Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Frela

Frela

12-09-2012 om 21:56

Geld gekregen van dankbare klant

Ik ben een freelancer, die een klant zo blij heeft gemaakt dat hij spontaan een leuk bedrag heeft gestort op mijn zakelijke rekening. Heel lief op zich, maar het voelt op een of andere manier heel ongemakkelijk.
Ik heb hem uitgebreid per mail bedankt. Hij is na de storting zo'n beetje direct vertrokken voor een vakantie, dus of hij deze nog leest...
Hoe verwerk je eigenlijk zoiets in je administratie? Ik las op de site van de Belastingdienst ergens dat je over een gift geen belasting hoeft te betalen, maar geldt dit ook voor business to business? Dat kon ik er niet uit opmaken?
En zouden jullie nog meer doen, behalve een mail? Een kaart heb ik ook overwogen, maar die leest hij pas over drie weken. Zou een boeket oid. Raar zijn? Aaahg wat is normaal?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Cersei

Cersei

12-09-2012 om 23:46

Ook een keer gehad

En ik voelde me er ook niet goed bij. Ik stuurde ten slotte ook al een factuur, ik werd zenuwachtig van die gift, kon er niks mee. Ik heb het bedrag geinvesteerd als microkrediet in een project in de branche van mij en de klant, en klant dat via een mooie kaart laten weten. Hij vond het geweldig.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Fiorucci

Fiorucci

13-09-2012 om 07:17

Cersei

Wat een enorm goed idee zeg! Echt heel gaaf, ik zou het zo doen als ik Frela was.

Cersei

Cersei

13-09-2012 om 17:39

Belasting

Ten eerste wat leuk dat jullie mijn idee ook zien zitten. Btw weet ik niet, ik ben vrijgesteld van btw, maar ik zou de belastingdienst daarover bellen. Ik moest even nakijken hoe het ook alweer zat met de belasting. Ik moest over de gift schenkbelasting betalen, maar kon het bedrag ook weer aftrekken nadat ik het overgemaakt had als microkrediet. Per saldo was dat nog gunstig omdat het laatste in het toptarief viel (later in het jaar). Als je geen accountant hebt zou ik het ook weer aan de belastingdienst vragen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Microkrediet

Een beetje in dezelfde strekking, maar toch heel anders, is het verlenen van een microkrediet, dus een kleine lening, aan ondernemers in ontwikkelingslanden. Kan via bijvoorbeeld Kiva (www.kiva.org).
Op de site staat wie hoeveel geld nodig heeft en wat diegene daar mee wil doen. Je kiest zelf aan wie je geld uitleent (kan vanaf 25 euro). Het is een lening, dus na een tijdje krijg je het geld beetje bij beetje terugbetaald, zonder rente. Je kan het dan natuurlijk weer opnieuw aan iemand uitlenen. Via de site kun je het allemaal bijhouden en zijn ook updates van de ondernemers.
Ik vind het een erg leuke manier om iets goeds te doen (ook leuk om kinderen bij te betrekken) en misschien dat het past bij jouw ideeën over het geld.

Tinus_p

Tinus_p

14-09-2012 om 16:17

Heu

Deze 'gift' is toch gewoon inkomen, en wordt dus ook helemaal niet als 'gift' belast, maar als inkomen?

+ Brunette +

+ Brunette +

14-09-2012 om 16:22

Je bent wat vaag.

Wat voor freelancewerk doe je? Om wat voor soort bedragen gaat het? Hoe is de verhouding factuur/fooi?

Een boeket of een kaart lijkt me overdreven. Als je dan toch iets kaart-achtigs wilt doen, kaart dan bij een toekomstig contactmoment dan nog eens aan hoe aardig je het gebaar vond.

Mijn boerenlogica zegt dat je geen belasting hoeft te betalen. Het is toch niet gefactureerd? Wat betreft business-to-business: een ober die een fooi ontvangt van iemand die een zakenlunch betaalt maakt het toch ook niet uit?

Is de klant rijk en ben jij arm? Dan zou ik er al helemaal niet moeilijk over doen. Hij/zij is gewoon tevreden en gunt je een extraatje.

Vic

Vic

14-09-2012 om 17:58

Brunette

Officieel zou een ober ook belasting moeten betalen over de fooien. Ik denk niet dat de belastingdienst het in dit geval als een gift ziet. Er is een opdracht en een betaling, dus dan wordt het al snel als omzet gezien.

+ Brunette +

+ Brunette +

14-09-2012 om 22:26

Belasting over fooi?

Mijn mond valt open van verbazing. Gelukkig maar dat niemand weet hoeveel fooien iemand krijgt. Eigenlijk vind ik het ook een beetje raar dat die klant van Frela het op haar rekening over heeft gemaakt. Zo'n blijk van waardering stop je toch in een envelop?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.