Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Katniss

Katniss

04-12-2015 om 13:00

Geen kinderbijslag, dus geen kindgebonden budget?

Een kennis van mij heeft een 17-jarige die net op het HBO zit. Normaal gesproken krijg je kindgebonden budget totdat je kind 18 is, maar dit is schijnbaar gekoppeld aan de kinderbijslag en die stopt als je kind recht krijgt op studiefinanciering. Het is nu dus stopgezet, maar het kind krijgt helemaal geen studiefinanciering omdat zijn ouders teveel verdienen. Dus geen stufi (wel Ov-kaart), geen kinderbijslag en geen kgb, terwijl ze wel een minderjarig kind heeft.
Er is zeker geen regeling om dat 'gat' op te vullen? Nu krijgt ze dan nog wel de kinderalimentatie voor dit jongste kind, maar dat gaat vanaf zijn 18e direct naar het kind.

Moni

Moni

04-12-2015 om 13:14

Er is wel studiefinanciering

maar die moet je terug betalen met een beetje rente.
Dat is de enige regeling.

En hij kan een bijbaan zoeken.

Katniss

Katniss

04-12-2015 om 14:12

Moni

Dus dit klopt wel, dat wilde ik even zeker weten. Ergens toch wel een beetje raar dat het kind dus voor zijn 18e al dit soort beslissingen moet nemen en financieel op eigen benen moet staan. Voor zover ik heb kunnen zien geldt het ook voor 15/16-jarigen die al naar het hbo zouden gaan (klas overgeslagen, vroege leerling, etc.).

Katniss

Katniss

04-12-2015 om 14:14

Bijbaan

Het gaat overigens niet om zijn kosten. Hij kan alle eigen kosten betalen met bijbaan en tzt de alimentatie van zijn vader. Maar moeder is straks alle extra bijdragen bovenop haar salaris kwijt, terwijl ze wel de boodschappen voor alle (18+) kinderen moet doen.

Noet

Noet

04-12-2015 om 14:37

Katniss

die 18+ kinderen worden geacht hun eigen broek op te houden en dus eventueel een bijdrage te doen aan hun moeder.

Sterker nog, moeder wordt geacht bij te dragen en daarna kan ze het weer terug krijgen van de kinderen. Van die alimentatie zal kind een deel naar de zorgende ouder moeten overmaken voor kost en inwoning.

Thomas

Thomas

04-12-2015 om 16:26

niemand krijgt toch meer studiefinanciering?

Dat is nu toch voor iedereen een lening geworden? En als die ouders te veel verdienen "om studiefinanciering te krijgen" dan is er toch niks aan de hand? Dan hebben ze toch genoeg geld?

En "Maar moeder is straks alle extra bijdragen bovenop haar salaris kwijt, terwijl ze wel de boodschappen voor alle (18+) kinderen moet doen."
He? Iedereen krijgt kinderbijslag tot 18 (tenzij je dus al jonger gaat studeren), dus alle andere ouders met achttienjarigen die thuis wonen moeten de boodschappen voor die kinderen halen. Ik snap het probleem niet.

Jamie

Jamie

04-12-2015 om 16:47

Thomas en katniss

Onder een gezamelijk inkomen van 46000 krijg je nog wel studiefinanciering.

Katniss: de grens ligt bij het behalen van een startkwalificatie, niet bij een bepaalde leeftijd. Waarom zou je wel geld krijgen voor een 17jarige die studeert en niet voor een 18 jarige die dezelfde studie doet?

Katniss

Katniss

04-12-2015 om 17:17

Duidelijk

Ik vond het alleen frappant dat de financiële steun aan ouders met minderjarige kinderen al stopt als het kind gaat studeren, ongeacht de leeftijd.
De gescheiden ouders verdienen samen dus meer dan 46.000 (moeder alleen minder), en vader levert zijn bijdrage rechtstreeks aan de kinderen. Moeder wil nu weer partneralimentatie vanwege het wegvallen van kinderbijslag en kgb (en ik zit in 'kamp vader', maar dat terzijde).

V@@s

V@@s

04-12-2015 om 17:26

aanvullende beurs

De hoogte van het kindgebonden budget hangt alleen af van het inkomen van de ouder waar het kind woont. De hoogte van een eventuele aanvullende beurs wordt bepaald door het gezamenlijk inkomen van beide ouders.

Deze moeder gaat er dus op achteruit, terwijl haar kosten niet minder worden.

Thomas

Thomas

04-12-2015 om 17:58

er op achteruit gaan

Deze moeder gaat er dus op achteruit, terwijl haar kosten niet minder worden, schrijft V@@S.
Dat gebeurt toch iedereen van wie de kinderen achttien worden?

Waarom moeten mensen nog extra geld krijgen van de overheid als hun kind achttien is geworden? Kinderbijslag en kindgebonden budget is voor kinderen en kind zijn stopt bij 18. Ook al zit het kind dan bijvoorbeeld nog op de middelbare school zoals onze jongste die is blijven zitten en 18 zal worden in de zesde. Missen we dus ook de kinderbijslag voor het laatste schooljaar.

V@@s

V@@s

04-12-2015 om 18:10

ja maar dus ook bij minderjarigen

Als jouw minderjarig kind gaat studeren raak je dus kinderbijslag en kindgebondenbudget kwijt, terwijl daar geen studiefinanciering meer tegenover staat.

Thomas

Thomas

04-12-2015 om 18:45

V@@S, jawel

Jawel, er is nog wel studiefinanciering, alleen is dat geen gift meer maar een lening. De tijd van gratis geld is voorbij, alleen voor mensen die heel weinig verdienen, die kunnen blijkbaar nog wel een gift krijgen. Maar Katniss zegt zelf dat die ouders te veel verdienen.

V@@s

V@@s

04-12-2015 om 18:50

jij hebt het over 18 jarigen

Ik niet, en daarvoor maakt het dus wel uit. Dat kan ertoe leiden dat kinderen toch maar (eerst) MBO gaan doen, omdat dan de kinderbijslag en het kindgebondenbudget wel doorloopt. Nu vraag je van minderjarigen om al af te wegen of ze een studieschuld willen opbouwen.

Inkomen

Pas vanaf een gezamenlijk inkomen van 42500 wordt je als ouders geacht financieel bij te dragen, daaronder krijgt je kind een aanvullende beurs als ik de rekenhulp goed begrijp. Krijg je bij zo'n inkomen wel een substantieel bedrag aan kindgebonden budget/kindertoeslag?

skik

V@@s

V@@s

04-12-2015 om 19:44

berekening is anders

Het kindgebonden budget wordt berekend aan de hand van de ouder(s) waarbij het kind woont. De aanvullende beurs aan de hand van beide inkomens. Bij alleenstaande ouders zit hier dus vaak een groot gat tussen.

Katniss

Katniss

04-12-2015 om 19:46

Skik

Ja, als je alleenstaande ouder bent is de grens hoger voor het kindgebonden budget. Ik meen rond de 60.000 euro. Aan 46.000 (grens voor 'gratis' stufi) zit je natuurlijk zo als beide ouders werken.

Moni

Moni

04-12-2015 om 19:47

Thomas

Jij krijgt op het VO geen kinderbijslag meer voor een kind dat 18 is. Maar je kind krijgt wel een tegemoetkoming die ongeveer even hoog is. Jij gaat er dus niet op achteruit.

Het is inderdaad zo dat iedereen erop achteruit gaat waarvan een kind gaat studeren op WO of HBO.
Voor kinderen die naar MBO gaan, hangt dit af van de leeftijd (wel of niet onder de 18). En kinderen die naar het MBO 3-4 gaan, krijgen nog wel studiefinanciering zonder lening, zolang ze binnen 10 jaar hun diploma halen.
Maar voorlopig krijgen ze nog geen OV-kaart. Dat krijgen 17-jarigen op het hbo wel.

KGB

Als je als alleenstaande moeder van één kind een jaarinkomen van 32500 hebt en 90.000 euro op de bank hebt staan krijg je 286 euro kindgebondenbudget per maand. Bizar.

skik

Noet

Noet

05-12-2015 om 07:56

skik

daar zit de alleenstaande ouderkorting die vroeger bij je belastingaangifte zat bij in. Ik heb jaren geen kgb gehad inkomen te hoog, en ik heb geen 90.000 op de bank staan.

Ik krijg dus ook geen 285 euro per maand.
Die korting / extra toeslag is er omdat je als alleenstaande relatief duurder uit bent omdat er minder verdiencappaciteit is. Je kunt in je eentje niet net zoveel werken als 2 personen. (ik heb het niet over verdienen, echt over uren maken)

Noet

Dat bedrag van 285 euro per maand komt tevoorschijn als je een inkomen van 32.500 euro per jaar invult op de proefberekeningsite voor toeslagen. Ze vragen dan of je vermogen niet hoger is dan 103.000 euro, maar als je bijvoorbeeld 90000 op de bank hebt heb je nog recht op dat bedrag.

Nou vind ik zelf een inkomen van 32.500 niet heel karig om twee personen van te onderhouden en er zullen in de praktijk niet heel veel alleenstaande ouders zijn die ook nog eens een flink bedrag op de bank hebben (meer dan een buffertje), maar je zou het ook krijgen als je dat wel had. Dat verbaast me. Een vermogensgrens van 10.000 lijkt me redelijker, da's een mooie buffer voor studiekosten en als de wasmachine stuk gaat.

skik

Katniss

Katniss

05-12-2015 om 11:49

Skik

De grens voor de alleenstaande ouderkop ligt hoger omdat die in de plaats is gekomen voor de alleenstaande ouder (heffings-) korting van ca 2400 per jaar. Die korting gold ongeacht het inkomen, dus hogere inkomens zijn er op achteruit gegaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.