Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Geld afstorten ja / nee?

Voor mijn werk moet ik regelmatig zakjes met geld afstorten, dit doe ik alleen en op wisselende dagen na werktijd. Ik doe dit nu een half jaar en mijn voorganger deed het ook zo. Ik vond dit al nooit zo fijn maar krijg steeds meer weerzin. Ik werk hier tijdelijk en heb geen idee wat mijn rechten en plichten in deze zijn. Wat ik wel weet is dat mijn werkgever hard en onvriendelijk met het personeel omgaat en zonder pardon mij de schuld zou geven als er iets fout zou gaan.
Ik moet er niet aan denken dat ik ontslag of zelfs een strafblad zou krijgen als er iets mis gaat en terugbetalen zou al helemaal niet gaan. Mijn salaris is minimaal en dat vind ik niet in verhouding staan met verantwoording over de enorme bedragen waarmee ik over straat moet, daarmee wil ik aangeven dat ik het afstorten beter bij leidinggevenden vind passen.
Ik heb al regelmatig naar een andere bankautomaat moeten rijden omdat de reguliere automaat buiten werking was en ook al meegemaakt dat er geen reçu uit kwam.
Eigenlijk moet dit door twee mensen gedaan worden en onder werktijd, tenminste dat vind ik. Het is op mijn werk wel zo dat onder werktijd eigenlijk ook niet kan.
Maak ik me te veel zorgen? Heeft iemand hier ervaring mee?

Nee dus.

Als je je niet prettig voelt om met een zak geld over straat te gaan moet je dat aangeven.

Of het door een leidinggevende moet gebeuren, niet in je eigen tijd, of de baas onaardig is, dat zijn allemaal bijzaken.

Zeggen dat je het niet prettig vindt om te storten en dat ze iemand anders voor deze klus moeten zoeken.

bloemetje

bloemetje

19-03-2016 om 11:37

bespreken

Ik zou het gewoon bespreken met je leidinggevende. Ik zou niet direct zeggen dat je het niet meer wilt doen, maar aangeven dat je je er niet prettig bij voelt. Dat je het een enorme verantwoordelijkheid vindt. Dat je je zorgen maakt dat het een keer mis gaat en geen idee hebt waar jij dan staat (omdat je dit immers alleen doet). Zoiets. Maak je leidinggevende maar deelgenoot en laat hem/haar hierover maar meedenken. Mocht er niets uitkomen, dan zou ik het even op de mail bevestigen. Dus even je bespreekpunten herhalen en de reactie van je leidinggevende benoemen. Evt. een andere leidinggevende in de CC. Dan heb je zo nodig later iets om op terug te vallen.

@Emma

@Emma

19-03-2016 om 11:43

Mail

Leg de situatie uit in een mail en vraag daarin meteen om een gesprek. Zo heb je altijd iets om mee te zwaaien mocht het nodig zijn.

Elfje65

Elfje65

19-03-2016 om 14:42

Ook gehad

In mijn vorige functie bij zelfde bedrijf wel andere divisie moesten wij ook altijd geld naar de bank brengen. Dit deden wij wel altijd met z'n tweeen. Je kunt je baas voorstellen dat je je er niet veilig bij voelt. Ten eerste natuurlijk dat je geen zin hebt in een overval en ten tweede als je het "kwijtraakt" geloven ze dan in je onschuld of ben jij dan ineens een dief. Daarom altijd 4-ogen principe voor je eigen integriteit. Toen ik bij een andere afdeling kwam en ook geld af moest storten heb ik geregeld dat het via een geldtransport ging. Inmiddels zijn alle afdelingen overgegaan op geldtransport en zelfs het klaarmaken van de geldzak moet met z'n tweeen.

Jurist

Jurist

19-03-2016 om 18:02

Mail

Inderdaad, begin met een mail met je zorgen en voorstel (niet meer alleen doen) en vraag zijn reactie.

Belangrijk dat het vastligt.

Als hij mondeling reageert, dan ook weer schriftelijk bevestigen (inderdaad cc aan een andere leidinggevende) wat hij gezegd heeft.

Maar als je je sowieso niet prettig vindt om alleen over straat te gaan, dan zou ik dat als ik jou was echt niet meer willen doen. Dus zelfs als hij mondeling zegt, dat je je geen zorgen hoeft te maken (of iets in die trant) en dat je er gewoon mee door moet gaan, dan zou ik dat niet meer doen als je je dan niet veilig voelt.

Dus wel duidelijk zijn, dat je dat niet meer wilt doen.

Of iemand anders (alleen) of jij samen met iemand anders.

En ook dan wil je geen problemen als jullie een keer overvallen worden, een automaat niet goed werkt of wat dan ook. Dat risico wil jij niet lopen. Jij doet alleen je best (samen met een ander).

Zou ik heel duidelijk in zijn.

Maar natuurlijk beginnen met vriendelijk je zorgen te uiten en het alternatief voor te stellen.

Je kunt van de mails ook bcc'tjes naar je eigen prive e-mailadres sturen ivm bewijs.

Veer

Veer

20-03-2016 om 08:16

inderdaad niet mmer doen

helder aangeven aan je leidinggevende. Ik voel me niet veilig. En je voelt je niet alleen niet velig, het 'is natuurlijk ook niet veilig. De baas loopt risico van n overval of personeel dat de verleiding niet kan weerstaan. De baas zou dit zelf helemaal niet moeten willen.

Jij signaleert dat en stelt n betere procedure voor. Mogen zij kiezen. Maar jij wilt dit niet meer zo doen. Je kunt aangeven wat je wel wilt, met zn tweeen? Onder werktijd? Of gewoon helemaal niet?

Waterlief

Waterlief

20-03-2016 om 20:28 Topicstarter

Fijn, jullie reacties.

Wil 40, ja je hebt gelijk, zijn bijzaken die ik er onnodig bij sleep maar die eigen tijd gaf ik juist aan omdat het juridisch misschien anders is dan zo'n handeling onder werktijd.
En OMG Elfje65, kwijtraken, moet er niet aan denken. Soms moet ik tussen een weigerende en werkende automaat mijn kind van school halen en dat is niet fijn. En als automaat 2 ook weigert of vol is moet ik weer terug naar mijn werk.
Geldtransport wordt te duur gevonden maar dat zou de beste optie zijn.
Ik heb er goed over nagedacht en moet in gesprek gaan, zal niet eenvoudig zijn mede omdat ik het al langer doe.

hier zit nog een arbokantje aan

Het risico op kwijtraken is al vervelend genoeg, maar ik denk dat er ook nog een arbo-kantje aan dit verhaal zit vanwege het reële risico op een beroving. Mijn partner mag graag naar Opsporing Verzocht kijken (ik ben er niet dol op) en laatst zag ik weer een geval van een medewerkster die in haar nek gesprongen werd toen ze met de dagopbrengst naar haar auto liep.

Ik ben niet zo deskundig op het terrein van de arboregelingen, maar volgens mij moet de werkgever een risicoinventarisatie en -evaluatie maken en me dunkt dat dit een veiligheidsrisico is.

Ik zou gewoon bespreken dat je je niet veilig voelt, en het feit dat je het al een tijd tegen heug en meug gedaan hebt maakt dat niet anders, je zou eventueel kunnen zeggen dat je onlangs weer eens gehoord of gelezen hebt over een overval en dat dat voor jou de druppel was.

Ben je toevallig lid van een vakbond? Zo ja, dan zou ik ook daar mijn licht eens opsteken over wat nu eigenlijk je rechten en plichten zijn in dit verband. Zelf ben ik het met je eens: dit zou met 2 mensen moeten gebeuren en bij voorkeur onder werktijd.

Sterkte ermee

Temet

Waterlief

Waterlief

22-03-2016 om 22:25 Topicstarter

Het hoeft niet meer

Omdat ik bang was het alsmaar uit te stellen heb ik het direct besproken. Er was veel begrip en inderdaad ik bleek volledig aansprakelijk te zijn als er iets zou gebeuren. Nu gaat de leidinggevende het zelf doen. Dit is veel beter, had ik eerder moeten doen
Al vind ik wel dat een werkgever hierin zijn verantwoordelijkheid moet nemen en het afstorten van geld door een werknemer alleen niet moet willen.

Elfje65

Elfje65

22-03-2016 om 22:36

Goed gedaan

Zo zie je maar weer, als je duidelijk je grenzen stelt is daar vaker begrip voor dan je denkt.

Mooi.

Daar ben je van af, een zorg minder.

nog even over die aansprakelijkheid

In het Nederlandse arbeidsrecht is de regel dat de werkgever alleen schade op de werknemer kan verhalen als die schade is veroorzaakt door de opzet of bewuste roekeloosheid van de werknemer. De bewijslast ligt op de werkgever.

Het 'je bent aansprakelijk als er iets misgaat' is dus bijzonder kort door de bocht.

Groeten,

Temet

Precies Temet.

Ik heb jarenlang contante stortingen gedaan en zou alleen aansprakelijk zijn geweest als ik het geld met opzet in de kliko zou hebben gegooid.
Verder is het geld verzekerd, ook wat in de kluis ligt, tot een bepaald bedrag overigens.

Fransien

Fransien

23-03-2016 om 15:58

stortingen en aansprakelijkheid

Het kan wettelijk wel zo zijn dat de aansprakelijkheid als het misgaat niet bij de werknemer ligt en dat de bewijslast bij de werkgever ligt, Narcis is daar niet mee geholpen als het een keer niet goed loopt.
Haar leidinggevende denkt namelijk dat het haar verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid is, al is het juridisch gezien anders. Haar leidinggevende zal haar er dus op aankijken en de verhoudingen zouden op z'n zachtst gezegd niet goed meer zijn.
Kortom Narcis zou ontslagen worden, niet vanwege zoekmaken van geld maar vanwege verstoorde arbeidsverhoudingen. Daar is niemand bij gebaat.

Narcis, fijn dat je leidinggevende dit nu doet, scheelt iedereen kopzorgen en gedoe als het misgaat. Mocht je leidinggevende geld kwijtraken, is het aan hem om het uit te leggen aan zijn/haar manager.

@Emma

@Emma

23-03-2016 om 21:02

Veiligheid en vertrouwen

Heel nobel van je leidinggevende dat hij het zelf gaat doen. Ook met iemand samen? Onder werktijd? Wat als het geld een keer weg is? Is hij dan beroofd? Ik weet er niet alles van natuurlijk, maar als leidinggevende zou ik mijn positie ook veilig willen stellen en iedere verdenking willen uitsluiten.
Maar jij bent ervan af gelukkig.

Fransien (we gaan ot)

"Kortom Narcis zou ontslagen worden, niet vanwege zoekmaken van geld maar vanwege verstoorde arbeidsverhoudingen. Daar is niemand bij gebaat."

Nou, zo makkelijk gaat dat nou ook weer niet, en al helemaal niet sinds de invoering van het nieuwe ontslagrecht.

Maar met je algemene uitgangspunt ben ik het eens: je kan wettelijk nog zo sterk staan, als je werkgever er anders over denkt heb je feitelijk gewoon een probleem. Oplosbaar, uiteindelijk, maar een probleem is het toch.

Groeten,

Temet

Waterlief

Waterlief

23-03-2016 om 23:26 Topicstarter

Okee, wet is anders!

Dank Temet in #13, dat werpt toch een ander licht op de zaak en zou ik gewoon door kunnen gaan maar nu eenmaal is geregeld dat mijn baas het zelf gaat doen laat ik het zo, ik denk dat hij ook niet precies weet hoe het zit. En #Emma, ja, dat doet hij alleen en na werktijd. En wat betreft ontslag; bij ons "doen" ze niet aan vaste contracten dus mocht er een verstoring in de arbeidsverhouding ontstaan dat is het wachten tot einde contract.

Triva

Triva

24-03-2016 om 06:30

narcis

Waarom heb je dit een half jaar tegen je zin gedaan terwijl jij én je leidinggevende niet eens wisten hoe het rechtmatig in elkaar steekt?

Narcis

Nou, ik zou dit gewoon niet willen. Ik ben niet eens zo zenuwachtig aangelegd, maar ik zou het zelf echt heel vervelend vinden om met serieuze geldbedragen van een ander over straat te moeten. Ook al kan de werkgever je in principe niks maken als er wat mee gebeurt, het is toch niet prettig. En als je beroofd wordt is het erger dan niet prettig.

Groeten,

Temet

Waterlief

Waterlief

26-03-2016 om 00:52 Topicstarter

Ja, waarom Triva

Dat vraag ik me nu ook af. Dat heeft te maken met het feit dat ik het zo graag goed doe. Na lange tijd werkloos te zijn geweest was ik zo blij met deze, tijdelijke, leuke baan dat ik, vrees ik, bijna overal ja op had gezegd. Nu nog moet ik me inhouden om het niet opnieuw te gaan doen.
En Temet, je hebt gelijk maar als het risico niet bij mij zou liggen zou ik het wel blijven doen omdat de kans op een beroving redelijk klein is maar nu er duidelijk is gezegd dat het risico bij mij ligt wil ik het niet doen ook omdat ik bang ben dat er bij de bank iets fout gaat. Ik heb regelmatig van die onmogelijke situaties met apparaten en computers die eigenlijk niet kunnen maar bij mij wel gebeuren.

Narcis

Geld tellen, geld storten indien nodig, kasopmaak, het hoort bij een bepaalde functie.
Daar groei je naar toe en je voelt je er prettig bij.

Als je er, zoals in jou geval, wat nerveus en ongemakkelijk van wordt moet je het gewoon niet doen. Het probleem is ook dat je zelf niet op de hoogte bent hoe het systeem werkt.
De bank telt het geld, controleert wat de winkelier als bedrag opgeeft en als het niet klopt telt het bedrag van de bank. Dat wordt gestort.
Daar zijn overeenkomsten voor getekend. Het geld is geseald, je kan er niet iets uithalen.

Jij voelt je niet prettig omdat je met dat geld over straat gaat, daar ging het toch om? Je hebt nu aangegeven dat je het niet meer wilt doen en er is een andere oplossing.
Daar zou ik het bij laten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.