Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Geld zorgen

Beste allemaal,

Wij hebben financiële problemen. Van dien aard dat ik er slecht van slaap..
Het volgende is er aan de hand:

wij hadden 2 bedrijven en werden beide door Corona geraakt. We kregen financiële steun, daarna kwam een gigantische inflatie stijging waardoor onze omzet weer daalde.

nu een aantal maanden verder hebben we besloten alles te verkopen, dat hebben we gedaan en er is nog een restschuld van net geen 90.000 euro.
Dit is veel, maar we hebben een woning met 4,5/5 ton overwaarde, nu kan ik zeggen, kom we verkopen de woning en het probleem is opgelost maar dat is in onze ogen met drie kinderen niet de oplossing.

We hebben beide een nieuwe baan en zijn beide happy, volgen beide een opleiding en hebben ons gewend tot de gemeente voor hulp.
Dat ziet er allemaal goed uit maar nu komt die.

gister hebben wij een gesprek gehad met de hypotheek adviseur, doordat ik een fase A contract heb kan ik praktisch nog niks, mijn vrouw heeft gelijk een vaste baan gekregen.
maar dit inkomen is alleen niet toereikend om de overwaarde middels de hypotheek te benutten.
Daarbij zijn er door de Corona periode ook nog 2 bkr noteringen ontstaan, dit zijn dan wel A coderingen almaar geen A 2 oid.

we zijn er dus lang niet gerust op dat dit goed komt, we kunnen als allerlaatste middel 18 maand de wsnp ingaan maar dan moeten wij alsnog ons huis verkopen tegen een waarschijnlijk te lage waarde en waar moet je daarna wonen? De markt is er niet na. Hebben jullie tips of hulp lijnen om dit toch op een korte termijn goed weg te zetten? 
let wel, de 90.000 is de gehele bult aan kleine zakelijke leningen wat wij hadden en een forse belasting die ongeveer de helft vertegenwoordigd. We hebben doordat we bij de gemeente hebben aangeklopt nu eerst rust in de zin dat alles 240 dagen is uitgesteld om eea te regelen. Maar door het eerste gesprek gister ben ik best negatief gestemd terwijl er toch mogelijkheden met die grote overwaarde moeten zijn. Per maand zou ik op dit moment €400/€450 kunnen missen voor aflossing. Dit zal met 1,5 jaar veranderen naar €1000. Ik hoop iets van jullie te horen.

Ik begrijp hieruit dat jullie niet voor 90.000 euro jullie hypotheek kunnnen verhogen i.v.m. huidige inkomen en het feit dat jij nog geen vast contract hebt? Ook niet voor een lager bedrag, zodat jullie iig het iets. kunnen aflossen?

Verder: als jullie een overwaarde hebben van 4,5/5 ton, dan neem ik aan dat de waarde van jullie huis behoorlijk riant is... Zou toch mogelijk moeten zijn om een geschikte andere woning te kunnen kopen?

offshoretiger

offshoretiger

11-08-2023 om 11:18 Topicstarter

onze inkomens samen zijn voldoende om met 90.000 op te hogen, daarnaast zitten we nog wel met 2 A noteringen bij het bkr. Omdat ik een fase A contract heb mogen ze enkel het inkomen van de laatste drie jaar nemen wat bar slecht was, in maart 2024 zouden ze mijn huidige inkomen van dat afgelopen jaar mee mogen nemen wat prima is zeker incl een intentie verklaring werkgever.
Wij zouden graag alles bij 1 partij in 1 x onder brengen zodat dit goedkoper en makkelijker is. 
Daarnaast wonen wij absoluut in een riante woning en is daarna iets weer kopen vast geen punt maar dat is wel het allerlaatste. 
Voor nu is het vooral de zoektocht naar een financier die iets kan betekenen voor ons en waar en hoe dat zal mij echt een zorg zijn😀

Zijn er nog ouders die om hulp gevraagd kunnen worden? Eventueel met een voorschot op de erfenis of garantstellingen? Alles wel goed op papier zetten zodat het de hele familie duidelijk is hoe een en ander is geregeld. Als ik het zo lees, is het vooral een ‘technisch’ probleem. Het geld komt er wel, in het ‘ergste’ geval door verkoop van de woning. Ik zou daar als ouder en brus na familieberaad graag aan meewerken, als dat binnen mijn vermogen lag en met notaris.

offshoretiger schreef op 11-08-2023 om 11:18:

Voor nu is het vooral de zoektocht naar een financier die iets kan betekenen voor ons en waar en hoe dat zal mij echt een zorg zijn😀

Ehm, daar kun je naar beter wel kritisch naar kijken, je wilt niet van de regen in de drup raken! Er zijn louche partijen te over in deze branche.

Er zijn financiële coaches die je kunnen helpen overzicht te krijgen in je financiële situatie.

Is er echt geen mogelijkheid om sneller een vast contract te krijgen? Soms helpt het als je de situatie uitlegt. 

Wat als jullie jezelf op een regime zetten dat lijkt op schuldhulpverlening, maar dat je in eigen hand houdt? Dus heel streng bezuinigen op alles, een strak weekbudget, en álles wat je overhoudt gaat naar de aflossing?

Tegelijkertijd aflossingsregelingen proberen overeen te komen met alle schuldeisers.

En dat dan tot maart/april 2024, totdat de hypotheek gebruikt kan worden?

Kunnen jullie dat?

'We hebben doordat we bij de gemeente hebben aangeklopt nu eerst rust in
de zin dat alles 240 dagen is uitgesteld om eea te regelen.'
Dat lijkt me een mooie termijn, want dat zou betekenen dat je in april 2021 alles geregeld zou moeten hebben. Maar dan ben je ook al over maart 2024 heen en wordt jouw inkomen meegeteld. 
Stel dat het je lukt om in die periode wat kleinere zakelijke schulden af te lossen, zodat de hypotheekbehoefte in april 2024 minder is dan 90.000. Zou het dan wel lukken om de overwaarde in een hypotheekvorm te krijgen?
Kan je partner eventueel meer gaan verdienen?
Hoe je van een BKR-registratie af komt weet ik ook niet. Ik vind het vervelende dingen. Het is nogal een inmenging. Ik kon ooit eerst geen hypotheek krijgen, omdat er een BKR-registratie was voor een doorlopend krediet dat ik zeven jaar daarvoor had al afbetaald. Nu was het voldoende om dat op te zeggen. Maar stel je voor dat ik daar weer eens gebruik van zou hebben kunnen maken. Rotdingen zijn het.

Tsjor

Ik zou vooral zeggen: nu geen paniek, geen onbezonnen acties, maar de tijd nemen om inderdaad een plan te maken.

Tsjor

sorry het is een vervelende situatie als je een bepaalde levensstandaard gewend bent, maar met een huis van 500.000 overwaarde heb je geen financiële problemen waar je van wakker zou moeten liggen. Verkoop het riante huis en ga kleiner wonen. Dat lukt ook heel goed met drie kinderen. 

libelletje75 schreef op 11-08-2023 om 11:58:

sorry het is een vervelende situatie als je een bepaalde levensstandaard gewend bent, maar met een huis van 500.000 overwaarde heb je geen financiële problemen waar je van wakker zou moeten liggen. Verkoop het riante huis en ga kleiner wonen. Dat lukt ook heel goed met drie kinderen.

Verhuizen kost ook gewoon veel geld en een ander huis heb je zo 1,2,3 ook niet en huizen in deze categorie zijn ook niet 1,2,3 meer verkocht, de markt is echt anders geworden.

Het is makkelijk gezegd en een beetje voor de bühne want zo werkt het gewoon niet.

Ysenda schreef op 11-08-2023 om 14:12:

[..]

Verhuizen kost ook gewoon veel geld en een ander huis heb je zo 1,2,3 ook niet en huizen in deze categorie zijn ook niet 1,2,3 meer verkocht, de markt is echt anders geworden.

Het is makkelijk gezegd en een beetje voor de bühne want zo werkt het gewoon niet.

En toch: als je een huis met hoge overwaarde hebt, moet je de verkoop daarvan wel als back up plan aanvaarden, want risico’s nemen met financiering kan je uiteindelijk dwingen je huis te verkopen onder (veel) minder gunstige omstandigheden. Je moet datgene doen wat je in staat stelt de regie over je langetermijnsituatie te houden. 

Het is erg fijn dat er nu een periode is waarin de stress kan zakken en er dus tijd en helderheid ontstaat om de mogelijkheden goed op een rijtje te zetten. Adem in adem uit en benut de beschikbare tijd! 

Dat is lastig. Met 400 EUR per maand beschikbaar voor afbetalingen gaat zo'n schuld van 90000 natuurlijk alleen maar stijgen. Tegelijkertijd is de schuld te dragen als je het in de hypotheek gefinancierd krijgt. Maar via de hypotheek is ook de enige manier waarop die schuld te dragen is. Een werkgever gaat zo'n schuld echt niet overnemen (niet als je maar EUR 400 per maand kunt afbetalen), en van de beslagvrije voet kun je je huis niet houden.

Je hebt eigenlijk maar 2 scenario's: 
1. de schuld financieren via de hypotheek
2. de schuld financieren door het huis te verkopen

Er kan van alles gebeuren waardoor optie 1 niet meer kan. Is in het gesprek met die hypotheekadviseur duidelijk geworden of die BKR notities in maart 2024 een probleem zijn of niet? Is duidelijk geworden wat het precieze tijdspad is om de hogere hypotheek aan te vragen, en wanneer je duidelijkheid hebt? Is duidelijk hoe jouw schuld in de komende 240 dagen gaat groeien?

Je kunt wellicht ook zelf wat dingen doen om optie 1 waarschijnlijker te maken. Je zegt dat je nog 240 dagen 'hebt'. Waarom niet nu al op zoek naar een nieuwe werkgever? Als ik het goed begrijp werk je in de uitzendbranche, en is het grootste probleem niet dat je geen vast contract hebt (dat kan met de intentieverklaring ondervangen worden) maar dat je geen vast aantal uren - en dus geen vast inkomen - hebt.

Het belangrijkste is dat jij voortdurend in de gaten houdt of optie 1 nog haalbaar is. En als je weet dat optie 1 niet meer haalbaar is, dat je dan het huis gaat verkopen. Het is altijd beter en goedkoper om het zelf in de hand te houden

Bijtje82

Bijtje82

11-08-2023 om 18:13

Meestal... doen banken niet dramatisch moeilijk om een bedrag in de hypotheek mee te financieren. Zeker niet als de overwaarde zo gigantisch is.

Ik weet niet waar jullie wonen, dus ook niet hoe de woningmarkt daar is. Maar hopelijk lukt het, het huis verkopen en proberen een wat ruimere flat te vinden bij jullie in de buurt. Voorlopig zijn jullie dan hopelijk uit de geldzorgen en kan je later altijd weer uitbreiden naar een huis/rijtjeshuis.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.