Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Gehandicapte dochter & werken

Hoe combineren jullie werk en gezin?

Hoi allemaal,

Ik ben moeder van een geweldige dochter van vier met een beperking. De afgelopen jaren heb ik met veel plezier in de kinderopvang gewerkt, maar nu ben ik op zoek naar een andere richting die beter past bij onze gezinssituatie. Administratief werk lijkt een goede match, maar ik sta ook open voor andere mogelijkheden, zolang het maar goed te combineren is met mijn zorg- en gezinstaken.

Mijn dochter volgt speciaal onderwijs, maar vanwege haar epilepsie, die nog niet onder controle is, kan ze niet naar de BSO. Dat betekent dat mijn werktijden beperkt zijn tot haar schooluren, tenzij ik (deels) vanuit huis kan werken. Schoolvakanties zijn voor mij een extra uitdaging, omdat ik dan volledig thuis ben met haar. Een ideale oplossing zou zijn om in gewone schoolweken meer uren te werken en in vakanties minder, waarbij ik dan alleen vanuit huis kan werken. Ik ben flexibel in hoe de uren verdeeld worden, bijvoorbeeld door ’s avonds of in het weekend wat bij te werken.

Op dit moment doe ik re-integratiewerkzaamheden op het hoofdkantoor van mijn werkgever en ondersteun ik daar met administratieve taken. Dat werk spreekt me erg aan, maar ik sta ook open voor andere functies waarin ik mijn sociale, gestructureerde en leergierige aard kwijt kan.

Ik ben heel benieuwd hoe andere ouders dit doen! Hoe combineren jullie werk en gezin, zeker als er extra zorg nodig is? En hebben jullie tips voor banen of werkgevers die flexibel zijn in werktijden en thuiswerken?

Ik solliciteer mij rot, maar de tijden zijn zo beperkt. De wil om te werken is er zeker.

Ik hoor het graag!

Is de vader in beeld? Kunnen jullie niet samen een oplossing zoeken, in dat geval? Dat het niet alleen op jou aankomt?

In mijn geval: weinig en flexibel. Maar ik had een baan waarin dat kon. Heb lang inderdaad schooltijden gewerkt (overigens wel gewoon op kantoor). Essentieel is inderdaad het verdelen van zorg, dus dat de 1 's morgens vroeg begint en ook weer vroeg thuis is, en voor de ander precies andersom.
Als je het alleen moet doen is het ingewikkelder.

Een administratieve functie op een school, zou dat wat zijn. Dan heb je ook (grotendeels) vakanties vrij. Beetje afhankelijk van de functie. Kan misschien ook wel deels van huis. Of als je bijvoorbeeld 24 uur werkt, dat verdelen over 4 dagen.
Krijg je ook PGB voor je dochter, want daar mag je jezelf ook uit betalen. Ik ken iemand die betaald krijgt voor de uren zorg voor een kind die uitstijgt boven de normale zorg voor een kind.

Ben je alleen? Dan is het wel lastig. Want thuiswerken terwijl je een kleine hebt rondlopen, is eigenlijk niet goed te doen. Ik heb in het verleden leiding gegeven aan een administratieve afdeling en mijn collega’s moesten echt secuur werken (hing veel vanaf) en dat gaat simpelweg niet als je ook nog de zorg hebt voor een kind. 

ik heb 2 kinderen met meerdere beperkingen, hierdoor was het voor mij ook moeilijk om buitenshuis te werken. 
Na de scheiding moest ik wel, maar dat was erg lastig. 
Toen mijn kinderen ouder dan 12 waren kregen ze eindelijk pgb, waardoor ik voor hun kon werken. 
Echter hebben ze nu allebei WLZ, maar mag maar via de WLZ voor 1 werken, de ander doe ik als mantelzorg. 

Je hebt ook bso voor kinderen met medische beperkingen. Komt je dochter hier niet voor in aanmerking? Combinatie speciaal onderwijs en medische kinderdagverblijf. 

En inderdaad waar is de vader in dit verhaal?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.