dat de jas vloekt bij jouw favoriete uggs; dat het label meldt dat de jas chemisch gereinigd moet worden en je eigenlijk geen zin hebt in de tijd en moeite voor een stomerij.
Kortom: dit zijn allemaal dingen die je je vóór de aankoop van de jas had kunnen bedenken. Jouw eigen fout dus. Maar gelukkig geeft de kassabon jou recht op restitutie als je de jas binnen 30 dagen weer naar de winkel terugbrengt.
Neem je er dan genoegen mee dat de winkel zegt: ja maar we hebben sinds een week een nieuw beleid dus u krijgt uw geld niet terug? Ga je dan terug naar huis met de nutteloze jas vanuit de gedachte dat het gewoon je eigen stomme schuld was en dat je niet zo moet zeuren? Of wijs je de winkel op zijn verplichting om (volgens de voorwaarden op de kassabon) jou gewoon jouw geld of een tegoedbon te geven?
Ik wil volgens mij echt helemaal geen rare of onmogelijke dingen van groupon. Ik wil gewoon dat zij volgens hun zelfopgestelde regels handelen. En iedereen die medelijden heeft met die arme groupon die zo lastig wordt gevallen door moeilijke klanten zou ik willen uitnodigen om eens te googelen op groupon+ervaringen of groupon+klachten. Ik schrok me een ongeluk...

Jaymza

Jaymza

23-12-2012 om 11:22

Je hebt gelijk hoor

Ik vind het heel irritant dat er gezegd wordt dat minicruise zich er bij neer moet leggen omdat ze zelf de fout gemaakt heeft de regels niet goed te lezen. Dit heeft ze nu goed gemaakt door de algemene voorwaarden van groupon door te spitten. Vreemd ge noeg vinden heel wat mensen dat groupon zich niet aan zijn eigen regels hoeft te houden. De logica daarvan ontgaat me volkomen.
Zet hem op minicruise!

Jaymza

Snuggle's

Snuggle's

23-12-2012 om 13:42

Gelijk

Lijkt me zelfs vrij duidelijk dat je gelijk hebt.
Je moet hem verzilveren en als je dat niet doet krijg je een tegoed bon. Duidelijk toch?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

23-12-2012 om 13:56

Minicruise

Ik heb eea ook nog eens goed doorgelezen op de website van Groupon. Op grond van artikel 7.5 in de huidige Algemene Voorwaarden heb je idd recht op tegoedbonnen. Groupon zegt dus dat deze voorwaarden per 1 december zijn aangepast? Dat blijkt niet uit de Algemene Voorwaarden op de website. Zie 13.2:

"13.2 Groupon kan deze Voorwaarden van tijd tot tijd aanpassen, bijvoorbeeld om (nieuwe) wettelijke eisen om te zetten/te verwerken of functionele veranderingen in aanmerking te nemen. De telkens actuele Voorwaarden vindt je onder http://www.groupon.nl/terms_and_conditions. Mocht je het met de gewijzigde Voorwaarden niet eens zijn, en deze niet accepteren bij een door jou gewenste koop, dan kun je onze service helaas niet meer gebruiken. Mocht zo’n wijziging een verzwaring of wijziging van de doeleinden inhouden, waarvoor we je persoonsgegevens verwerken, dan word je daarvan op de hoogte gesteld en vragen we, waar nodig, je aanvullende toestemming."

Dus idd, zoals het er nu staat moet je tegoedbonnen krijgen twv 75 Euro na afloop van de geldigheidsduur tegen betaling van administratiekosten van 10 Euro.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-12-2012 om 14:43

Hoho

Volgens mij tegen betaling van 7,5 euro. 10 euro is het maximum. Of heb ik dat verkeerd onthouden?

In ieder geval: Go go go minicruise.

Ik denk dat ik je binnenkort nog wel ga zien bij Radar of zo -)

Elisa Gemani

Elisa Gemani

23-12-2012 om 15:10

Administratiekosten

Administratiekosten zijn 15% van de aanschafprijs (=75 euro; 15% = 11,25 euro) met een maximum van 10 euro. Dus 10 euro.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-12-2012 om 18:58

Okee

:-0

Kaaskopje

Kaaskopje

24-12-2012 om 00:30

Aha

Ik had ook even niet door dat het om de administratiekosten ging. Dan wordt het verhaal inderdaad anders. Ik zou mijn licht eens bij een juridisch loket of rechtswinkel (bestaat dat nog?) opsteken.

minicruise

minicruise

24-12-2012 om 11:49

Dank jullie wel!

Doet me erg goed, de laatste reacties. Ik baal gewoon enorm. Van mezelf, omdat ik de bon niet goed heb gelezen. Maar vooral van Groupon die niet thuis geeft.
Jullie reacties geven me weer moed om door te gaan. Maar ik weet nog steeds niet goed wat ik nog meer kan doen. Ik heb via Consuwijzer een klacht ingediend. En ik zal ook de consumentenbond nog raadplegen. Maar dan houdt het wel op vrees ik. Juridisch loket of rechtswinkel (weet ook niet of dat nog bestaat!) is ook nog een mogelijkheid inderdaad. Maar is zoiets niet al snel duurder dan het bedrag waar het hier om gaat?
In elk geval: bedankt voor jullie steun.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

24-12-2012 om 12:33

Ombudsman

Wellicht is Stichting De Ombudsman ook nog een mogelijkheid http://www.deombudsman.nl/ En programma's als Kassa, Radar etc.

Jacquel

Jacquel

25-12-2012 om 15:08

Bellen naar groupon

Ik heb niet het hele draadje gelezen. Wel kan ik melden dat ik de laatste tijd verschillende akkefietjes met Groupon heb gehad, en echt niet omdat ik de voorwaarden niet goed gelezen had. Ik lees ze juist wel goed en merk dat Groupon zich er niet aan houdt. Als mails niks uithalen, hang ik aan de telefoon en doe daar mijn verhaal. Dat heeft tot nu toe altijd geholpen, al kan het enige tijd duren voordat je je geld terugkrijgt. En een enkele keer snapt degene aan de telefoon niet waarom ik recht heb op mijn geld terug. Dan bel ik een andere keer en krijg ik iemand anders, die het wel snapt.

Kortom, vasthoudend maar beleefd blijven. Duidelijk verwijzen naar de voorwaarden waaruit blijkt dat je recht hebt op je geld.

Ik bewaar overigens tegenwoordig de mails waarin de aanbiedingen gedaan worden, om te kunnen aantonen dat de voorwaarde waar ze zich op beroepen helemaal niet genoemd werd.

Succes ermee.

Jacquel

Jacquel

25-12-2012 om 15:13

Aanvulling

Mbt mijn opmerking over de voorwaarden bij de aanbieding zelf: ik begrijp dat minicruise hier overheen gelezen heeft, maar omdat Groupon de laatste tijd erg veel valsspeelt, bewaar ik die aanbiedingmails. Zo hebben ze zich eens beroepen op een voorwaarde die helemaal niet in die aanbiedingsmail stond.

minicruise

minicruise

26-12-2012 om 13:21

Bellen en algemene voorwaarden

Dank voor de tip om te bellen Jacquel! Die had ik zelf eigenlijk nog niet bedacht. Ik wilde juist alles per mail afdoen omdat ik dan een 'bewijs' heb van hun antwoord. Maar blijkbaar is het een organisatie die je beter kunt bellen...
Overigens maak ik me een beetje zorgen over die algemene voorwaarden van hun. Ze zijn volgens mij aardig bezig met het opstellen van nieuwe voorwaarden. Toen ik vorige week hun website bezocht, stonden er totaal andere voorwaarden op. Heel knullig, zonder kopjes en met spelfouten en zo. Maar ze zijn er dus duidelijk mee bezig. Toen ik de volgende dag weer keek, stonden de oude voorwaarden er gewoon weer op.
Wat doe ik nu als er plotseling andere voorwaarden staan en groupon net doet of die er altijd al waren? Ik heb al via printscreen de oude voorwaarden uitgeprint, zodat ik in elk geval een bewijs heb dat ze op een bepaalde datum er zo uitzagen. Maar is dit voldoende denken jullie??

Jacquel

Jacquel

26-12-2012 om 14:17

Denk het wel

Ik denk dat dat wel voldoende is. Tot nu toe heeft standvastig zijn en overtuigd zijn van mijn eigen gelijk altijd geholpen. En vriendelijk blijven, dan blijven zij dat ook. De mensen die ik aan de telefoon had waren niet vervelend, ze hadden alleen andere ideeën over mijn rechten. Uiteindelijk heb ik ze altijd kunnen overtuigen.

dynastie

dynastie

26-12-2012 om 16:04

Hoe heb je betaald en wanneer?

Indien via paypal of creditcard, kun je via die maatschappij wellicht nog wat proberen. Scheelt discussie en gedoe met groupon.

Ik snap overigens weinig van de reacties alhier. Als er gezeurd zou worden over de administratiekosten, ja, dan zouden de critici een punt hebben. Maar daar zeurt TS niet om. Dat zij haar (netto) 65 euro terug wil hebben, is niet meer dan terecht!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.