Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Violetta

Violetta

06-11-2015 om 11:42

Geld te goed van een onbekende.

Samen met een goede vriendin spraken we af om naar een concert in het Ziggodome te gaan. Ze vroeg of er nog een vriendin van haar (die ik alleen van naam ken) mee mocht en dat vond ik prima. Ik bestelde de kaartjes à 75,00 per persoon en appte de vriendin of zij en de derde persoon het geld aan mij wilde overmaken. De goede vriendin deed dat meteen maar via haar kreeg ik ook te horen dat de derde persoon het geld 'volgende maand' aan mij zou overmaken. Ik vond dat nogal vreemd en vroeg hoe het zat. De vriendin antwoordde dat de derde persoon het geld dat ze volgende maand voor haar verjaardag kreeg voor de kaartjes wilde gebruiken en dat ze dat nu nog niet had en dat ik dus gewoon op mijn geld moest wachten. En daarmee was de kous af. Ik stond perplex, ben ik nou zo'n zeikerd en is dit normaal?

Maakt niet uit

Als jouw goede vriendin het normaal vindt, dan wil zij vast die €75,- wel voorschieten voor haar vriendin.
Dan heb jij je geld en is het een zaak tussen twee bekenden geworden.

Moni

Moni

06-11-2015 om 11:47

Ik vind het niet kunnen, zo'n actie.

Als ik jouw vriendin was, zou ik direct aan jou het geld overmaken. En het dan zelf regelen met mijn vriendin die jij niet eens kent.

Wijze les: betaal niet voor mensen die je niet kent.
Je vriendin had meteen voor haar kunnen betalen.

Katniss

Katniss

06-11-2015 om 11:55

Wat asociaal!

Dit kan echt niet hoor. Het gaat ook niet over een tientje, maar dan nog kun je iemand niet als kredietverlener behandelen. Ik zou zeggen dat ze nu mag betalen en dat je anders het kaartje weer verkoopt.

Thomas

Thomas

06-11-2015 om 12:30

iemand anders

Als je het kaartje nog hebt, zou ik die vriendin laten weten dat je binnen drie dagen dat geld wil. Hoe ze dat regelt en van wie het komt interesseert je niks, jij wil je geld. Betaalt ze niet, dan verkoop jij je kaartje door aan iemand anders.

En dan kunnen ze hoog en laag springen, tot nu toe is het jouw kaartje, want jij hebt het betaald en jij kunt ermee doen wat je wil.

Jamie

Jamie

06-11-2015 om 13:02

Inderdaad

JOUW vriendin moet dit nu maar even oplossen en JOU het geld voorschieten, dit mag niet jouw probleem worden.

Violetta

Violetta

06-11-2015 om 13:05

Geen geld

De goede vriendin heeft een uitkering en dus ook niet echt geld over. Waarschijnlijk is zij ook een soort van overvallen door het gedrag van de derde. Ik kan haar wel het mes op de keel zetten maar gezelliger wordt het daar zeker niet van, er rust nu al een naar gevoel op het hele uitje.
Maar bedankt voor de reacties, blijkbaar denken toch wel meer mensen zoals ik.

Angela67

Angela67

06-11-2015 om 13:13

violetta

ik zou dan die derde vriendin zelf even contacteren en uitleggen dat je het geld binnen enkele dagen wilt hebben en dat je anders genoodzaakt bent om het kaartje door te verkopen.
dan laat je je vriendin even in de luwte en minimaliseer je je eigen risico's.
gr Angela

Emma

Emma

06-11-2015 om 13:16

Gezellig

Nee, ik snap je dilemma, ook dat verhaal over die uitkering en de positie van jouw vriendin. Maar het is nu ook al niet gezellig meer, dus leg het probleem maar waar het hoort: bij je vriendin dus.

Agatha

Agatha

06-11-2015 om 14:36

Geen gedoe

Tenzij je zelf het geld hard nodig hebt, zou ik even wachten op het geld en er geen gedoe om willen.

Agatha

Agatha

06-11-2015 om 14:38

Niet normaal

Ik vind het overigens geen normale gang van zaken.

guera

guera

06-11-2015 om 15:06

herkenbaar

Ook weleens gehad. Ik heb telefoonnr van onbekende gevraagd aan bekende en direct gecontact inderdaad met een soort ultimatum. Dat boeit mij echt niks. Ze mocht blij zijn dat ik juren achter de pc heb gezeten om die kaarten uberhaupt te fixen. Mocht er dan een verhaal komen over uitkering of iets dan kunnen we het daarover hebben, maar niet zo maar wachten op je geld. Ik zou inderdaad een ultimatum stellen. Het wordt ook niet gezellig van mensen die vanalles vinden en denken en niks zeggen. Maar ja zo zit ik in elkaar. Hart op de tong, geen moordkuil etc.

Angela67

Angela67

06-11-2015 om 15:07

heeft niets met gezellig te maken

je kunt toch gewoon assertief zijn?
als jouw vriendin dat niet kon zijn, dan kun jij het vast wel.
Er is echt een verschil tussen agressief, assertief, onaardig etc.
gr Angela

Limi

Limi

06-11-2015 om 15:22

tja

En de 3e persoon heeft niets betaald en kan dus zomaar afzeggen. Of krijgt niet genoeg geld volgende maand en dan kan ze je nog steeds niet betalen.

Ik zou inderdaad het kaartje in de verkoop gooien als je niet binnen een dag dat geld krijgt. Tenslotte kan jij dat geld ook hard nodig hebben.

Straks kan die persoon ook het vervoer ernaartoe niet betalen. Zit je daar ook weer mee.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

06-11-2015 om 16:14

Ik zou aangeven dat ze dan volgende maand maar zelf een kaartje moet kopen.
Echt zeg...
Kaartje ging dus echt meteen op Marktplaats.

Wat ik dan eigenlijk niet snap

is dat als je zo krap zit dat het je amper of niet lukt om met je geld het einde van de maand te halen, je naar concerten van 75 euro gaat. Of zeg ik nu weer iets geks?

Ik heb me door mijn zoon van 17 moeten laten overhalen om 100 euro te spenderen voor een concert van de Hem die ik al sinds mijn twaalfde adoreer. En ik hoef er geen boterham minder om te eten. Dik tweeenhalf uur in volle vervoering staan zwijmelen, het is was iedere cent waard.

Het is een lullige aktie. En ik zou er flink van balen, maar dat toch proberen van me af te zetten om mijn eigen plezier niet te bederven. Het is een goede vriendin, dan zal het wel in orde komen met of zonder enig aandringen. Zij zit er misschien ook wel mee in haar maag. Ik zou het niet op de spits drijven met een ultimatum of overhaaste marktplaatsakties.

Violetta

Violetta

06-11-2015 om 18:18

Stom

De vriendin weet ondertussen hoe ik erover denk en dat viel al niet lekker. Ik ga het zeker niet op de spits drijven, echt geen zin, maar het is wel een les voor een volgende keer, dat gaan we zo nooit meer doen. Mijn vraag was meer hoe jullie erover denken en of ik de zeikerd was...niet dus.
Of je 75 euro over hebt als je maar een uitkering hebt is niet mijn zaak. Iedereen heeft zijn prioriteiten en die kan ik niet voor anderen invullen, doe ik ook niet want daar kom je nooit uit!

tonny

tonny

09-11-2015 om 15:52

eens met Kenfan

'is dat als je zo krap zit dat het je amper of niet lukt om met je geld het einde van de maand te halen, je naar concerten van 75 euro gaat. Of zeg ik nu weer iets geks?' Helemaal eens! Dat lijkt mij financieel gedrag waarmee je niet echt de opwaartse route kiest. Dat geld van de volgende maand komt voorlopig nog niet.

Violetta, je bent geen zeikerd, ik snap ook echt niet dat je vriendin deze gang van zaken kennelijk gewoon vindt, want je schrijft 'dat viel al niet lekker'.
Het is nu niet gezellig meer en dat is jammer! Als je het kaartje nu alsnog verkoopt, wordt het er ook al niet gezelliger van. Ik zou er het beste van hopen (tenzij je zelf ook krap bij kas zitten) en wachten of het geld inderdaad volgende maand komt, en in elk geval nooit meer doen. Dit zijn in mijn beleving geen bedragen die je even voorschiet, en al helemaal niet zonder dat dit tevoren is gecommuniceerd.

+ Brunette +

+ Brunette +

27-11-2015 om 22:22

Leergeld.

Nooit meer doen zo. Dat vriendin het kaartje van haar verjaarsgeld wil betalen is best maar dan moet ze het alvast voorschieten. Is ze echt zo arm dat ze die 75 euro niet kan missen en moet wachten op dat geld? Dan vrees ik het ergste voor het terugbetalen want van een kale kikker kun je geen veren plukken. Dit kun je ook als argument gebruiken om het kaartje op marktplaats te verkopen. Zelfs in mijn armste tijden (uitkering, geen spaargeld) had ik altijd wel 75 euro gehad om bijvoorbeeld mijn lievelingsband te zien optreden.

Astrid

Astrid

28-11-2015 om 13:18

brunette offtopic

een kale kikker?

Ava

Ava

28-11-2015 om 13:45

Arm

Sommige mensen zijn echt zo arm. Die beknibbelen op eten door bijvoorbeeld een maaltijd over te slaan (ontbijt).

Maar ik vind wel dat als je zo arm bent, je niet naar een concert moet willen. Zelfs als je het wat breder hebt en zo'n bedrag bij elkaar moet sprokkelen van je gewone budget, dan nog laat je de vriendin van je vriendin daar niet lang op wachten. Ook niet als geld geen rol speelt. Het is heel vervelend om op deze manier gebruikt te worden. Ze doen ook geen moeite om jou dat te besparen. Vooral dat zou mij steken.

En eigenlijk pleit het gedrag van deze derde, jouw vriendin ook niet helemaal vrij. Zij wist hoe het zat met haar vriendin. Als ze een knip voor haar neus waard is, betaalt zij jou en is het tussen haar vriendin en haarzelf.

Katniss

Katniss

28-11-2015 om 14:24

Natuurlijk wel

Als je arm bent mag je ook best naar concerten. Het zal dan alleen een sporadisch uitje zijn, waar je in je budget misschien wel drie maanden rekening houdt. Het is alleen not done om het door een ander, ongevraagd, te laten voorfinancieren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.