Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Ienemien

Ienemien

13-04-2015 om 12:55

Geleend geld ouders huis

Toen ik ging scheiden heb ik van mijn ouders 25.000 Euro geleend zodat ik een huis kon kopen ipv huren.
Mijn ouders zijn op leeftijd, hun eigen huis is hypotheek vrij maar ik ken hun financiele situatie niet, onze relatie is niet bepaald goed, zakelijk en afstandelijk.
Ik betaal per maand alleen maar rente en deze bedraagt 6%, aflossen heb ik financieel geen ruimte voor.
Met mijn ouders valt zeer moeilijk te communiceren. Voordat ik mijn vader hierover ga spreken wil ik graag weten of het vreemd is en niet heel veel om 6% rente te betalen? Ik wil af van deze lening maar dat zal de eerst komende jaren niet gaan lukken, ik probeer mij er echter in te verdiepen om te anticiperen op de toekomst en mijn financien.

Noet

Noet

13-04-2015 om 13:19

nee

afhankelijk van wanneer je de hypotheek bij je ouders hebt afgesloten. Zij moesten toen een marktconforme rente afsluiten. Die rente kan nu herzien worden natuurlijk als daar geen specifieke afspraken over gemaakt zijn.
Een jaar of 10 geleden was 6% heel gewoon.

Evanlyn

Evanlyn

13-04-2015 om 13:19

contract

Hebben jullie een contract afgesloten en zo ja, wat staat daar dan in over die rente?

Ze kunnen je ook elk jaar een deel van het geleende bedrag schenken, ik dacht E5.000. Dat zet je dan gewoon samen op papier en dan vermindert je afbetaling met dat bedrag. Dat bespaart erfbelasting als ze overlijden, maar misschien is dat wat lastig om te zeggen als de verhouding niet goed is.

Noet

Noet

13-04-2015 om 13:22

afbetalen

aflossen/afbetalen kan natuurlijk een papieren exercitie zijn. Zij mogen jou jaarlijks zo'n 5000 euro schenken belasting vrij. Zij kunnen je dus elk jaar 5000 euro schenken die jij dan weer aan hun betaald als aflossing op deze schuld.

De schenking kan dan weer in mindering worden gebracht op jou erfenis als je broers en zussen niets ontvangen van je ouders.

Scheelt op de lange duur ook erfbelasting.

Yura

Yura

13-04-2015 om 13:24

Veel

Ik vind 6% wel veel. Ik weet niet hoe lang het geleden is en het is natuurlijk geen hypotheek maar eigenlijk een persoonlijke lening, ik weet niet wat daar voor commerciele rentes voor gelden nu. Wij hebben net een aanbod voor een nieuwe rentevastperiode gekregen en daar kregen we een rente van 2,5% ofzo, voor 5 jaar vast. Dus ik vind het zeker voor een lening aan je kind wel aan de hoge kant. Als ze het geld op een spaarrekening hadden staan, kregen ze in ieder geval een stuk minder.
Overigens vind ik het wel onhandig om op deze basis geld van je ouders te lenen, behalve dat jullie niet echt een goede relatie hebben zijn er ook geen duidelijke zakelijke afspraken gemaakt, over hoe snel weer aflossen en wanneer rente-herziening etc. En waarom begin je niet gewoon toch met aflossen? Je kunt ook beginnen met een bedrag dat je wel kunt missen, desnoods 25 euro per maand ofzo, en als je in de toekomst meer kunt missen ga je meer aflossen, als je gaat afwachten tot je genoeg overhoudt om maandelijks een fundamenteel bedrag af te lossen gebeurt er intussen sowieso niks.

Tja

Of zes procent veel is hangt helemaal af van hoe hoog je hypotheek t.o.v. de waarde van je huis, hoe lang de looptijd is van de lening en wanneer die is afgesloten.

Verder maakt het uit of het echt een hypotheek is (met je huis als onderpand) of een normale lening.

Vervelend dat je een slechte band hebt met je ouders. Zeker in jouw geval is het de moeite waard om in een goede relatie te investeren.

@Yura

Zes procent voor een persoonlijke lening (wat dit niet is want een eprsoonlijke lening los je af over een bepaalde looptijd)is niks bijzonders. Bij ABN-AMRO begint het vanaf 6,2% (en loopt op tot boven de 10%).

Katniss

Katniss

13-04-2015 om 14:02

Hebben zij het geleend?

De kans is groot dat zij het geld ook geleend hebben, dus dat jij gewoon het bedrag betaalt dat zij zelf aan rente moeten afdragen. Daar kun je dus best naar vragen (met als risico dat je erachter komt dat ze aan jou 'verdienen'). Het is natuurlijk sowieso fijn dat ze jou voor 125 euro per maand in de gelegenheid hebben gesteld om je huis te kopen.
Verder lijkt aflossen me de enige mogelijkheid om op korte termijn van de schuld af te komen, als je ouders dit niet willen schenken.

Yura

Yura

13-04-2015 om 14:09

Krediet

Ok Mark74 dan zou je het met een doorlopend krediet moeten vergelijken volgens mij. Nou als het bij ABN-Amro begint vanaf 6,2 % zou ik daar eens naar kijken als ik TO was, dan ben je iig van de scheve verhouding met je ouders af en kun je met een schone lij beginnen aan het verbeteren van de relatie zonder dat geldzaken de dingen uit perspectief trekken.

mijk

mijk

13-04-2015 om 15:15

Als in de overeenkomst staat dat het voor je huis is

Kun jede rente zelf ook weer aftrekken. heb ik ooit ook zo geregeld...

@mijk

Vandaag de dag lukt dat echt niet meer. Je moet sowieso tegenwoordig de lening aflossen en dat doet TO niet.

Yeti

Yeti

13-04-2015 om 15:39

bij de ing

Is de rente nu 8,7 % voor een doorlopend krediet of persoonlijke lening. Dus je mag in je handjes knijpen met zulke aardiger ouders.

Katniss

Katniss

13-04-2015 om 16:06

Kan waarschijnlijk niet

Ik vermoed dat TS het geld bij haar ouders heeft geleend omdat ze het van de bank niet kreeg. In dat geval zal het nu waarschijnlijk ook niet lukken aangezien de normen strenger zijn geworden.
Ze kan de betaalde rente wel als hra opgeven, ik ken wel meer mensen die dat doen.

Ienemien

Ienemien

13-04-2015 om 17:28

Reactie

Enorm bedankt jullie reacties!
Ik heb deze lening 5 jaar geleden afgesloten met een contract wat mijn vader gemaakt heeft (Evanlyn), daar staat echter niets in over looptijd, rente wijziging oid. Zelf heb ik een hypotheek met 10 jaar vast rente periode van 4,7%, ik kon toen die 25.000 niet lenen vd bank cq kwam ik tekort en zodoende hebben mijn ouders geleend wat idd heel aardig is Yeti, dat realiseer ik mij ook zeker.
Vwb investeren in betere relatie met ouders Mark74 is een te lang verhaal apart, ik weet dat zij goed bedoelen, ik echter ook, geheel speelt al levenslang en is complex en zal zeer waarschijnlijk niet gaan verbeteren.
Yura, tenminste iets af proberen te gaan lossen is idd een idee.
Wat Noet en meer van jullie laten weten over jaarlijks 5000 Euro belastingvrij mogen schenken ed wist ik niet en is ook een optie.
Hoe dan ook komt het er op neer dat er gepraat moet gaan worden zodat ik meer kennis van het geheel krijg en aan de hand daarvan iets kan gaan veranderen aan het huidige. Helaas kan dit als eerste waarschijnlijk over 3 weken pas maar ga ik dan doen anders blijft alles zoals het is en daar word ik steeds opnieuw onrustig van.
Ook hadden jullie het over erfbelasting, wie weet hier meer over? Moet ik betalen omdat ik deze lening heb zodra mijn ouders of een van hen overlijdt?

Noet 5.277

Noet 5.277

13-04-2015 om 17:58

Erfbelasting

Erfbelasting betaal je over de erfenis die je krijgt. Deze lening maakt deel uit van die erfenis op het moment dat hij bij overlijden nog niet is afbetaald.

Dit wordt dan bij het vermogen van de overledene opgeteld en over dat totaal betaal je erfbelasting. Er is een vrije voet afhankelijk van je relatie tot de overledene. bij ouder-kind is dat anders bv dan bij kind-ouder of broer-zus. Bij de verdeling van de erfenis wordt het open staande bedrag bij jou erfenis in mindering gebracht want jij hebt het als het ware al gehad. (erfenis is bv in totaal 100.000 bestaande uit waarde lening aan jou + overige bezittingen, jij en je broer hebben elk recht op 50.000 uit de erfenis, jij hebt al 25.000 gehad (de lening die nu ook gelijk afgelost is), krijg jij nog 25.000 gestort en je broer 50.000. Is jou deel van de erfenis kleiner dan die 25.000 dan krijgt je broer een vordering op jou ter hoogte van zijn deel. Bv totaal is 30.000, (lening + vermogen) 15.000 voor jou en 15.000 voor hem, jij hebt dan nog een schuld ten opzichte van je broer van 10.000. Hij kan dan bepalen of hij dat als lening aan jou wil voor schieten, of het gelijk op eist.)

Op het moment dat je ouders nu gaan schenken valt dat geld buiten de erfenis en hoef je er geen erfenis belasting over te betalen en als je het binnen de €5277 per jaar houdt (dat bedrag verandert elk jaar een beetje)
Want je mag dat bedrag belastingvrij schenken aan je kind. Dit bedrag geldt voor beide ouders samen en ook voor kind en partner samen.

Als je ouders niets aan je broer schenken (en dat mag) kan je broer wel aanvechten dat hij recht heeft op een zelfde deel uit de erfenis voor deze verdeeld wordt. Dat wordt dan een rechtzaak. Of het moet goed notarieel vast gelegd worden, wat ik aanraad.

Kortom, geen kort antwoord, maar hopelijk wel duidelijk.

Ienemien

Ienemien

14-04-2015 om 08:47

Noet

Veel dank voor je tijd en moeite om dit uit te leggen. Ik ga zsm aan de slag met deze lening.

Even zo

Even zo

14-04-2015 om 08:51

Mark

Hoezo lukt dat vandaag de dag echt niet meer? Wij hebben van mijn ouders geld geleend voor de aankoop van een huis en juist expres een hogere rente afgesproken. Biedt voor zowel hun als ons belastingvoordeel.

De lening van TO is ook al enkele jaren geleden afgesloten. En nog wel om haar uit de brand te helpen.

mari39

mari39

14-04-2015 om 11:08

heeft die 6% niet te maken met het % dat de belastingdienst rekent voor dit soort leningen? Ik weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij is het zo dat, als je als ouder geld leent je dit tegen 6% moet doen. anders ziet de belastingdienst het als een schenking en dat mag niet meer dan 5000 per jaar zijn (eenmalig mag een hoger bedrag worden geschonken).

Wij hebben ooit een lening gedaan bij schoonmoeder en die had het geld als spaargeld. Wij hebben het geleend tegen het % dat zij normaal op haar spaargeld kreeg. Was 2,3% of zo. Later (na aflossing) bij de notaris werd ons verteld dat dit niet mag, dat je daar 6% over moet betalen.
Ik dacht eigenlijk dat het zo zat.

@Even zo

Ik had het over de situatie van TO, die heeft een lening bij haar ouders voor haar huis die niet afgelost wordt. De rente van zo'n lening kun je niet meer af trekken tegenwoordig, je meot verplicht het hele bedrag aflossen gedurende de looptijd van max. 30 jaar.

Ik snap dat jij met een hogere rente meer kunt aftrekken van de belasting, ik zie alleen niet wat voor belastingvoordeel je ouders daarvan hebben. Hoe dan ook, je kunt wel meer aftrekken als je meer rente betaalt, uiteindelijk is een lening met een hogere rente altijd duurder dan een lening met een lagere rente.

Even zo

Even zo

14-04-2015 om 13:24

Mark

Hun renteinkomsten zijn onbelast. Als de lening van voor 2013 is, is aflossen niet verplicht. Doen wij ook niet.

Zie:
Belasting
Een lening bij je ouders betekent niet dat er geen rente betaald moet worden. Het rentepercentage moet schriftelijk vastgelegd worden en moet conform de markt zijn. Het klinkt misschien een beetje raar, maar een hogere rente kan zelfs gunstig uitpakken. De afgedragen rente is immers voor het kind fiscaal aftrekbaar: het gaat om een lening voor de aankoop van een eigen woning. De rente-inkomsten zijn bij de ouders niet belast. Over hun vermogen (waaronder de lening ook valt) wordt de vermogensrendementsheffing met een fictief rendement van 4% berekend – ongeacht het werkelijke rendement. De rente moet wel realistisch zijn en daadwerkelijk betaald worden om geaccepteerd te worden door de fiscus.

En:
Het mooie van een particuliere hypotheek is de rente. Zelfs op een langlopende spaarrekening krijgt u zelden meer dan 3 procent rente. Bij een particuliere hypotheek is 5 procent goed haalbaar. De rente is voor de verstrekker onbelast en aftrekbaar voor degene die leent.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.