Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

innocentia

innocentia

23-05-2013 om 14:38

Grote problemen met onbekende vorige bewoner

Ik woon alweer ruim een jaar met groot plezier in mijn huidige woning. Maar ik heb grote problemen met de "nasleep" van een vorige bewoner...

Vanzelfsprekend heb ik direct nadat de eerste incassobrieven binnen kwamen een adresonderzoek bij de gemeente gedaan. De man in kwestie is een week voordat ik mij inschreef ambtshalve uitgeschreven van mijn adres. Het is officieel niet bekend waar hij verblijft. Ik ken de man niet, heb hem ook nooit gekend.
Dit houdt wel in dat schuldeisers en zo naar het laatst bekende adres komen: mijn huidige adres.
Aanvankelijk heb ik alle brieven teruggestuurd met "retour afzender, geadresseerde onbekend", maar een aantal schuldeisers bleven erg hardnekkig.
Maar het wordt nog vervelender. Ik heb inmiddels 's avonds laat al twee politie-agenten voor deze man aan de deur gehad. Door mijn schrikreactie en uitleg begrepen ze meteen dat ze niet goed zaten, maar het is er best ingehakt. Diezelfde week vielen er procesverbalen voor diverse misdrijven (in de categorie geweld en diefstal) op de mat, die ik zelf naar de politie heb teruggebracht, zij zouden aantekenen dat de man niet meer op mijn adres woonde en onbekend was.
Enkele maanden geleden werd deze man opeens door de belastingdienst als toeslagpartner bijgeschreven. Het heeft me heel veel tijd en energie gekost om de belastingdienst duidelijk te maken, zelfs mét hulp van mijn gemeente en de woningbouwvereniging (die de man enkele jaren geleden alweer uit dit huis heeft gezet!), dat die man hier niet meer woont en dat ik hem niet ken. Ik heb zelfs de Ombudsman moeten inschakelen voor ze die man uit mijn gegevens haalden!
Ondertussen ging de ellende door. Aangetekende brieven van rechtbanken, die ik weigerde met de mededeling: deze man ken ik niet en woont hier niet, check het na bij de gemeente! Ik heb al contact opgenomen met deze rechtbanken, kreeg excuses en het zou niet meer gebeuren, maar het gebeurt wel. Inmiddels ook contact gehad met een advocaat van deze man, deze werd alleen maar heel erg boos want ik was in overtreding omdat ik de niet-aangetekende post had opengemaakt. Ja, is misschien niet netjes, maar als je werkelijk belegerd wordt door deurwaarders en schuldeisers en zelfs de politie aan de deur krijgt, als je netjes brieven terugstuurt met of zonder bewijs dat die man hier niet woont, en dat haalt allemaal niks uit, wat moet je dan in godsnaam nog doen?
Nou heb ik pas geleden gehoord dat het weigeren van dergelijke aangetekende officiële brieven nogal tricky kan zijn. Dat geldt voor brieven van o.a. deurwaarders en rechtbanken. Wie een dergelijk aangetekend stuk accepteert bekent daarmee dat hij de geadresseerde is, maar als ik zo'n stuk weiger, kunnen zij het opvatten als "dat is de geadresseerde, die weigert naar ons te luisteren, nu gaan we een volgende stap doen". Dat kan zijn: politie-inval, een deurwaarder die de boel komt leeghalen, dat soort dingen. En als je net niet thuis bent, breken ze gewoon de boel open.
Ik heb een brief achter het raam van mijn deur hangen waarin ik beknopt uitleg dat deze man uitgeschreven is, dat we hem niet kennen en dat men maar contact moet opnemen met de gemeente, maar hoe rechtsgeldig is het als er op een gegeven moment een arrestatieteam of deurwaarder voor de deur staat? We hebben het hier over een persoon met veroordelingen-bij-verstek en met schulden die heel hoog zijn!
Nogmaals: deze man is ambtshalve uitgeschreven, maar zijn laatst bekende adres is mijn adres, dus men komt toch hier verhaal halen. Ik ken hem niet, heb hem ook nooit gekend.
Inmiddels ben ik behoorlijk overspannen geraakt van dit alles en sinds ik weet dat men de boel bij je kan komen openbreken nadat er een aangetekende brief van deurwaarders of van de rechtbank is verstuurd, ook al heb je die geweigerd, durf ik haast de deur niet meer uit.
Wat kan ik in vredesnaam doen om hier voor eens en altijd een eind aan te maken?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Innocentia

In het bevolkingsregister staat die meneer niet meer op jouw adres, en dat al geruime tijd niet meer. Dat is eigenlijk het enige dat van wezenlijk belang is. Iedere instantie of persoon die nu nog denkt bij jou te moeten zijn zit zelf fout.

Aangetekende brieven inderdaad weigeren met de mededeling: meneer woont hier sinds x niet meer. Dan gaan ze retour afzender. Deurwaardersstukken die in je afwezigheid in je brievenbus worden achtergelaten openmaken, de deurwaarder bellen (hou het dossiernummer bij de hand) en uitleggen dat die man er niet meer woont en of ze zelf even het register willen checken (dat kunnen ze on line, vziw). Belt de deurwaarder aan, weiger dan het stuk aan te nemen (dan denken ze namelijk dat je een huisgenoot bent) en leg uit dat meneer is verhuisd en dat ze dat zelf kunnen checken.

Ook rechtbanken kunnen vziw zelf online het bevolkingsregister raadplegen.

Een deurwaarder haalt overigens niet zomaar je huis leeg. Dan moet er eerst beslag worden gelegd. En dat kondigen ze tevoren aan, dan kan je dus doorgeven hoe het zit.

De politie weet nu hopelijk beter. Mocht het toch fout gaan, dan zou ik achteraf klachten gaan indienen en/of aansprakelijk gaan stellen. Maar grote kans dat het hier nu toch werkelijk bij blijft.

Sterkte ermee,

Temet

innocentia

innocentia

23-05-2013 om 15:50

Temet

Een stuk weigeren kan ook worden uitgelegd als "ik ben het wel maar jullie zoeken het maar uit". En als ik een aankondiging van ontruiming weiger en het wordt niet goed doorgegeven dat de geadresseerde onbekend is, is de volgende stap een deurwaarder met een breekijzer.

De rechtbanken (het zijn er meerdere) moeten het bevolkingsregister raadplegen maar doen dit duidelijk NIET.

En ik heb in het verleden (niet aangetekende) post geopend, maar daarmee bleek ik strafbaar te zijn.

De meeste deurwaarders, en het gaat echt om heel veel gevallen, hebben de zaak gesloten. Maar er zijn nog enkele hardnekkige gevallen, en samen met diverse gerechtelijke/ambtelijke aangetekende stukken blijven ze me maar bestoken, omdat ze duidelijk de recente gegevens bij de gemeente niet checken.

Iets, aldus de gemeente, dat vaker voorkomt, helaas...

Innocentia

"En ik heb in het verleden (niet aangetekende) post geopend, maar daarmee bleek ik strafbaar te zijn."

Zou best kunnen, maar de kans dat het tot vervolging komt lijkt mij dan toch op zijn hoogt microscopisch. Ik zou er niet van wakker liggen. Die advocaat snap ik wel, wat jij hebt gedaan kan misschien wel de positie van zijn cliënt aantasten. Maar dat is jouw zorg verder niet.

Als deurwaarders je blijven bestoken hoewel ze weten hoe het zit zou ik een klacht tegen ze indienen. Of beter gezegd: je stuurt een brief op poten (aangetekend, desnoods, of per fax met verzendbevestiging) waarin je ze dringend verzoekt (of, als je juristerig wilt doen "verzoekt en voorzover nodig sommeert") je niet langer aan te schrijven in *alle* zaken die meneer X betreffen aangezien meneer X niet op jouw adres woont, en waarin je aankondigt dat als ze je nog 1 keer lastig vallen je een officiële klacht indient (en dat dan ook doen - even googlen, er is een klachtenreglement van de beroepsorganisatie); en dat je ze verder nu al op voorhand aansprakelijk stelt voor alle schade, materieel en immaterieel, die voor jou voortvloeit uit hun onzorgvuldigheid.

Dit soort beroepsbeoefenaars hebben een schurft aan officiële klachten want het kost veel tijd - die niet wordt betaald - en levert niks op. Dus waar het maar even kan dreigen met een officiële klacht, hopelijk helpt dat.

Sterkte ermee!

Temet

Tijgeroog

Tijgeroog

23-05-2013 om 18:05

Advocaat?

Je schrijft dat je contact hebt gehad met een advocaat van die man. Kun je de deurwaarders niet naar hem doorsturen?

innocentia

innocentia

23-05-2013 om 18:05

Dank je, temet

Dat gaan we dan maar doen. En dat geldt ook voor de gerechtelijke brieven die (aangetekend) aangeboden worden. Ik zal vragen wie de afzender is en verder de brief weigeren. En dan een forse brief op poten. Hoewel eerdere brieven inclusief uittreksels van het bevolkingsregister ook niet echt indruk hebben gemaakt. Zo irritant!

innocentia

innocentia

23-05-2013 om 18:07

Tijgeroog

Ik ben dom geweest, want dat contact is alweer enkele maanden geleden n.a.v. een rechtszaak voor die persoon. Ik had gedacht dat de hele zaak afgedaan zou zijn, maar blijkbaar niet. Ik heb zijn naam niet onthouden en daar heb ik nu behoorlijk veel spijt van, want ik zou alle bagger met liefde naar zijn kantoor sturen. Aangetekend!

Sancy

Sancy

23-05-2013 om 20:08

Innocentia

Ook de rechtspraak kent een klachtenregeling. dus ook daar kun je Temets uitstekende advies inzetten: stel de rechtspraak maar aansprakelijk

innocentia

innocentia

23-05-2013 om 20:12

Doen we!

Ik ga nu wél de afzenders van de aangetekende stukken noteren voor ik 'm weiger! En dan een brief op poten, plus het bewijs dat die persoon hier tóch zou wonen. Omdat het maar niet ophoudt ondanks het feit dat hij uitgeschreven is, vermoed ik dat er ergens gegevens rondzwerven die gewoon niet kloppen. En ik wil nu echt de bron van alle ellende weten. Dit is geen foutje meer, dit houdt niet zomaar op.

Anna

Anna

23-05-2013 om 20:59

Geen deurwaarders met breekijzer, hoor!

Innocentia, maak je daar niet druk om, hoe vreselijk je verhaal overigens ook is.

Maar als een deurwaarder langs zou komen om beslag te leggen (of te ontruimen) dan doen ze dat "met de sterke arm" en dat is .... de politie! - jouw vrienden dus, die WEL weten hoe het zit!
Heb jij trouwens mailwisseling of iets op papier van de politie waaruit blijkt dat jij niets met die man te maken hebt?

Misschien is het goed om de politie te vragen (op hun officiele briefpapier) kort aan jou te schrijven, en dat je dat wellicht op je raam kunt hangen, of in elk geval kunt tonen als er weer een vervelende deurwaarder of zo op de stoep staat. Of anders een dergelijke officiele brief van de gemeente. Ik neem aan dat dat ze wel zal overtuigen.

Sterkte ermee! En met de tijd zal het hopelijk slijten, deze vreselijke ellende!

+ Brunette +

+ Brunette +

25-05-2013 om 16:34

Onverschillig en slordig.

Het is het laatst bekende adres en die lui moeten hun post toch érgens heensturen. Dus dan maar de nieuwe bewoner lastigvallen. Ik snap echt niet dat een instantie gewoon doorgaat met post sturen als je hebt aangetoond dat die man op datum x is uitgeschreven en jij er op datum y bent komen wonen. Je zou ook met aangifte kunnen dreigen, misschien helpt het. Want net als een ander al zegt, dat gaat ze tijd kosten en daar hebben ze geen zin in.

innocentia

innocentia

25-05-2013 om 18:23

Even concreet

Wie kan me helpen met een voorbeeldbrief? Dreigen met aangifte en maatregelen is nu mijn volgende stap, en inmiddels dienen nieuwe schuldeisers zich alweer aan. Ik heb inmiddels weer een gesprek met de gemeente gehad, daar is alles echt in orde.

WIe kan me helpen met een voorbeeldbrief? Want dreigen met aangifte en andere vormen van hel en verdoemenis is misschien wel interessant, maar wordt misschien weggelachen als bluf. Ik wil echt met een goed argument op de proppen komen waar ze niet omheen kunnen.

Stalken? Huisvredebreuk? Want ZIJ zijn fout, die vent is weg, maar ik word ondertussen wel telkens lastig gevallen.

Hoe kan ik dit zonder te bluffen het best omschrijven zodat "ze" weten dat het menes is?

Geen aangifte

Aangifte raad ik af. Huisvredebreuk is dit niet, dat is vziw het zich blijven ophouden in (in dit geval) de woning ook als de bewoner je heeft gezegd op te krassen. Stalking, dat is de vraag. Ik heb even gegoogled, en dit is de delictsomschrijving:

" 'het wederrechtelijk stelselmatig opzettelijk inbreuk maken op eens anders persoonlijke levenssfeer met het oogmerk die ander te dwingen iets te doen, niet te doen of te dulden dan wel vrees aan te jagen'"

Het is duidelijk dat dit artikel niet bedoeld is voor de situatie waar jij je in bevindt, wat niet wil zeggen dat je dit gedrag niet met enige goede wil onder die omschrijving zou kunnen schuiven.

Maar als je je hiermee meldt bij de politie is de reactie vermoedelijk "civiele zaak, mevrouwtje" en dat doen ze moeilijk bij het opnemen van de aangifte. Neemt niet weg dat jij er natuurlijk op zich wel mee zou kunnen dreigen.

een opzetje uit de losse pols voor een brief.

"Geachte mevrouw, heer,

Op (datum) hebt u een dwangbevel gestuurd (of iets anders) gericht aan de heer L. Endeling. Ik heb u meermalen (noem data, als je kunt) uitdrukkelijk meegedeeld dat de heer Endeling al sinds... niet meer op dit adres woont. Hij is ook al sinds ... niet meer op dit adres ingeschreven in de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA). Hoewel ik u hierop gewezen heb, en hoewel u, voor zover ik weet, een en ander zelf in de GBA kunt nagaan, blijft mij lastig vallen met post/dwangbevelen/dagvaardingen (vul zelf in) die bestemd zijn voor de heer Endeling. Ik vind dit hoogst onzorgvuldig, en uw onzorgvuldigheid bezorgt mij zeer veel stress en andere overlast.

Hierbij verzoek ik u met klem, en voorzover nodig sommeer ik u, om verdere aanmaningen/post/dwangbevelen (vul zelf maar in) die zijn bestemd voor de heer Endeling niet langer te richten aan dit adres. Als u aan dit verzoek geen gehoor geeft, dan zie ik mij genoodzaakt verdere stappen te ondernemen om van deze overlast gevrijwaard te blijven. Ik zal in dat geval een schriftelijke klacht indienen bij (noem de officiële klachteninstantie) en mogelijk zelfs aangifte doen van stalking. Uw handelwijze valt namelijk naar mijn idee te brengen onder "het wederrechtelijk stelselmatig opzettelijk inbreuk maken op eens anders persoonlijke levenssfeer met het oogmerk die ander te dwingen iets te doen, niet te doen of te dulden dan wel vrees aan te jagen" (art. 285b Sr).

Uiteraard hoop ik van harte dat het allemaal niet zover hoeft te komen, en dat u uw acties tegen de heer Endeling verder kunt voortzetten zonder mij daarin te betrekken.

Met vriendelijke groet,

Innocentia

---

Uiteraard is het handig om in je brief zoveel mogelijk concrete info op te nemen ("zoals ik op 4 april al telefonisch besprak met uw medewerker de heer Dufhoofd' etc)

Sterkte ermee

Temet

Aanvulling

Nu ik het nog eens nalezen (vermaning aan mezelf *eerst* nalezen, dan pas posten) zie ik dat in mijn opzetje alleen gezegd wordt "schrijf me niet meer", ik zou daarnaast ook uitdrukkelijk opnemen dat je helemaal niet meer lastiggevallen wilt worden op wat voor wijze ook in zaken die je voorganger betreffen.

Groeten,

Temet

wilma

wilma

26-05-2013 om 14:33

Schriftelijk - ik weet niet hoor

Zelf heb ik ook ervaring, maar wel wat minder ernstig. Ik had een nieuw telefoonnummer genomen toen ik een nieuw abonnement afsloot. BLeek dat de vorige eigenaar van dat nummer nog steeds dat nummer doorgaf aan allerlei schuldeisers. 17 in totaal.
Op een gegeven moment kreeg ik telefoontjes en sms'jes op de meest rare tijden. Keer op keer aangegeven dat ik hier niet van gediend was, maar het ging maar door. Ik heb bewust geen brief verstuurd uit angst dat dan mijn adres bij zijn schulden in het dossier zou komen te staan. Bij jou is dat natuurlijk anders want jouw adres is al bekend. Wel heb ik keer op keer teruggebeld, vriendelijk gebleven, de situatie uitgelegd met het vriendelijkvriendelijk verzoek om dit nummer uit het bestand van de schuldenaar te verwijderen. Nu heb ik al een half jaar geen last meer gehad.

innocentia

innocentia

26-05-2013 om 19:09

Temet en wilma

Dank je, Temet, met jouw brief kan ik verder!

Wilma, een variatie hierop heb ik eens meegemaakt. Ik heb voor mijn werk een aantal jaar geleden meerdere telefoonnummers aangevraagd, en één van die nummers was van een persoon geweest met familie die ook niet helemaal zuiver op de graat was. Middenin de nacht werd ik gebeld in een taal die ik niet verstond (bleek Surinaams te zijn) en na een paar maanden kreeg ik een paar keer telefoon van de politie van een grote stad dat mijn zoon weer eens was opgepakt. Zelf had ik kinderen in de basisschoolleeftijd..! De politie heeft me na de zoveelste melding aangeraden van nummer te wisselen. Dat heb ik gedaan, en toen was de ellende voorbij.
Na een verhuizing naar een andere gemeente moest ik opnieuw nummers aanvragen. Op de dag dat ik weer aan het werk ging bleek ik geen verbinding te hebben met één van de nummers - bleek het oude nummer van een notoire wanbetaler te zijn. Ik kreeg geen poot aan de grond bij KPN, ik moest de achterstand betalen, eerder kreeg ik mijn nummer niet terug...!
Mijn opdrachtgever heeft toen KPN gebeld (handig, een kruiwagentje ) en met veel excuses kreeg ik toen binnen een etmaal een ander telefoonnummer en een werkende verbinding.

Eigenlijk gaat er best wel vaak iets fout, realiseer ik me...

Oudste

Oudste heeft een tijdje terug een nieuwe telefoon gekocht mét simkaart en abbonement (heeft inkomen hoewel dat er niet toe doet). Dat nummer bleek ook van een notoire wantbetaler te zijn geweest. Het duurde een tijd voor we daar achter waren....Wat weet zo'n jongvolwassene daar nu van? Die snapte er niks van en kreeg elke keer weer een doodsschrik...Ze wilde zelfs bijna écht iets betalen omdat ze zo aandrongen hoewel ze zich niet kon herinneren daar ooit iets besteld te hebben. Toen ze zelfs problemen kreeg met online aankopen (H&M en Zalando) omdat je dan je mobiele nummer moet opgeven...was de maat vol. En ondertussen wisten wij hoe e.a. in elkaar zat. Want de belastingdienst had gebeld over de motorrijtuigenbelastingen, terwijl ze niet eens een rijbewijs heeft! En die waren ze aardig om uit te leggen dat haar telefoonnummer stond geregistreerd als zijnde bereikbaar telefoonnummer van iemand anders die niet betaalde.
We hebben gewoon geklaagd bij haar telefoonprovider (in winkel) die het simpel oplostte. We kregen gratis een nieuwe simkaart, met nieuw nummer dus.
En haar oude nummer werd geregistreerd als 'onbruikbaar' of zoiets.
Ja je kan veel last hebben van oude gebruikers van iets wat nu van jouw is. Dat kan ik qua adres ook wel voorstellen.
groeten albana

+ Brunette +

+ Brunette +

30-05-2013 om 15:10

Voorbeeldbrief is goed. nog 1 dingetje...

Ik zou er ook in zetten wanneer jij daar bent komen wonen, dan blijkt nog duidelijker dat jij niets met die persoon te maken hebt.

wilma

wilma

31-05-2013 om 21:36

Last van vorige eigenaar

Het is echt heel lastig om van schuldeisers af te komen die ervan overtuigd zijn dat ze hun wanbetaler aan de telefoon hebben. Wat mij echt boos maakte was dat de vorige eigenaar van mijn nummer gewoon doorging met (inmiddels mijn) nummer doorgeven aan nieuwe mensen. Echt balen...

innocentia

innocentia

31-05-2013 om 23:29

Rust...?

Het is zowaar deze week rustig gebleven van het brievenfront...!

Maar ik prijs de dag nog niet eer het avond is. Ik heb al vaker periodes van rust meegemaakt, en opeens stonden ze weer achter elkaar op de stoep.

Ik heb voor de zekerheid maar weer contact opgenomen met de gemeente. Maar alles is in orde.

Ach ja, Jack Poels zong ooit al: 't is een kwestie van geduld...

innocentia

innocentia

01-06-2013 om 20:52

Prijs de dag niet eer het avond is!

Temet, een variatie op jouw voorbeeldbrief is zojuist van de printer gerold!

Want de rust is weer verstoord in de vorm van een nieuwe brief. Niet aangetekend, maar wel van een arrondisementsparket waar ik al eerder contact mee heb gehad.

Puck

Puck

05-06-2013 om 08:28

Innocentia

Oooo, maar dat kun je dus positief bekijken: niet meer aangetekend en maar eens in de week. Dat is al een hele vooruitgang. Ik hoop voor je dat deze ellende snel minder wordt, wat een gedoe zeg.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.