Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

liora

liora

18-07-2013 om 22:11

Greenwheels omslagpunt

Weet iemand wanneer Greenwheels nou voordeliger is dan een eigen auto? Ik heb natuurlijk op de site gekeken maar wat onduidelijk. Vier soorten abonnement.
Greenwheels claimt dat als je minder dan 12.000 km per jaar rijdt het goedkoper is. Maar ze rekenen dan voor verzekering en wegenbelasting veel meer dan ik betaal...

Ik kom er niet uit! Em dan hebben ze ook nog elektrische auto's. Hoe werkt dat in hemelsnaam? Moet je dan wel schakelen?

En in Amsterdam hebben we ook nog car2go.

Wie kan mij adviseren?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

18-07-2013 om 23:27

Niets algemeens over te zeggen

Daar kun je niets algemeens over zeggen. Die 12.000 km die Greenwheels noemt, is gewoon een gemiddelde. Maar voor jou kan dat heel anders zijn. Hangt ondermeer af van de auto die je rijdt, het verbruik en de afschrijving. Maar ook van het abonnement dat je bij Greenwheels kiest en natuurlijk de tijden waarop je rijdt (piekuren of daluren).
Houd er rekening mee dat de meeste Greenwheels-auto's klein zijn. Ben je met een gezin + veel bagage, dan past dat niet altijd en kun je beter een stationwagen reserveren (zijn er niet zo veel van, even kijken of er bij jou in de buurt een staat).
Met de elektrische auto's hebben wij nog geen ervaring, maar het principe werkt natuurlijk precies hezelfde. Alleen moet je dan even de stekker in het stopcontact stoppen als je de auto terugbrengt.
Een exacte rekensom voor een heel jaar maken, lijkt mij schier onmogelijk. Tenzij je nu al precies weet wanneer je ene auto wil gaan gebruiken, welk type, hoeveel km's je van plan bent te rijden en op welke tijden. Ik zou zeggen: probeer het eens een tijdje uit, daar leer je het meeste van.
Oh ja, nog een voordeel van Greenwheels: je pakt minder snel de auto voor korte ritjes. Omdat je moet reserveren (kan ook een uur van tevoren hoor), ga je er toch bewuster mee om.

P

P

19-07-2013 om 11:22

12000

Ik denk dat die 12000 dan in grote afstanden zit en niet in elke week een km of 100.

liora

liora

20-07-2013 om 08:51

Interessant

Het leuke is: ik heb vlakbij 6 kleine greenwheels auto's en twee stations. Godzijdank geen elektrische.
Ik denk eigenlijk dat tegen de tijd dat mijn auto het begeeft, ik zal overstappen op greenwheels. Het lijkt me veel goedkoper toch wel, ook al heb ik nauwelijks onderhoud aan mijn auto.
Greenwheels heeft ook bestelbusjes trouwens, maar volgens mij heel weinig in Amsterdam.

Andersom

Greenwheels was vroeger veel voordeliger, wij gebruiken het steeds minder. Ik sluit niet uit dat er een auto komt als mijn vader hulpbehoevender wordt.

De reden: de klok tikt door. Je kunt Greenwheels alleen nog gebruiken voor heen en weer ritjes. Maar als je daar wat langer blijft wordt het erg begrotelijk. Dan zitten we zo aan de 100 euro.

Dus wij huren nu af en toe een weekend een auto en concentreren dan onze ritten. Dus een partijtje buitengaats, dan meteen een familiebezoek en maandagochtend nog naar de IKEA. Eerder andersom trouwens, familie is vaak de eerste reden.

Op die manier is een huurauto voordeliger dan een Greenwheels.

liora

liora

20-07-2013 om 09:47

Kortingslocaties

Volgens mij is dat veranderd. Ze hebben nu kortingslocaties: 30 E voor 24 uur. Dus als je meer dan 7,5 uur een auto nodig hebt (dagje weg) kun je zo'n kortingsauto nemen. Of inderdaad een huurauto. En toevallig woon ik 30 meter van een autoverhuurbedrijf.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

20-07-2013 om 09:48

De klokt tikt door

Inderdaad, de klok tikt door. Daarom kun je niet alleen op basis van kilometers iets zeggen. Greenwheels heeft nu trouwens ook een aantal 'kortingslocaties', waar je voordeliger voor 24 uur of langer de auto kan gebruiken. Geen idee of dat concurrerend is ten opzichte van de 'gewone' huurauto, weet jij dat Rodebeuk? Als wij langer weggaan, nemen we eigenlijk altijd de trein. De auto (Greenwheels dus) gebruiken we alleen als het OV echt geen serieuze optie is.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

20-07-2013 om 09:48

We typten tegelijk

liora

liora

20-07-2013 om 09:53

Een greenwheels nemen vanaf het station. Ik denk dat ik het gewoon moet ervaren hoe het zou zijn. Voor de boodschappen vind ik een auto wel enorm handig, en aks het regent of glad is.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

20-07-2013 om 11:29

Station

Liora, dat doen wij inderdaad ook wel eens, bijvoorbeeld als we op familiebezoek gaan naar familie in een klein Fries dorpje (waar op zondag geen bus rijdt). Dan nemen we de trein naar Leeuwarden, en doen het laatste stuk met de auto. Klinkt omslachtig, maar wij reizen dan ook het liefst met de trein

Kortingslocaties

..dat zou idd een oplossing kunnen zijn. Ik wist niet dat die bestonden.

De autohuurmarkt is zo doorzichtig dat je vaak voor weinig een auto kunt huren, juist in het weekend als je lang van te voren boekt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.