Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Evenanno

Evenanno

30-06-2015 om 20:05

Fusie - iedereen gaat mee - of toch niet?

Wij gaan fuseren met een grote partij. Formeel zal dat per 1 januari nog niet geregeld zijn, maar informeel (qua opdracht etc) wel. Ik snap n

Iedereen is blij gemaakt met 'iedereen gaat mee' en 'baanzekerheid'. Nu brokkelt dat zo langzamerhand wel af. De eerste move is dat managers moeten solliciteren. Qua FTE moet dat ongeveer passen, maar we krijgen zeer sterke signalen dat alleen managers van eigen moederorganisatie worden aangetrokken. Een sollicitatiecie voor de buhne dus. Als dat voor de managers geldt, zou het zomaar kunnen dat dat ook voor andere mensen geldt: secretaresses, secretarieel medewerkers, mensen buiten het fusiegebied, ruim 50% van de mensen van onze organisatie.

Ik snap nooit zo goed de rechten van overgang van onderneming en de consequenties daarvan voor individuen. Onze directeur vertrekt met een royale vertrekpremie en daarvan hoef je ook niet veel te verwachten. Ze verschuift wel heel erg makkelijk de piketpaaltjes.

Wat betekent dat voor mij? Ik heb al aangegeven dat ik liever nu vertrek dan over een half jaar. Ik zal het verhaal niet langer maken dan het is, maar dan voel ik me nog meer afgeserveerd.

In dat hele geheel lijkt men te vergeten dat ik - en anderen - een vast contract hebben bij een organisatie. Laten ze onze eigen organisatie dan doodbloeden zodat men het op failliesement kan gooien? Waarom heeft men het over mogelijk ontslag (nou ja, daar koersen ze dus op) terwijl ik ook andere werkzaamheden kan gaan doen?

Tips en trics? Bijstandsverzekering heb ik al.

Wat kan de OR doen?

Thomas

Thomas

30-06-2015 om 23:36

Weggaan

Als je echt al hebt aangegeven dat je liever nu dan later weggaat is dat behoorlijk dom van je. Ik zou als werkgever jou dan bovenaan de lijst van mensen zetten die ik kwijt wil.
Als je echt dit spel niet wil afwachten, kun je beter goed meedoen en laten zien dat je alles wil doen en in de tussentijd elders gaan solliciteren. Dan ga je weg wanneer je iets anders hebt.

Yeti

Yeti

01-07-2015 om 06:09

Pas op met sterke signalen

Die zouden best onjuist kunnen zijn. Mensen laten zich leiden door hun angst, een negatief persoon roept dat 'ze' natuurlijk alleen hun eigen mensen willen houden, en voor je het weet is een hele afdeling gedemotiveerd.

Bij ons moesten de leidinggevenden ook solliciteren. Er zijn uit beide organisaties leidinggevenden geplaatst/aangenomen. De medewerkers hoefden niet te solliciteren, die zijn geplaatst met behoud van salaris en zo.

De OR heeft waarschijnlijk adviesrecht.

Samenvoeging

Samenvoeging

01-07-2015 om 08:41

Ik lees mee...

Hier speelt hetzelfde. Maar dan wel tussen twee gelijkwaaridge organisaties.
Het management moet ook solliciteren en wij worden geplaatst.

Ik probeer nog uit te gaan van de goeie bedoelingen, maar dat wordt wel moeilijker en moeilijker. Dit soort processen veroorzaken erg veel ruis.

guera

guera

01-07-2015 om 09:10

sociaal plamn

De or heeft als het goed is een sociaal plan gezien. Daarin staat wat die baanzekerheid inhoudt. Als dit echt in het plan staat dan is dat zo. Echter dat kun je ruim opvatten en betekent ook dat je een functie kan krijgen die in de ogen van management passend is. Dus stel je bent secretaresse en er zijn er 5. Ze hebben er 3 nodig dan krijgen er 2 een functie als kopieer en koffiemevrouw en dat is dan passend. Soms kun je dit aanvechten...want wat is passend. Anyway de OR heeft hier zeker een rol in en ik zou dus bij iemand van de or mijn licht opsteken. Idealiter organiseert de or een bijeenkomst om dit alles toe te lichten.

Yeti

Yeti

01-07-2015 om 13:46

passend

'Ze hebben er 3 nodig dan krijgen er 2 een functie als kopieer en koffiemevrouw en dat is dan passend'

Zolang dat in beginsel met behoud van salaris is, kan dat best een redelijke deal zijn. Vaak zie je dat de lager geplaatste medewerker wel een inspanningsverplichting krijgt om, bij later vrijkomende functies, te solliciteren naar een baan op het juiste salarisniveau.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.