Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Puck

Puck

28-08-2016 om 20:13

Gratis bieb-abbo naar betaald abbo bij 18+

Oudste had altijd een biebabbonement. Voor kinderen onder de 18 is dat gratis. Een paar weken voor hij 18 werd kreeg hij bericht dat het omgezet zou worden in een betaald abbonement op het moment dat hij 18 werd en dat hij als hij dat niet wilde hij actie moest ondernemen. Mijn vraag is: mag dat? Moet het niet zo zijn dat je juist actie moet ondernemen om een gratis lidmaatschap om te zetten in een betaald lidmaatschap?


V@@s

V@@s

28-08-2016 om 20:49

nee

De voorwaarden veranderen immers niet. Het abonnement was altijd al betaald vanaf je achttiende, ook op het moment dat je oudste het afsloot.

Triva

Triva

28-08-2016 om 22:45

huh

Hier is dat al bij de veertiende verjaardag... ik vind het geen stimulans voor mensen met een laag inkomen om zo vroeg al een kind te laten betalen.

Elfje65

Elfje65

28-08-2016 om 22:59

Hoeft toch niet

Zodra kinderen moesten betalen (hier vanaf 14 jaar) boek geleend op abo van moeders. Ik heb abo voor 10 boeken, dus daar kan best een boek voor een gezinslid bij.

Triva

Triva

29-08-2016 om 02:01

elfje

Dat abo is toch ook niet gratis? Ik bedoelde dus gezinnen waar de ouders juist geen abo hebben ivm weinig geld of vooral geen interesse in boeken en weinig geld.

Taruh

Taruh

29-08-2016 om 08:11

Gratis

Zo dat is nog eebs gunstig. Hier betaal je gewoon vanaf 0, welliswaar een lager tarief en met de gemeentelijke kortingsksaart (a € 20) gratis, maar als je die niet hebt toch gewoon een te betalen abbo.

Sawo

Sawo

29-08-2016 om 09:54

volgens mij mag het niet

Ik had deze vraag ook toen mijn oudste 18 werd. Wat v@@r zegt klopt volgens mij niet omdat je als ouder tekent voor je kind als je het abo aangaat. Het kind wordt 18 en is er dus automatisch sprake van een nieuwe overeenkomst want de oude verloopt van rechtwege. mMar ik heb nooit een reactie van de bibliotheek ontvangen alleen het geld is teruggestort.
groet

saar

Puck

Puck

29-08-2016 om 10:42

Kijk Sawo, daar heb ik wat aan

Kind heeft natuurlijk ondanks onze aansporingen om het op te zeggen niet gedaan en mag het nu ook zelf gaan oplossen met de bieb, maar kan jouw posting wel gebruiken. Gaat mij er ook helemaal niet om of we gematst zijn met tot 18 gratis. Ook op mijn abo is geen optie want die heb ik niet. Heb een e-reader met een eigen bibliotheek. Denk dat kind gewoon met de opmerking van Saar moet gaan proberen om er nog onder uit te komen en anders heeft ie pech en zal hij zijn lidmaatschap moeten betalen voor dit jaar.

Triva

Triva

29-08-2016 om 10:45

Puck

Kom op, een klein uitstapje mag toch wel? Mijn oudste had dit ook aan de hand, met 14 dus, en het was hier geen énkel probleem om van het abo af te komen dus een jaar betalen? Dacht het niet.

V@@s

V@@s

29-08-2016 om 12:04

nee geen jaar

Volgens mij geldt de wet van Dam wel voor biebabbonementen. Hij heeft dus een maand opzegtermijn. Dat valt wel mee toch?

Puck

Puck

29-08-2016 om 14:02

Ja klopt V@@s

De wet van Dam is van toepassing met een maand opzegtermijn. DAt heb ik zelf ook gehad toen ik mijn biebabo opzei omdat ik een eigen bieb kreeg, maar dat was ook precies aan het einde van de termijn dus geen idee hoe het anders met al vooruit betaald abo-geld gaat. Maar krijg je dan ook je abonnementsgeld dat vooraf geincasseerd is retour? Die maand opzegtermijn heb ik zelf ook gehad toen ik mijn biebabo opzei omdat ik een eigen bieb kreeg, maar dat was ook precies aan het einde van de termijn dus geen idee hoe het anders met al vooruit betaald abo-geld gaat.

Elfje65

Elfje65

29-08-2016 om 18:55

Geld terug

Ja hoor, bij opzeggen van een abo krijg je de resterende maanden terug. Ik was er idd vanuit gegaan dat ouder ook een abo heeft in mijn vorige posting.

hier

Bij onze bieb krijgt een achttienjarige korting als hij/zij kan aantonen dat hij/zij studeert. Dochter betaalt maar de helft van een normaal abonnement. Wij doen samen met haar kaart.

Triva

Triva

30-08-2016 om 14:32

Stoepkrijt

Wat bedoelen ze daar mee? Mag dat ook een MBO opleiding zijn? Waarom krijgt een 18 jarige die gewoon al werkt geen korting?

Puck

Puck

30-08-2016 om 17:38

Triva

Ik kan me voorstellen dat iemand die gewoon werkt op zijn 18e meer te makken heeft dan een student die misschien ook nog eens voor zijn studie de bieb moet bezoeken om materiaal te lenen?

Triva

Triva

30-08-2016 om 21:51

Puck

Voor welke studie kom je tegenwoordig nog in de bieb om iets te lenen?

Stenna

Stenna

30-08-2016 om 23:56

toch wel jammer

Dat iedereen het biebabo (b)lijkt op te zeggen als er betaald moet gaan worden, ofhet dan deelt oid. Wij ook hoor. Maar als je goed nadenkt gaat zo natuurlijk wel het bibliotheek wezen verloren. Ze hebben het al zo moeilijk, in deze tijd, en dan willen ook nog eens de wel-lezers niks betalen...Ik zou het toch best jammer vinden als alle dorps en regio bibliotheken verdwijnen omdat ze het financieel niet meer redden (is al aan de gang eigenlijk)

Puck

Puck

31-08-2016 om 09:36

Stenna

Tja, biebs hebben het misschien moeilijk maar ook veel mensen hebben het financieel krapper dus ik kan me wel voorstellen dat mensen dan abo's gaan delen of opzeggen. Ga mijn abo niet aanhouden omdat het zo zielig voor de bieb is terwijl ik zelf het geld ook goed kan gebruiken. In ons dorp is de bieb al een jaar of 8 geleden zo goed als weg bezuinigd en werd het aanbod zo minimaal dat ik ook heb opgezegd en een e-reader met een uitgebreide bieb heb aangeschaft.

Elfje65

Elfje65

31-08-2016 om 19:08

Stenna

Ik heb een duurder abonnement waar je 10 boeken kan lenen. Als zoon of partner daar af en toe ook gebruik van maakt is dat toch logisch. Voor die paar boeken per jaar ga ik toch geen apart abo nemen?

Stenna

Stenna

31-08-2016 om 23:42

is ook logisch

ik snap het wel, sterker ik zei al in mijn posting dat wij het zelf ook doen. Alleen denk ik niet dat we ons dan moeten verbazen als er steeds meer bibliotheken verdwijnen. Dat is dan zo.

Iemand met modaal inkomen

Iemand met modaal inkomen

01-09-2016 om 14:00

irriteren

Ik kan me zo irriteren aan mensen die lopen te meuten dat mensen met een laag inkomen niet gemotiveerd worden om een abbo te nemen.Kom op zeg moet ALLES dan gemotiveerd worden? Moet ALLES maar gratis zijn omdat je op papier minder geld te besteden hebt?

Vaak is er netto nog meer te besteden bij die mensen die bruto minder te besteden hebben dankzij de toeslagen en kortingen en alles. Hou toch eens op met dat alles moet maar gratis. Dat motiveert mensen niet tot het zoeken van mogelijkheden om een hoger inkomen te vergaren.

Puck

Puck

01-09-2016 om 16:37

pardon....

Zalig zijn de simpelen van geest zullen we maar denken. Heel naar jouw reactie. Ik zit zelf gelukkig in de situatie dat ik er voor kan kiezen of ik wel een abo of niet neem maar als mensen moeten kiezen tussen een extra brood of een biebabo dan is de keuze er niet. Walgelijk VVD-geleuter, sommige mensen hebben gewoon geen mogelijkheden om een hoger inkomen te vergaren! JE hebt echt geen idee waar je over praat. Maar start er even een nieuw draadje over op want dit is ernstig off-topic.

Triva

Elke opleiding is goed hoor, voor de korting bij onze bieb. Ook als je met 18 nog op de middelbare school zit en dat kan aantonen. Je hoeft echt niet op de universiteit te zitten. Ze gaan er vanuit dat werkenden wel het hele bedrag kunnen betalen.
Dochter heeft trouwens wel alle boeken die ze voor de verschillende talen op de middelbare school moest lezen uit de bieb geleend, dus toen kwam het abonnement goed van pas.
De bieb hier werkt samen met andere bibliotheken in de regio. Je kunt heel gemakkelijk online een boek 'bestellen' dat ze hier niet hebben en dan krijg je een paar dagen later een mailtje dat je het kunt ophalen in je eigen bieb.
Ik ben wel een fan van de bieb.

iemand met modaal inkomen

iemand met modaal inkomen

01-09-2016 om 16:53

Puck

Nou puck juist de opmerking dat een abbo gratis zou moeten zijn is totaal off topic en daar reageer ik dan weer op, dus als je het over off topic wilt hebben moet je Trivia aanspreken. Je vraag was alleen of het zomaar mag dat een abbo betaald wordt.

En dat antwoord was dus al gegeven, dat de bieb er nog even op wijst dat het afgesloten abonnement een korting bevat voor minderjarigen die met 18 vervalt is gewoon heel netjes, ze hadden ook gewoon een factuur kunnen sturen.

Taruh

Taruh

01-09-2016 om 16:57

aanvragen kost € 1.50

het reserveren van een boek in de eigen bieb kost € 1.50 en bij een andere bieb in de regio € 2, landelijk € 4, dat doe je ook liever niet te vaak.

Triva

Triva

01-09-2016 om 17:09

iemand

Ik had het over KINDEREN, ik ben van mening dat een biebabo gratis moet zijn voor ELK kind in Nederland zodat het inkomen nooit een reden kan zijn om een kind niet te laten lezen en dat hoort ook op de middelbare school dus nog zo te zijn.

Je mag er anders over denken maar volgens mij begrijp je mijn punt niet.

Iemand met een modaal inkomen

Iemand met een modaal inkomen

01-09-2016 om 19:48

Maar

Maar daar heb je dus zaken als kindertoeslag en bijzondere bijstand voo.

Triva

Triva

01-09-2016 om 19:53

daar gaat het niet om

Als iemand wil is dat geld er gewoon, als iemand niet wil is dat geld er niet en ik ben van mening dat een kind toegang tot boeken moet hebben ook als de ouders liever hun geld aan sigaretten uitgeven.

Magalí

Magalí

01-09-2016 om 20:06

Iemand met een...

Kindertoeslag kan ook hard nodig zijn voor bijvoorbeeld kleding of gewoon algemene uitgaven voor het hele gezin (huur, eten etc). Bijzondere bijstand kun je alleen krijgen voor dringende zaken als je al in de bijstand zit. Een biebabonnement valt daar vast niet onder.

Elfje65

Elfje65

01-09-2016 om 21:37

Magali

Maar dat zou inderdaad wel moeten. Los van bijzondere bijstand etc, bieb moet gewoon gratis tot 18. Eens met Trivia.

Magalí

Magalí

02-09-2016 om 04:21

Elfje65

Ben ik het mee eens hoor, het is voor de ontwikkeling en scholing van kinderen belangrijk dat ze allemaal toegang hebben tot de bieb, dus inderdaad gratis.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.