Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Ikke

Ikke

14-12-2014 om 14:04

Geld zaken regelen ouder en stiefouder

Wie weet hoe de volgende zaken geregeld zijn.
Mijn moeder heeft 2 kinderen en is ongeveer 20 jaar geleden hertrouwd met een man die ook 2 kinderen heeft. (deze waren toen al volwassen)
Mijn moeder en haar nieuwe man hebben altijd hun eigen geldzaken gehad ze zijn getrouwd op huwelijkse voorwaarde en hebben ieder hun eigen rekeningen. Wel Hebben ze beide een en/of rekening voor het geval er wat met hun gebeurt.

Nu is haar man in de war aan het raken waardoor mijn moeder alle bankzaken voor haar regelde.
Tot ze een aantal weken geleden een beroerte heeft gehad. En dit op dit moment niet zelf kan regelen.
Ze heeft mij gevraagd of ze mij of mijn broer kan machtigen. Om haar te helpen. Ze wil absoluut dat haar rekening en die van haar man gescheiden blijft.
Ondertussen ligt thuis alles in de war e heeft mijn stiefbroer besloten dat hij alle papieren, bankpassen en bankgegevens maar mee naar zijn huis moest nemen om de boel uit te zoeken.
Nu wil zijn vader dat zijn zoon gemachtigd word om bij zowel zijn als mijn moeders rekening gemachtigd te worden.
Zijn vader wil niet dat ik of mijn broer gemachtigd word ook niet op de rekening van mijn moeder.
Terwijl mijn moeder dit juist wel wil.
Mijn idee was dat ik gemachtigd zou worden op de rekening van mijn moeder en mijn stiefbroer op die van zijn vader.
Maar de rekening van mijn moeder is een en/of rekening en nu beweert mijn broer dat dat alleen kan als zowel mijn moeder als zijjn vader hiervoor tekenen. En zijn vader wil dat niet dus dat ik hierdoor niet gemachtigd kan worden bij mijn eigen moeder.
Weet iemand hoe dit zit?
Het maakte me vooral boos omdat mijn broer gewoon letterlijk zei mijn vader wil dit niet dus dit gebeurt niet!!!
Terwijl ik iets had van heeft mijn moeder dan nog wat te zeggen

Bespreken

Het lijkt mij handig om toenadering te zoeken tot je stiefbroer en uit te spreken wat je zorgen zijn en wat de positie is van je moeder. Een beroep te doen op redelijkheid in het hanteren van de rekeningen.
Je moeder wil zaken gescheiden houden. Haar man wil blijkbaar nog steeds de verantwoordelijkheid houden over haar rekening terwijl hij zelf niet meer in staat is om daar mee om te gaan maar het moet uitbesteden aan zijn zoon.
Misschien denkt vader wel dat jij de rekening van moeder gaat plunderen dan moet je beiden geruststellen dat je dat niet gaat doen. Als daar concrete aanleiding voor is om dat wel te denken dan zou ik zelf die rekening niet willen beheren maar iemand anders in de familie aanwijzen om dat voor je moeder te doen.
Maak een voorstel dat voor alle betrokkenen acceptabel is.
Het meest simpel is natuurlijk de en/of rekening over te dragen aan de respectieve zonen zodat zaken toch gescheiden blijven. Stel dat voor en als daar verder geen beletsel voor is en je doet een beroep op de redelijkheid zou dat moeten kunnen.
Blijft dat problemen geven dan zou ik professionele bewindvoering aanvragen voor je moeder, met haar toestemming uiteraard.
Leg eventueel aan beiden uit, vader en moeder dat de en/of rekening weer teruggedraaid kan worden naar beiden als zij beiden weer in staat zijn om hun zaken zelf te beheren en voor elkaar te beheren.

Ikke

Ikke

14-12-2014 om 18:21

ingewikkeld

Als je haar man er naar vraagt berijpt hij ineens helemaal niet waar het over gaat en roept laat mijn zoon het maar regelen.
Ik begrijp dat zijn zoon zijn rekeningen moet regelen. Maar waarom ook die van mijn moeder.
Toenadering zoeken probeer ik al maar vader en zoons zijn nog al ouderwets en halstarrig alles moet altijd gaan hoe hun het willen. En het geld is altijd van de man.
Of hij mij niet vertrouwd geen idee ik heb daar geen aanleiding voor gegeven. Denk eerder dat hij alle touwtjes in handen wil hebben.

Mijn moeder is mentaal goed in staat om te weten wat ze wil maar momenteel heeft ze erg veel last van avesie en kan zich niet goed uitdrukken waardoor het erg moeilijk wordt.
Wat mij het meest stoort dat er echt wat dingen geregeld moeten worden maar dat mijn stiefbroer alle passen en papieren mee naar huis genomen heeft en vervolgens een week naar zijn vriendin gaat aan de andere kant van het land. En roept helaas jullie moeten maar wachten tot ik terug ben. (en dit al voor de tweede x)

Maar goed wat ik vooral wilde weten of er bij een en of rekening beide personen moeten tekenen om iemand te machtigen?
Deze rekening is overigens echt van mijn moeder de enige reden dat het en/of is is voor als zij het zelf niet meer kan. Helaas kan haar man het nog minder. Omdat zij normaal alles regelde

Tegeltje

Tegeltje

14-12-2014 om 18:48

Ik zou

Te rade gaan bij de bank. En wat altijd mogelijk is, is dat je moeder een nieuwe eigen rekening opent en haar inkomsten zoals pensioen of AOW daarheen laat boeken. ik kan me je frustratie wel voorstellen. Zulke heerszuchtige mensen zijn altijd een vervelende complicatie in dit soort omstandigheden.

Moni

Moni

14-12-2014 om 19:32

Inderdaad, zo snel mogelijk omzetten of nieuwe rekening openen

Om de en/of om te zetten naar alleen de naam van je moeder, heb je toestemming nodig van de echtgenoot.
Of je moet regelen dat de echtgenoot niet meer in staat wordt gesteld om de rekening te beheren. Volgens mij is dat behoorlijk gecompliceerd.
Zorg in ieder geval voor een nieuwe rekening die alleen op naam van je moeder staat, met jou als gemachtigde.

Jammer dat ooit deze keuzes gemaakt zijn.
Je moeder had beter iemand kunnen machtigen (mag ook haar echtgenoot zijn). Een machtiging kan zij eenzijdig intrekken.
Daar heb jij niets meer aan maar wellicht iemand anders wel.

Kan je moeder telebankieren. Zo niet, vraag dit voor haar aan. Zodra de passen terug zijn, kan ze de inlogcodes ophalen en jou laten regelen wat ze wil regelen.
Zo kun je ook in de gaten houden wat zoon van echtgenoot uitspookt.

Ikke

Ikke

14-12-2014 om 21:24

voor nu opgelost

Ondertussen heeft mijn (stief) broer een gesprek met mijn moeder gehad. voor nu is het hem duidelijk wat ze wil.
En gaan we het toch samen doen. Hij voor zijn vader en ik voor mijn moeder.
weet nog niet wat zijn vader daar van vind. Alleen nog even kijken wat zijn vader daarvan vind en of hij daar inderdaad zijn handtekening voor moet geven

goede wil

Fijne actie van je stiefbroer! Dat geeft goede hoop dat jullie er verder samen uitkomen want uiteindelijk moeten jullie ook samen de financien rond zien te krijgen voor jullie ouder.

Moni

Moni

15-12-2014 om 08:17

Laat dan gelijk tekenen voor het opheffen van de en/of

En dan bedoel ik niet het opheffen van de rekening zelf maar het stoppen van het gezamenlijk hebben van de rekening. Dan wordt dit niet iets wat telkens terugkomt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.