Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

werkneemster

werkneemster

29-01-2015 om 19:22

geldig contract? of toch niet

Ik heb een baan bij een maatschap (man en echtgenote) De echtgenote wou me eerst een tijdelijk contract van 3 maanden geven. Toen ik het ging tekenen bij de man, zei hij dat het daarna gewoon door zou lopen. Ik zei toen dat ik slechte ervaringen heb met mondelinge afspraken waarna hij een nieuw contract geprint heeft, voor onbepaalde tijd met een proeftijd van 3 maanden. Ik heb dat contract ondertekend en hij ook. De proeftijd is zaterdag afgelopen.
De echtgenote kwam vandaag naar me toe dat ik nu een 6maanden contract krijg. Toen ik zei dat ik al een contract voor onbepaalde tijd had, werd ze boos op haar echtgenoot, die vervolgens zei dat ze thuis het contract nogmaar door moesten lezen.
Ik voel me hier erg vervelend door en ik weet niet wat mijn rechten zijn.Volgens mij heb ik een vast contract vanaf maandag.
Ik weet ook niet wat ik moet: vast blijven houden aan het vaste contract en misschien "verstoorde arbeidsverhoudingen" uitlokken of toch maar een 6maanden contract tekenen?

Moni

Moni

29-01-2015 om 19:51

Je rechten zijn duidelijk

Jij hebt een vast contract.
De strijd tussen beide partners is niet jouw probleem.
Mochten hier verstoorde arbeidsverhoudingen uit komen, dan hebben zij veel uit te leggen. Jouw contract is duidelijk.
Ik denk dat het maandag opgelost is.

bieb63

bieb63

29-01-2015 om 21:25

denk ik ook

maar het is wél heel apart om direct een vast contract te krijgen.

vast contract

Een vast contract, en dat al vanaf dag 1 want die proeftijd was niet rechtsgeldig.

Gewoon blijven werken, en als ze van je af willen dan moeten ze daar maar verdere stappen op ondernemen. Maar waarom zouden ze? Ze hadden de bedoeling om te verlengen met zes maanden. Dus ze wilden hoe dan ook niet van je af, ook de vrouw niet. Alleen wou zij ook niet aan je vast zitten, maar da's wat anders.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

30-01-2015 om 00:34

Lekker begin

Hopelijk komen ze snel weer bij van dit verschil van mening, want voor jou is dit begrijpelijk ongemakkelijk. Maar handtekening is handtekening. De man is neem ik aan gewoon toerekeningsvatbaar.

Barvaux

Barvaux

30-01-2015 om 07:27

Ik begrijp niet waarom jij 'een verstoorde arbeidsrelatie' overweegt, dan zit je zeker zonder baan en met een beetje geluk krijg je een ontslagvergoeding. Daar kom jij altijd het slechtste uit. Laat het ze lekker samen uitvechten en tot die tijd doe jij gewoon je werk. Je hebt in ieder geval nog zes maanden werk.

Ze doen overigens nog meer fout: een proeftijd mag pas bij een contract van minimaal zes maanden: http://www.arbeidsrechter.nl/proeftijd-in-de-arbeidsovereenkomst. Bij een contract van minimaal 6 maanden en max 2 jaar mag maar 1 maand proeftijd.

Verder mag je bij een contract met onbepaalde tijd maar MAXIMAAL 2 mnd proeftijd hebben (zelfde link)

werkneemster

werkneemster

31-01-2015 om 11:53

contract

Ik kon mijn contract gewoon houden. Gelukkig.
Ik heb al erg slechte ervaringen met verkeerd afgesproken contracten, dus ik kreeg helemaal de zenuwen.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-02-2015 om 20:11

Fijn

Een storm in een glas water dus

Jesse_1

Jesse_1

02-02-2015 om 00:04

Barvaux?

Op het moment dat dat contract werd afgesloten, mocht proeftijd nog wel bij een contract van bepaalde tijd.

Daarbij werd er 3 maanden proeftijd (wat te lang is) gezet op een contract voor ONbepaalde tijd.
De vrouw was in de veronderstelling dat ze een 3maands contract had gegeven (dus zonder proeftijd) en die was (in haar ogen) afgelopen en ze wilde een nieuw contract aanbieden.

Barvaux

Barvaux

02-02-2015 om 01:21

ja dus?

Als het een contract van drie maanden was geweest had er geen proeftijd op gemogen, een proeftijd mag pas bij een contact van 6 maanden PLUS 1 dag of langer. Was dat vier maanden geleden anders dan?

Het is een contract met onbepaalde tijd geworden en dan mag er OOK geen driemaandelijks proeftijd op.

Wat gedaan is is sowieso onrechtmatig toch?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.