Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Parttimer

Parttimer

17-09-2012 om 20:01

Freelancen naast betaalde baan

Situatie: ik een vaste aanstelling op het gebied van managementondersteuning, een part-time baan.

Een goed contact gaat voor zichzelf beginnen en ziet brood in mijn kwaliteiten en heeft mij het voorstel gedaan om eens na te denken over een stukje uitdaging erbij.

Dat zal dan niet gaan via een nieuw dienstverband erbij, maar als een soort van freelance iets. Mijn contact huurt mij in voor mijn diensten.

Ik heb hier veel oren naar omdat het een ontzettend leuke uitdaging is en ik zeker brood zie in de plannen. We kennen elkaar goed en op professioneel vlak doen we het goed samen. En qua tijd kan het prima.

Van een eventueel concurrentiebeding is geen sprake, en botsen met mijn huidige baan zal het zeker niet doen. Dus daar voorzie ik geen problemen.

Maar hoe gaat zoiets in zijn werk, iemand ervaring? Kom ik dan op het terrein van een zzp-er of freelancer (en wat is dan het verschil).

Kortom, deze beginner hoort graag meer welke haken en ogen hieraan zouden kunnen zitten en hoe dit qua uitbetaling zou moeten gaan als er geen sprake is van een dienstverband. Hoe gaat dat met de belasting enzo?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jesse_1

Jesse_1

17-09-2012 om 21:32

Mijn man doet het

Voor verschil tussen ZZP'er en freelancer:
http://www.lancelots.nl/starten/veelgestelde-vragen/freelancer-versus-eenmanszaak
Het eerste waar ik aan denk als ik jouw verhaal lees, is dat je dan maar één opdrachtgever hebt. En dat is lastig, want je moet meerdere opdrachtgevers hebben, omdat het anders als een verkapt dienstverband wordt gezien.
Mijn man is als zzp'er begonnen naast zijn dienstverband, omdat hij graag wilde doen wat hij leuk vond, maar het te riskant was om zijn baan op te zeggen. Inmiddels is het een leuke combi geworden. Binnen zijn baan doet hij nu leuke dingen en daarnaast doet hij ook leuke dingen, waar hij voor betaald wordt. Hij heeft wel meteen schriftelijk een verklaring op papier van zijn werkgever dat die geen bezwaar heeft tegen zijn eigen bedrijf.

krin

krin

18-09-2012 om 09:13

Freelancen

Een ZZP'er freelancet in feite ook. Het gaat om het belatingtechnische verschil tussen een ondernemer (in de ogen van de belastingdienst) en een bijklusser. Als je als ondernemer wilt worden aangemerkt, moet je minstens 1225 uur per jaar aan je werkzaamheden besteden, en aan nog wat regels voldoen, om in aanmerking te komen voor aftrekposten voor ondernemers. ZO niet, dan is wat je verdient met je klussen inkomsten uit overige werkzaamheden en wordt dat normaal belast. Als je verder geen grote plannen hebt om op termijn je baan eraan te geven, zou ik daarmee beginnen, dat scheelt geregel en gedoe.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zelfstandigen-zonder-personeel-zzp/starten-als-zzp-er/inkomstenbelasting-urencriterium-en-ondernemersfaciliteit

Tinus_p

Tinus_p

18-09-2012 om 15:56

Verkapt dienstverband

Jesse:
"Het eerste waar ik aan denk als ik jouw verhaal lees, is dat je dan maar één opdrachtgever hebt. En dat is lastig, want je moet meerdere opdrachtgevers hebben, omdat het anders als een verkapt dienstverband wordt gezien."
Ja, en dat is van groot belang. Als je freelancebaan als dienstverband wordt gezien door de belastingdienst, heeft dat grote consequenties voor het betalen van belastingen en premies.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.