Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

ma

ma

12-09-2015 om 13:06

geldgebrek door minder uren (want mantelzorg)

Ik ben moeder, mantelzorger voor mijn man en werkneemster. Ik werkte 30 uur maar hield dat niet vol. Mijn taken zijn immers verdriedubbeld nu mijn mans hulp naar míj toe er ook niet meer is.
Zo doe ik mijn taken, die van mijn man en die van hem in huis.
Er zijn nog andere factoren die er allemaal bij elkaar voorzorgen dat we financieel aan de grond zitten.
Een half jaar geleden was dat nog niet zo duidelijk (financien) en heb ik 10 uur ingeleverd. Gaf ademruimte maar het is nog steeds een kwestie van op tandvlees lopen.
Nu de financiële situatie duidelijk is, zou 40 uur werken een oplossing zijn.
Echter, ga ik dat niet volhouden! Zo sta ik met de rug tegen de muur.
Wat kan ik doen?

Katniss

Katniss

12-09-2015 om 13:43

Schrappen

Het lijkt mij dat geld binnen brengen het belangrijkste is. Met te weinig raak je steeds verder in de financiële put. In je overige taken zou je moeten kunnen schrappen. Heeft je man ook verzorging nodig voor zichzelf? Daar kun je waarschijnlijk wel van buiten krijgen. Verder vroeg naar bed, zorgen voor voldoende ontspanning en qua huishouden genoegen nemen met het minimaal noodzakelijke.

bieb63

bieb63

12-09-2015 om 13:50

ik denk

dat als jij 40 uur werkt (en 5 hele dagen van huis bent) en je man heeft hulp nodig overdag, dat die via thuiszorg o.i.d. ingeschakeld zou moeten kunnen worden (jij bent er dan immers niet....). Ik weet verder uiteraard niet of je ook nog kinderen hebt en wat je man wél kan, of juist wat hij allemaal niet kan. Dus een beetje moeilijk inschatten.

ma

ma

12-09-2015 om 20:13

ik ga

mijn verhaal bij de gemeente neerleggen; kijken of we gezamenlijk iets kunnen verzinnen. Dank!

Hou er wel rekening mee

dat als je thuiszorg krijgt, daar ook voor betaald mag worden. Soms maakt dat alles alleen maar ingewikkelder. Kijk dus eerst naar wat je zelf kunt doen, desnoods met familie en omgeving , voor je daarmee verder gaat. Ik heb mij er toentertijd behoorlijk in vergist.

Hortensia

Hortensia

13-09-2015 om 09:54

mantelzorg en thuiszorg

Ik merk helaas in toenemende mate dat de aanwezigheid van mantelzorg voor een aantal gemeenten juist een reden is om thuiszorg te minderen of helemaal af te schaffen. Er wordt wel gezegd dat de gemeente ook oog heeft voor mantelzorgers, maar in de praktijk betekent dat vooral een verwijzing naar het mantelzorgcafé.

Toch zou ik het proberen, en dan duidelijk benadrukken dat jij je huidige bestaan als octopus in spagaat niet lang meer vol kan houden. Nee heb je, ja kun je krijgen. Want er zijn, gelukkig, ook gemeenten die weten wat er kan gebeuren met een overspannen mantelzorger. Ik hoop dat jij in zo'n gemeente woont. Maar hou met alles rekening.

Huisarts en gemeente en omgeving inschakelen

Het kan inderdaad niet zo zijn dat jullie in de schulden raken omdat er geen hulp is voor je man als jij werkt. Dus klop bij de gemeente aan voor een hulpvraag. En er bestaat ook zoiets als respijtzorg. Vraag ook meteen daarnaar bij de gemeente, als ze dat zelf niet aandragen. Dat houdt in dat jij af en toe de zorg over kan dragen aan een vrijwilliger, zodat jij op kunt laden/iets voor jezelf doen. Je moet even je trots inslikken, maar jullie hebben echt recht op hulp in deze situatie.
Verder, hoe moeilijk het ook is, vrienden, familie en buren om hulp vragen. Klussen in huis: vraag de buurman. Er kan vast wel een keer iemand zorgen voor het avondeten, zodat jij 's middags tijd hebt om het huis te poetsen of met de kinderen kleren te kopen. Schakel de kinderen meer in (echt, daar krijgen ze niets van, het zit alleen in je eigen hoofd dat dat zielig is). Weet je, het is heel moeilijk om te vragen om hulp, maar veel mensen zijn blij als ze concreet kunnen helpen.
En zorg goed voor jezelf. Ga eerst langs bij de huisarts, hij/zij kan ook behulpzaam zijn in het traject zorg aanvragen voor je man. Ik kan me voorstellen dat het voor jou goed zou zijn om eens met een therapeut te praten. Het is niet niks, om in je eentje voor een heel gezin, inclusief afhankelijke partner, verantwoordelijk te zijn. Daarnaast inderdaad zorgen voor voldoende nachtrust (desnoods met behulp van een tabletje van de huisarts). En zorg voor wat afleiding. Sportschool met een vriendin, een avondje uit, een dagje wat leuks doen met de kinderen.
Dit klinkt allemaal op papier niet zo moeilijk, maar ik weet dat je een enorme drempel over moet, en ook dat kost weer energie. Maar het levert je als het goed is wel wat op. Dus raap al je moed bij elkaar, maak een afspraak bij de huisarts en schakel de gemeente en je omgeving in. Jij bent niet in je eentje verantwoordelijk voor jouw gezin, dat is onze hele samenleving.
Heel veel sterkte!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.