Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Annie Anders

Annie Anders

25-02-2017 om 22:51

Groot bedrag sparen binnen een jaar


Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-03-2017 om 10:34

Dat had ik ook Lilian

Ik persoonlijk zou mijn spaardoelen omgooien. Dus de spaarrekening van de kinderen even een jaartje niet spekken en dan na een jaar dubbel, want dan hoef je niet meer te sparen voor het hogere doel.

Dat ga je niet redden met goedkopere chips op zaterdag. Die paar tientjes verschil, gaan of het verschil niet maken of ergens rammelt het in het verhaal van de vette spaarrekeningen en het mooie nieuwe huis.

zebra

zebra

04-03-2017 om 11:52

wat is belangrijk?

als je een groot bedrag op redelijk korte termijn opzij wil zetten kun je ervoor kiezen om wat minder (of even helemaal niet) te sparen voor andere zaken. Of een jaar niet op vakantie en het vakantiegeld sparen, eventuele teruggave van de belastingdienst opzij zetten, eventuele kinderbijslag ook opzij zetten. Dit allemaal indien mogelijk natuurlijk.
Ik ken iemand die best, naar mijn gevoel althans, veel geld uitgeeft aan inrichting van hun huis (vaak veranderen van inrichting), weekendjes weg, uit eten en meer van zulk soort zaken. Is hun keuze natuurlijk maar als er dan iets vervangen moet worden, wegens defect, of er zijn hoge dierenartskosten vanwege ziek huisdier, dan is het klagen over de hoge kosten. Is natuurlijk wat zuur als je geld moet uitgeven aan minder leuke dingen of tegenslagen maar geen drama als je verder genoeg te besteden hebt.

Annie Anders

Annie Anders

09-03-2017 om 22:42

De chips...

Tja, die chips dus. Ik bezuinig niet op de chips. Ik bezuinig wel wat meer op de luxe boodschappen. Waar ik eerst makkelijk 30 euro uitgaf aan zaterdagavondhapjes doen we dat nu een stuk rustiger aan. Het is niet zo dat we geen stokbroodje of olijven eten, maar niet meer en en en.

Over omgooien van spaardoelen. Dat heb ik al uitgelegd. Het is de afspraak met mijn man. Mijn spaardoel gaat niet ten koste van andere spaardoelen. Voelt hij zich prettiger bij. Ik vind het wel een uitdaging om en en te doen.

En voor een ieder die twijfelt. Wij hebben een goed salaris, kunnen makkelijk en luxe leven en maken de keuze om dat nu een jaar niet te doen (zonder rock bottom te gaan). We slaan de wintersport en weekendjes weg dit jaar over. We wonen tijdelijk in een huurhuis omdat ons vorige huis al verkocht is. Twijfel je aan mijn verhaal, be my guest. Maar ik ben geen trol.

bieb63

bieb63

10-03-2017 om 22:46

Maar Annie

Ik snap het niet helemaal.
Als je dit jaar de wintersport en de weekendjes weg laat varen (zoals je zelf zegt te willen doen) heb je volgens mij al een paar duizend euro gespaard. Als je dan ook even een pas op de plaats maakt m.b.t. kleding en schoenen, nou dat komt er nog een hap bij. Een aantal tientjes besparen door i.p.v. een kaasje een zak chips op zaterdag te kopen zet m.i. dan niet zoveel zoden aan de dijk als het om een flink bedrag gaat.
Hoe groot moet dat bedrag zijn overigens?

12.000 Bieb

Annie wil 1000 euro p.m sparen en ze schrijft dat ze over een jaar haar doel dan bereikt heeft.

En iedere week een paar tientjes besparen is maar zo 100 euro per maand, da's dan weer 1200 euro over een jaar. Annie brengt mij op goede ideeën.

Krant

Mocht je een abonnement op een krant hebben, dit dan (tijdelijk) opzeggen. Scheelt zo'n € 350,00 per jaar.

Annie

Annie

12-03-2017 om 14:29

Spaardoel

Spaardoel is 15.000 euro binnen een jaar. Meer ga ik er niet overzeggen.

We spaarden altijd al een deel van ons salaris voor auto, wasmachine, studie kinderen. Dat blijven we doen.
Daarnaast dus circa 1000 euro per maand plus vakantiegeld en eindejaarsuitkering. Vakantiegeld sparen = geen wintersport. Ik kan dat dus niet twee keer meetellen. Een vakantie stond al geboekt, dus die gaat wel door.

Ik merk bij onszelf (terwijl jullie nog in de chips discussie blijven hangen dat het bedrag bi ons al steeds minder centraal staat. Het is meer een met-minder-net-zo-veel-lol discussie is. We hoefden nooit een dubbeltje om te keren en gaven het daardoor heel makkelijk uit. Nu er na anderhalve maand 950 euro op de bankrekening staat, geeft dat wel een kick.

Terug naar de chipsdiscussie We zijn een gezin met 5 personen. We houden van gezond en lekker eten. Veel verse groente en fruit is hier niet aan te slepen. Door bewuster boodschappen te doen, o.a. bij Lidl, hebben we afgelopen maand al 160 euro bespaard (grove schatting). We gaan ook makkelijk uit eten; we hebben gisteren gegourmet ipv uit eten ivm onze huwelijksdag. Dat 'bespaarde' dus 120 euro.

Toevallig staan er voor de komende twee maanden wel een paar dure posten op de rekening. Minimaal vier paar nieuwe schoenen, twee paar nieuwe sportschoenen, zomergarderobe en een schoolreis

Suze

Suze

12-03-2017 om 15:05

zomergarderobe

Je hoeft toch niet een geheel nieuwe zomergarderobe?

Is veel op kleding te besparen.

En ook met schoenen. Niet de duurste, goed vergelijkend warenonderzoek doen helpt echt.

Vesta

Vesta

12-03-2017 om 15:30

een jaar (of meer) geen kleding kopen

dat zet echt zoden aan de dijk.
Bij opgroeienende kinderen is geen kleding kopen natuurlijk geen optie. Maar denk ook eens aan: kringloop, leger des heils of een kledingbeurs als bron van nieuwe kleding.

Ik kocht vroeger best veel kleding, maar nu draag ik mijn kleding echt af en geef voor mij zelf nog zo'n € 250 uit inclusief schoenen, reparaties en stomerij.

Er is nog niemand geweest die zegt: "heb je dat nu alweer aan?", "zou je niet eens wat anders kopen" of "dat kan nu echt niet meer"
Wel heb ik minder in mijn kast hangen en wissel ik bewust uit mijn bak met kleding elke 3 maanden ongeveer de inhoud van mijn garderobe om. Ik heb 6 setjes hangen en die draag ik dan 3 maanden en daarna komen de volgende 6 setjes.
Nu ik dat 2 jaar doe kan ik me wel voor mijn kop slaan dat ik zo veel aan kleding heb uitgegeven altijd. Dat ik me door de winkels liet verleiden. Het zelfde met heel veel andere uitgaven overigens.

Annie Anders

Annie Anders

12-03-2017 om 15:55

Vesta

Inderdaad, geen kleding. Helemaal geen kleding gaat mij niet lukken met drie kinderen (waarvan twee pubers in groeispurt). Maar ik koop nu alleen als ze echt iets nodig hebben. Kapot, lelijke vlek, etc. Zoon heeft nu nog 3 broeken en dat is er echt 1 te weinig (of ik moet iedere dag gaan wassen). Maar een trui kopen omdat die ontzettend leuk is, dat probeer ik echt minder te doen. Zelf kocht ik al niet veel kleding, maar inderdaad hetzelfde stramien. Alleen als iets echt kapot oid is.

@Suze, ik hoef niet een hele nieuwe zomergarderobe. Maar de kinderen hebben echt wel wat nieuwe shirts etc nodig omdat naveltruitjes voor jongens nog steeds geen mode zijn. Zelf heb ik 1 korte broek en een zomers jurkje. Dat is ook niet al te veel

Suze

Suze

12-03-2017 om 16:57

Annie

"Zelf heb ik 1 korte broek en een zomers jurkje. Dat is ook niet al te veel "

Een oprechte vraag van mij: hoe kan het dat je zo weinig zomerkleding hebt? (nb ik ben oudere kleding soms wel zat, het is niet meer mooi genoeg voor mijn werk, wil eens wat nieuws, maar ik heb wel veel meer dan jij)

Annie

Annie

12-03-2017 om 17:09

Suze

@Suze: Ik ben nogal van de opruimerige en minimalistische kant qua zomerspullen. Vorig jaar gingen we na de zomer verhuizen en heb ik veel dingen weggedaan. Te klein, te groot, niet meer mooi, etc. Het echte zomerspul is bij mij altijd niet te duur, dus is ook sneller uit vorm etc. Ik heb nooit veel echt zomerspul. Een paar jurkjes erbij en ik ben klaar.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

12-03-2017 om 17:14

Zomerse jurkjes

Ik heb 1 goede zomerjurk die ik ook buiten mijn werk draag. Verder nog een die eigenlijk te kort is en waar ik me dus niet heel erg in op mijn gemak voel, en eentje die je meer een strandjurk zou kunnen noemen. Alleen eerstgenoemde is jonger dan 4 jaar. Verder heb ik twee korte broeken, waarvan ik eentje eigenlijk stom vind Bij mij komt het doordat ik kleding kopen echt vreselijk moeilijk vind. Ik zie er altijd echt tegenop, weet nooit wat leuk is, maar als er iets stuk gaat moet ik wel vervanging hebben.

Annie

Annie

12-03-2017 om 20:08

Phryne

Shaking hands
Winkelen, vreselijk, moeilijk, lastig. Grote cupmaat, dus alles staat erg bomb shell achtig. Voor zomerse mode ben ik dus ook altijd te laat. We gaan vaak een beetje backpackend op vakantie. Dusse... niemand die ziet dat ik de hele vakantie in 1 jurkje en 1 korte broek loop. Maar handig is anders...

Phryne Fisher

Phryne Fisher

12-03-2017 om 20:16

Oh ja

Sinds een paar jaar heb ik een volwassen postuur, en nu is dat aan het 'verpremenopauzen'. Ik was altijd nogal mager maar nu is mijn lijf bij mijn boezem aan het groeien, forse bovenarmen, waardoor ik een soort massief blok word. Echt niet fijn. Straks kan ik me alleen nog maar bij het 50+ parkalegioen aansluiten ;-(

Wilgenkatje

Wilgenkatje

12-03-2017 om 22:41

@vesta

Herkenning !!! Ik ga dit jaar stevig de hand op de knip houden qua kleding. In het dorp is een winkel waar ik altijd heel plezierig koop, daar ga ik voorlopig niet heen. Te vaak en te veel gekocht. En een flink deel zeer weinig gedragen.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-03-2017 om 22:53

Phryne

50+ weet dat het om de inhoud gaat en niet om de parka. En als met een beetje zoeken, kun je vast wel iets anders vinden dan parka's.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-03-2017 om 23:43

Kaaskopje

mirreke

mirreke

13-03-2017 om 12:23

Haha Phryne Fisher

het 50+ parkalegioen... Ik zie het voor me, allemaal blokvormige parkadragers...
Mijn dag is weer goed

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.