Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

fiscale partner bij kamerverhuur?

Vreemde zaak bij de kop. Ik had vorig jaar een buitenlandse student voor 4 maanden. Die zich wel bij mij inschreef maar niet uitschreef, zodat ik uiteindelijk een verzoek tot opsporing en uitschrijving moest doen. Dat sleepte zich een paar maanden voort, ambtelijke molens werken langzaam en de uitschrijving vond plaats op het moment dat de dienst de zaak kon constateren. 6 Maanden na vertrek dus pas uitgeschreven.
Nu vind de belastingdienst a. dat ik een fiscale partner had en b. dat ik dan mijn kindgebonden budget moet terugbetalen.
Natuurlijk ben ik in beroep gegaan en heb de gegevens van uitschrijving en de manier waarop aangegeven. Helaas blijf ik wel aansprakelijk voor de verhoogde OZB dat gebaseerd is op de inschrijving in de GBA.
Maar de toeslagen?
Hopelijk loopt het wel met een sisser af, maar mocht ik nog verhuren dan zal het niet meer met inschrijving zijn, zo gaat dat niet.

De website zegt het volgende:
Moet ik belasting betalen als ik een kamer verhuur? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl

Wie weet hoe het zit?

Moet ik belasting betalen als ik een kamer verhuur? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl
Inkomsten uit kamerverhuur voor particulieren (hospitakamers) zijn tot een bepaald bedrag vrij van inkomstenbelasting.

Leen13

Leen13

29-01-2015 om 23:47 Topicstarter

medebewoner?

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/hoe_werken_toeslagen/kan_ik_toeslag_krijgen/medebewoner

"Uw toeslagpartner is voor de huurtoeslag nooit een medebewoner. Ook een onderhuurder is geen medebewoner.

Je zou denken van niet. Maar wel mistig geformuleerd weer.

Marea

Marea

29-01-2015 om 23:52

Dat is balen

Uit je laatste zin maak ik op dat je inkomsten "tot een bepaald bedrag" niet belast zijn. al gaat dit over inkomstenbelasting en niet over toeslagen. Maar die toeslagen zijn gekoppeld aan inkomsten.

Kun je misschien met bankafschriften aantonen dat hij vier maanden heeft betaald? En geen twaalf?

Die fiscale partner begrijp ik niet helemaal. Een buitenlandse student heeft geen inkomsten hier en betaalt hier verder geen belasting. Kan hij dan toch fiscale partner zijn? Zou je dat als argument kunnen gebruiken?

Sterkte met de strijd.

Leen13

Leen13

30-01-2015 om 02:18 Topicstarter

inderdaad geen inkomsten

Die student had hier natuurlijk wel een beurs en om een rekening te kunnen openen hier had hij inschrijving op mijn adres nodig.
Nou ja, ik wacht het maar af, ben benieuwd.
Maar ik zou graag willen weten of dat nu zo is dat ik mogelijk geen belasting betaal, want binnen een bepaald bedrag, maar dan wel mijn toeslagen kwijtraak?
Want dat 'fiscale partner' is denk ik echt niet kloppend.
Voorlopig maar even niemand op kamers tot ik het zeker weet.

Paddington

Paddington

30-01-2015 om 07:32

Voor mij geldt

de andere kant op. Ik huur een kamer en ontvang toeslagen. Daar ik een huurcontract heb en huur betaal heb ik geen fiscale partner.

Naar mijn weten is dat wat het verschil maakt. Hadden jullie een contract voor de kamerverhuur en werd er huur betaald? Als dat het geval is dan heb jij geen fiscale partner.

Leen13

Leen13

30-01-2015 om 07:42 Topicstarter

Inderdaad

Ik heb het netjes willen doen, met huurcontract en inschrijving.
Hopelijk komt het dan ook wel goed. Maar je gaat gewoon aan jezelf twijfelen. Ik wacht nog op de uitspraak of ik toeslagen moet terugbetalen. Ik ging er vanuit dat ik daar gewoon recht op had omdat volgens de informatie kamerhuur niet bij het inkomen wordt opgeteld als het binnen een bepaald bedrag blijft.
Maar of dat dan ook voor de toeslagen geldt is een volgende vraag dus. En mogelijk volgt dat niet vanzelfsprekend uit het niet optellen bij het inkomen.
Ik ben er voorlopig dus wel even klaar mee. Zo hoeft het niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.