Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Nel

Nel

11-10-2016 om 15:08

garage / schuur bewonen

Wij hebben een huis uit 1900. Hier hebben we een erker achter aangebouwd (toestemming).
Aan die erker is de poortdeur en daaraan vast de carport/ garage en stukje schuur. Vorige bewoners hadden zoon in schuurtje slapen.
Onze kinderen worden groter- het zou mooi zijn als ze in de schuur kunnen slapen- er is ruimte voor 2 slaapkamers met 1 badkamertje.
We weten niet of er een woonbestemming zit op dat deel. Dat kun je navragen bij de gemeente. Maar onze ervaringen met de gemeente op gebied van regels/verbouwen zijn negatief (erg star). We willen geen slapende honden wakker maken.

Zou het mogen?

V@@s

V@@s

11-10-2016 om 17:16

bestemmingsplan

Kun je niet zelf het bestemmingsplan raadplegen?

Van de meeste gemeenten staan ze inmiddels hier:
http://www.ruimtelijkeplannen.nl/web-roo/roo/bestemmingsplannen?tabFilter=JURIDISCH

Angela67

Angela67

11-10-2016 om 17:49

nel

Dit begrijp ik niet. Als de regels zeggen dat het niet mag dan mag het niet, als ze zeggen dat het wel mag mag het wel.
Niets slapende honden wakker maken, gewoon uitzoeken wat beleid is en welke randvoorwaarden er zijn. Die zijn er namelijk niet voor jou maar voor je buren . Dus als je het niet vraagt en je doet het en het mag niet dan baalt iedereen tenzij de hele straat + acherburen in het complot zit . Maar gezien het feit dat je het hier vraagt, denk ik dat laatste niet.
gr Angela

Vesper Lynd

Vesper Lynd

11-10-2016 om 20:48

Waarom niet?

Ik kan me niet voorstellen dat het niet is toegestaan om in je eigen achtertuin te slapen. Tenzij je een boerenbedrijf hebt is toch je hele perceel voor wonen bestemd?

cand

cand

11-10-2016 om 21:16

helaas

nee Vesper, helaas werkt het zo niet. Ik ken 2 gezinnen die tijdelijk een woonruimte in de tuin hebben bewoond, compleet ingericht. Aan beide is al gemeld dat dit later niet aan de orde kan zijn (woning voor de kinderen gebruiken). Zal toch afhankelijk zijn van bestemmingsplan.

Verhuiswagen

Verhuiswagen

11-10-2016 om 21:17

Zelfstandig

Ik denk dat t probleem niet zit in t gebruiken van de garage als slaapkamer. Ik denk dat t probleem is als de garage als separate zelfstandige wooneenheid wordt gebruikt. Bijv. als studentenkamer of studio. Met n aparte opgang en een eigen huisnummer. Soms kan dat, soms tijdelijk, maar daar wordt wel op gehandhaafd.

Verhuiswagen

Verhuiswagen

11-10-2016 om 21:20

Cand

Inderdaad; t kan niet als je n eigen huisnummer wil, n eigen brievenbus, eigen gemeentelijke belastingen, etc etc. Woning splitsen heet dat. Daar moet je een aanvraag bij de gemeente voor indienen. Maar dat is iets heel anders dan de vraag waar je je bed in je huis neerzet.

Bouwdoos

Bouwdoos

11-10-2016 om 21:30

Bestemmingsplan

Het bestemmingsplan is het enige dat uitkomst kan bieden. Gelukkig is dat openbaar en in te zien, vaak zelfs op internet. Je hoeft niet aan te geven waarvoor je het wilt inzien.

Onze buren mogen op elke verdieping in hun huis wonen, wij alleen op de eerste verdieping (en hoger, als we die zouden hebben). Bestemmingsplannen zijn lang niet altijd zo logisch als je zou verwachten (en dit is maar één dingetje en dan zijn er ook nog een boel grensgevallen . Sla er de gemeentelijke regels en plannen op na en je hebt je antwoord.

Kaplablokje

Kaplablokje

11-10-2016 om 21:33

Bouwbesluit

Bij ons mag het niet. De garage zal ook niet voldoen aan het Bouwbesluit neem ik aan.

buren

Onze buren hebben een paar jaar terug een groot bijgebouw in hun tuin neergezet en gebruiken dat als B&B. Wij waren er niet blij mee (gebouw neemt ons licht en uitzicht weg, plus als er gasten zijn heb je opeens nog een set extra buren erbij, zeg maar). Dus wij hebben dat wel even nagevraagd bij de gemeente.
Wat ik me daarvan herinner is dat er alleen een regel is dat er geen keuken mag zijn in het gebouw, want dan is het een zelfstandige wooneenheid, maar alles zonder keuken (dus wel met badkamer en wc) mag blijkbaar gewoon. Althand in onze gemeente…

Dendy Pearson

Dendy Pearson

11-10-2016 om 22:31

Tjonge

Aangezien het alleen om slaapkamers en een badkamertje gaat snap ik niet waar je je druk om maakt. Je gaat toch niet gigantisch uitbouwen ofzo?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

11-10-2016 om 23:53

Dat is niet overal zo

Het te bewonen oppervlak op een perceel is soms nauwgezet vastgelegd in een bestemmimgsplan.
Gelukkig is dat inderdaad openbaar, dus dat zou ke zo van de gemeentelijke website moeten kunnen plukken.

Li

Li

12-10-2016 om 14:07

badkamer en wc

mag hier ook niet. Alleen tijdelijk als mantelzorgwoning, maar daarna moet alles weer eruit gesloopt. Dus kennelijk zijn de regels overal anders.

Nel

Nel

15-10-2016 om 23:12

gemeente

Bij gemeente geweest.
Bestemmingsplan wonen voor de kavel maar er mag niet gewoond worden in een vrijstaand bijgebouw.
Heeft niets te maken met eigen huisnr en dergelijke.
Wel met bestemmingsplan, bouwbesluit en bor.

Ambtenaar wilde wel met ons meedenken; we hebben verschillende opties om bewoning toch legaal te maken dmv vrijstaand bijgebouw vast te bouwen aan hoofdgebouw. Het gaat om een monument; dat maakt t wat lastiger.
Verder mag je een bepaald percentage van een kavel bebouwen. En maakt het nog weer uit of het achtererf of zijerf is.

Hij gaf overigens aan dat handhaven best ingewikkeld is- dat ze het vaak niet weten.
En dat het wel van belang es voor de brandweer die een bijgouw misschien gecontroleerd laat uitbranden en bij een hoofdgebouw op zoek gaat naar bewoners.

Dit was onze eerste positieve ervaring met de gemeente wat betreft ruimtelijke ordening. Mag ook gezegd worden!

Nel

Nel

15-10-2016 om 23:13

bijgebouw

bedoel ik natuurlijk

Anno

Anno

15-10-2016 om 23:58

Hier

Woning met zijoprit en garage verbonden door de zijoprit te gebouwen en garage bij woning te betrekken. Mocht 31% van zijoprit bebouwen. Ging dan niet om monument, maar zaten best nog wat haken en ogen aan. Uitzoekwerk, grondtest enz. Succes!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.