Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Kristel

Kristel

14-11-2016 om 18:33

financieel plaatje


curiosa

curiosa

16-11-2016 om 11:50

geen klagen

Wij hebben het riant, en ik zou nooit zeggen dat geld alleen handig is om van te leven. Ben het eens met Ely. Het voorkomt niet alle problemen, maar sommige problemen zijn wel makkelijker te dragen als je geld hebt. Een familielid is ziek en kan niet werken. Ze zijn heel veel in inkomen achteruit gegaan en dat is dan een extra probleem, dat nog bovenop de ziekte komt.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-11-2016 om 12:08

Inderdaad

Het is heel braaf om te zeggen dat geld niet gelukkig maakt, als je elkaar maar hebt, je natje en je droogje. Maar aardig wat geld óver maakt het leven wel een stuk aangenamer. Als ik een enorme prijs van een miljoen of meer zou winnen, dromerdedroom, zou ik een huis met een riante omheinde tuin ver van drukte zoeken. Nog wel in de stad, maar aan de rand. Ik zou sowieso een grote reis willen maken, huishoudelijke taken uitbesteden, waaronder ook een tuinman. Iets basaals als steunkousen... ik zou meerdere paren aanschaffen, omdat zwarte schoenen afgeven en dus geen gezich meer als het zomer is (ja lach er maar om, haha). Ik zou mijn ene dochter uit de brand helpen en voor de andere haar studieschuld en studie betalen. Ik zou vaker naar het theater gaan, duurdere meubels kopen. Niet omdat het duurder is, maar vanwege de kwaliteit en het comfort. Nou ja, ga zo maar even door. En dan kun je mij niet vertellen dat ik mij niet beter voel met al dat geld, dan zonder. Mijn kwalen gaan er niet van over, maar er is wel meer geld om het zo aangenaam mogelijk te maken met die kwalen.

Geen tijd/zin om geld uit te geven

Bij mij staat er geld op de bank waar ik maar niet toe kom om het uit te geven. Er is onderhoud nodig binnen mijn huis waar ik geld voor gereserveerd heb, maar er niet toe kom om te laten doen. Vorig jaar moesten er zoveel dingen in mijn keuken opgeknapt worden dat er toch echt een nieuwe moest komen. De tijd die ik kwijt was om te besluiten wat er nieuw moest komen, de dingen die toch niet helemaal goed zijn gegaan, maken het dat het me tegenstaat alle andere projecten op te pakken. Ik kan mijn tijd zoveel beter besteden dan bedenken wat er moet gebeuren en een betrouwbaar bouwbedrijf vinden die het uitvoert en dan precies zoals ik dat wil zonder dat ik er de hele tijd op hoef te letten en dat ook nog binnen mijn budget past!

Dit geldt bij mij ook voor kleding en schoenen kopen overigens. Als ik nieuwe schoenen nodig heb en na 3 schoenenwinkels heb ik nog niet gevonden wat ik zocht dat nog lekker zit ook, word ik gewoon onpasselijk van het idee een vierde schoenenwinkel te bezoeken.

Dus op die manier kan je ook een verschil krijgen tussen wat er binnenkomt en wat er uit wordt gegeven.

meelezer

meelezer

16-11-2016 om 13:27

Kaaskopje

Ik tel ondanks alles nog steeds mijn zegeningen, maar je hebt wel gelijk. Als ik meer geld had, zou ik bepaalde medicatie kunnen kopen (eigen bijdrage of niet vergoed). Ik zou op vakantie kunnen. Ik zou ook eens kleding of schoenen kunnen kopen omdat ik het mooi vind in plaats van omdat het kapot is. Of al het binnenwerk verven, dat heeft nog kleuren uit 1979 of zo (beige).

Dit bedoel ik niet om te klagen. Maar het zou het leven wel wat leuker maken

zebra

zebra

16-11-2016 om 14:46

toeslagen?

ik begrijp niet dat jullie nog recht hebben op toeslagen. Mijn man en ik verdienen minder maar hebben toch geen recht meer op toeslagen.

Jullie geven naar verhouding weinig uit aan boodschappen, wij zijn met drieën (ikzelf, man en puber) en geven veel meer uit. Maar we gaan wel veel minder vaak uit eten (meestal gewoon geen zin om de deur uit te gaan na een week hard werken).

Ook vind ik het spaarbedrag wat laag, als je dan zoveel inkomen hebt. In maanden met veel extra kosten sparen we wat minder maar normaal gezien zitten wij op hetzelfde bedrag als jullie terwijl ons inkomen lager ligt.

Is geen misgunnen naar jullie toe, alleen verbazing.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-11-2016 om 15:05

Meelezer

Ja precies. In het dagelijks leven klaag ik niet, maar als ik er over nadenk... Maar goed, zo is het nu maar net.

zebra

zebra

16-11-2016 om 17:59

geen grote wensen

maar het is wel fijn om een buffer(tje) achter de hand te hebben voor als er iets kapot gaat en gerepareerd of vervangen moet worden. Als dat geld er niet is, door welke oorzaak dan ook, kan dat toch veel stress opleveren.

Als je veel te besteden hebt kun je idd veel keuzes maken, je kunt in een dure auto rijden maar ook in een derdehandse fiat panda. Iemand die elk dubbeltje 2 keer moet omdraaien, heeft minder of soms geen keuzes.

Aan sommige zaken geef ik weinig uit zoals kleding maar ik ga wel elke 6 weken naar de pedicure en neem regelmatig tijdschriften mee als ik boodschappen doe. Dat zijn dan dingen waarvan ik geniet.

Astrid

Astrid

16-11-2016 om 18:51

dat zei ik niet

het koopt geen gezondheid, het koopt geen familie, vrienden (alhoewel), liefde. Geld is handig om te leven, maar daar houdt het ook wel mee op.

Dat zei ik.
Je kunt hardstikke rijk zijn, maar het voorkomt geen ziekte. Gezondheid is niet te koop. Een behandeling naar gezondheid is te financieren met geld, maar daarmee ben je nog niet gezond als die niet aanslaat.
Als je geld hebt koop je geen gelukkig huwelijk, dat zit in andere zaken. Als je denkt dat mijn huwelijk gelukkig zou worden van een wintersport, dan haal ik geluk uit andere dingen, ik maakte nooit ruzie om geld.
Je koopt geen familie: die heb je of heb je niet, heb je contact mee of niet. Daar heeft je geld niets mee te maken. En zoja, dan vraag ik me af waarom.

Je koopt geen vrienden met geld. Je kunt ze hooguit mee laten delen, maar nieuwe krijg je er niet mee, ja...de verkeerde.

Ik heb een hele goede spaarrekening dankzij de verdeling na een scheiding die ik veel liever niet gehad had. Handig? Jawel, maar geef mij maar een goed huwelijk.
Ik heb diverse aandoeningen. Is mijn geld handig? Het is ongeneeslijk, dus hier heb ik geen fluit aan mijn geld.
Mijn vrienden en familie heb ik na mijn scheiding nooit meer van gehoord of steun van gehad. En dat met een vette bankrekening, gek toch!

Dat is wat ik bedoel.
Daarnaast zeg ik ook dat geld handig is.
Zoals met behandeling, medicatie, het leven wat glans te geven. Maar daar hang ik mijn geluk niet aan op. Juist omdat ik met die vette bankrekening verder eigenlijk niets meer over heb. Zit je dan met dat geld. Ik heb alle kanten van het leven gezien op financieel gebied van best rijk tot heel arm en tot rond kunnen komen.
Voor al het bovengenoemde zou ik met 1 beweging dat geld van tafel vegen. Zo kijk ik er tegen aan, zo sta ik in het leven, dat is wat voor mij belangrijk is. Dromen zoals iets doen met dat geld heb ik niet. Ik heb gewoon heel andere dromen.

Doortje

Doortje

16-11-2016 om 19:01

Astrid

Maar is hier dan iemand geweest die wél zegt dat je gezondheid en liefde kan kopen? Je lijkt nogal fel te reageren op ... ja, op wat of wie eigenlijk?

Astrid

Astrid

16-11-2016 om 19:06

Doortje offtopic

Dat heb ik in posting 58 toch al duidelijk uitgelegd? Vooruit:
Ik werd geciteerd en bv Ely was het oneens met mij. Maar waar ze het mee oneens was was niet wat ik bedoelde.

Ely

Ely

17-11-2016 om 01:30

Prachtig dat het voor jou zo werkt Astrid

Maar er zijn ook mensen met chronische/ongeneeslijke aandoeningen die met een ruimere portomonee veel betere kwaliteit van leven kunnen regelen en betere perspectieven hebben. Dat het voor jou anders in elkaar zit is wat het is maar zegt geen fluit over een ander.

Alle mooie verhalen ten spijt gaan er veel huwelijken kapot over geld, families, familiebedrijven, samengestelde gezinnen, nahuwlijken, dromen en mogelijkheden. Dat is de realiteit.

Ja, in veel gevallen hoeft het niet zo te gaan, zouden mensen erboven kunnen staan, erboven moeten staan zelfs, ja er zit vrijheid in jezelf los kunnen zien van het materiële maar ik vind het onzin om te denken dat jouw verhaal -hoe inspirerend en leerzaam ook- voor een ieder zal opgaan. Als jouw chronische aandoening verlicht kon worden door iets wat je met geld kon kopen en je had het geld niet zou jij ook wensen dat het wel kon, anders zou je jezelf ontkennen. Dat je blijkbaar nu wel financiële vrijheid hebt (heel fijn) maakt de sores van een ander niet minder.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-11-2016 om 11:25

Als ik zo'n goed inkomen als TS had

zou ik mij terugtrekken uit de ww. Die 1600 euro die TS krijgt, is prima op te vangen door de rest van de inkomsten. Dan maar wat minder vaak uit eten en voor de schoonheidsidealen. Dat lijkt me heerlijk rustig. Daarmee zeg ik niet dat ik nergens meer geld mee zou willen verdienen, maar dan kun je gewoon kijken of er iets op je pad komt. De stress die het verplicht werk zoeken bij mij veroorzaakt, is niet goed voor mijn weerstand. Los daarvan is stress door geldgebrek voor niemand goed. Dus het gebrek aan geld kan je letterlijk ziek maken.

Ik zeg dit wel vanuit mijn huidige situatie. 55 Jaar en met een paar beperkingen.

Astrid

Astrid

17-11-2016 om 23:01

Ely offtopic

"

Maar er zijn ook mensen met chronische/ongeneeslijke aandoeningen die met een ruimere portomonee veel betere kwaliteit van leven kunnen regelen en betere perspectieven hebben. Dat het voor jou anders in elkaar zit is wat het is maar zegt geen fluit over een ander.

Alle mooie verhalen ten spijt gaan er veel huwelijken kapot over geld, families, familiebedrijven, samengestelde gezinnen, nahuwlijken, dromen en mogelijkheden. Dat is de realiteit.

Ja, in veel gevallen hoeft het niet zo te gaan, zouden mensen erboven kunnen staan, erboven moeten staan zelfs, ja er zit vrijheid in jezelf los kunnen zien van het materiële maar ik vind het onzin om te denken dat jouw verhaal -hoe inspirerend en leerzaam ook- voor een ieder zal opgaan. Als jouw chronische aandoening verlicht kon worden door iets wat je met geld kon kopen en je had het geld niet zou jij ook wensen dat het wel kon, anders zou je jezelf ontkennen. Dat je blijkbaar nu wel financiële vrijheid hebt (heel fijn) maakt de sores van een ander niet minder."

Ik snap werkelijk op recht niet wat je bedoelt te zeggen en waarin je nu zo anders denkt als ik doe. Want volgens mij zeggen we zoveel verschillends niet.

- chronische aandoeningen/behandelingen: soms lukt het wel, maar niet altijd.
Dat zeg jij, dat zeg ik. Dat het bij mij niet kan zegt niets over een ander maar zeker ook niet over mij.

- familie/huwelijken/ruzie/geld: ik zeg ook: met geld kun je dat niet kopen. Jij zegt: er gaan genoeg relaties stuk door geld. Ik zeg toch nergens dat dat niet zo is? Mijn huwelijk is niet stuk door geld, bij anderen wel, en? Dat zegt toch niets over geld an sich?

- ik zeg nergens dat, omdat ik mijn geluk los zie van geld, anderen dat ook maar moeten doen. Het brengt je alleen niet zo ver en ik heb barre tijden gekend, niet een paar jaar hoor; waarin ik leerde wat echt belangrijk was. Waarin ik leerde wat IK belangrijk vond. Ik leg dat aan niemand op, ik benoem het.

- Dat geld staat waar het is, ik leef er niet naar, het is voor iets anders bedoeld, geen aankoop in elk geval. Ik leef van wat ik verdien. Het geeft dus psychische ademruimte voor moeilijke tijden. Die ken ik nog steeds, ik ben nog maar pas weer aan het werk ja 2 jaar thuis te hebben gezeten. Wat heeft dat dan te maken met dat anderen nog steeds in de sores zitten? Juist omdat ik uit een zwart gat kom, ben ik heel inlevend als het gaat om op zwart zaad te zitten, om geen ruimte te hebben. Ik kén het.

Geld is heel handig, dat heb ik al een paar keer herhaald, ik zeg er alleen altijd bij dat het niet zaligmakend is. Lekker? Ja. Handig? Ja. Leven meer lol? Vast. Maar je kunt je daar ook blind op staren en wachten tot je de lotto wint of miepen dat je nooit gelukkig zult worden omdat je geen geld voor vakanties hebt. Het beperkt je zicht zo als je zo blijft denken. Je kunt je geluk niet alleen (niet ALLEEN... ALLEEN)van geld laten afhangen. Das alles en zo'n afwijkende mening is dat toch niet?

Marjolein

Marjolein

18-11-2016 om 09:02

Geld

Inderdaad geld maakt niet gelukkig maar mijn dochter roept altijd, als je dan toch ongelukkig bent, kan je beter ongelukkig zijn mét geld dan ongelukkig zijn zónder geld

Anoniem

Anoniem

18-11-2016 om 10:06

leven wordt makkelijker

Geld mag niet gelukkig maken, maar schoonmoeder is toch echt gelukkiger geworden na het winnen van een behoorlijk bedrag in de postcodeloterij. Als je altijd net iets meer dan het minimum hebt verdiend is het heerlijk als je als je al een eind in de 80 bent je opeens de TV kunt kopen met de duidelijkste ondertiteling, een zeer comfortabele sta op stoel, per maand 100 euro extra te besteden hebt, en je een nieuwe wasdroogmachine kunt kopen, zodat je de natte was niet steeds hoeft over te hevelen. Ze is er inderdaad niets mobieler en gezonder door geworden maar toch echt gelukkiger. En wij genieten met haar mee, omdat we het haar zo gunnen.

Ely

Ely

20-11-2016 om 20:33

Dat is wat genuanceerder

Maar ik heb nergens zien staan dat iemand beweerde dat je je geluk alleen van geld zou moeten laten afhangen. Ik zeg wel dat ik het onterecht vind als men doorschiet naar het andere uiterste: dat geld geen invloed heeft op je geluk. Ook wanneer je op de bv derde verdieping van de pyramide van Maslow staat kan geld je nog meee brengen. Sterker nog, zelfs de hoogste volgend Maslow 'zelf actualisatie' wordt tegenwoordig door velen bereikt door cursussen, (meditatie)reizen, Mindfulness trainingen etc.

Wat ik bij jou las was:
"Ik heb een hele goede spaarrekening dankzij de verdeling na een scheiding die ik veel liever niet gehad had. Handig? Jawel, maar geef mij maar een goed huwelijk.
Ik heb diverse aandoeningen. Is mijn geld handig? Het is ongeneeslijk, dus hier heb ik geen fluit aan mijn geld.
Mijn vrienden en familie heb ik na mijn scheiding nooit meer van gehoord of steun van gehad. En dat met een vette bankrekening, gek toch! "

En dat vind ik dus een rare redenatie dus daar reageerde ik op. Maar goed, je laatste post is wat genuanceerder en ik denk dat we er wel over klaar zijn toch?

curiosa

curiosa

21-11-2016 om 13:05

misschien is het de term 'handig'

Ik vind bepaalde keukenhulpjes 'handig'. Makkelijk als je het hebt, maar je kunt net zo goed zonder. Bepaalde handelingen zullen je meer moeite kosten, maar dat is het dan. En dat vind ik van geld niet. Je kunt wel zonder, maar niet 'net zo goed'.

kevin

kevin

21-11-2016 om 15:16

wauw

wauw , kmag al blij zijn als ik 300 over hou per maand na al me vaste lasten en das nog veel het komt vaker voor dat ik de halve maand moet lenen om rond te komen

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-11-2016 om 23:43

Wauw kevin

Dat klinkt niet goed...

Kaaskopje

Kaaskopje

22-11-2016 om 01:08

Kevin

Waarom moet je dan lenen? Ja, omdat je anders niet kunt eten, maar als je 300 euro overhoudt voor eten en andere zaken en je leent voor twee weken 150 euro, dan heb je de volgende maand nog maar 150 om van te eten, omdat je de vorige maand weer terug moet betalen. Zo beland je in een vicieuze cirkel die alleen maar groter wordt. Is dat lenen echt noodzakelijk?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.