Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

NN

NN

03-10-2014 om 08:59

Financiën club

Kan iemand helpen bij de volgende vraag.

Voor een club ga ik de geldzaken beheren. De clubleden storten geld en van dat geld worden activiteiten georganiseerd. Nu laat degene die dat nu doet op een particuliere rekening( los van eigen financieen, aparte rekening) binnenkomen. Is dat verstandig, juridisch gezien en ivm belastingdienst. Dat ik geen problemen krijg omdat allerlei mensen geld storten op een rekening die op mijn naam staat. Of kan ik beter iets zakelijks openen?

Wie weet raad?

Natuurlijk niet.

Een beetje vereniging heeft een Eigen rekening. Is de vereniging wel officieel ergens geregistreerd? is het een stichting?

Ik vind dit heel onverstandig om het zo te doen.

Marie

Marie

03-10-2014 om 11:31

niet handig

Ik begrijp dat de club dus wel een eigen rekening heeft, maar die staat niet op naam van de club, maar op naam van een bestuurslid?
Dat is inderdaad niet handig. Beter (maar volgens mij oo duurder) is om een zakelijke rekening te openen, waarbij de penningmeester gemachtigd is om de rekening te beheren.
Is de club wel ingeschreven bij de Kamer van Koophandel?

Lucerna

Lucerna

03-10-2014 om 11:52

oew...

Dit zou ik nooit doen. De rekening moet op naam van de vereniging staan en niet op naam van een privépersoon. En is die club wel verzekerd voor de aansprakelijkheid van de bestuursleden? Als die vorige penning er vandoorgaat om van de clubkas vakantie te gaan vieren op de Bahama's, wie draait er dan voor op? En club inschrijven bij de kamer van koophandel inderdaad. Zorg dat de boel goed georganiseerd is voordat je in zoiets stapt.

NN

NN

03-10-2014 om 14:14

Geen KvK

De club op zichzelf heeft geen KvK inschrijving. Deze cluc is onderdeel van een groter geheel. Je hebt bijvoorbeeld de grote handwerkclub die wel KvK is ingeschreven en een subclubje daarvan is dierenknuffels breien en van dat clubje word ik penningmeester.Deze subclub heeft eigen financieen. Hoop dat ik het zo een beetje duidelijler maak.

Was zelf al niet zo bli dat het een persoonlijke rekening moest worden maar dat is dus niet heel raar van mij dat ik dat niet zo prettig vind.

onder de paraplu

Zo'n subclub opereert toch onder de paraplu van de grotere club dan kan de rekening toch ook op die naam? Ik was ooit van een ouderraad, daar kwamen de inkomsten binnen op een rekening maar iedere commissie beheerde op papier zijn eigen deel van bet geld, als sportcommisie mocht ik bedrag X uitgeven en dat kreeg ik dan van de penningmeester in contanten. Bonnen verzamelen en na een boekingsperiode (1 schooljaar) inleveren met de laatste niet uitgegeven 30cent.

Celine

Celine

03-10-2014 om 14:39

Priverekening

Als je het op een priverekening zet is het risico/nadeel voor de andere leden dat jij het prive opmaakt en ze naar hun geld kunnen fluiten. Dat is dus geen risico voor jou.

Als je het op een priverekening zet is het nadeel voor jou dat je het gewoon als vermogen moet opgeven en dat als je voldoende/"teveel" vermogen hebt, JIJ er belasting over moet betalen.

Wij hebben met een vriendenclub (dus geen stichting o.i.d, dus ook niet zakelijk) ook een aparte rekening maar die staat wel op naam van de penningmeester (die eens in de zoveel jaar wisselt). Maar ja, wij vertrouwen de penningmeester volkomen. En als de penningmeester er belasting (vermogensredementsheffing) over moet betalen kan hij dat bedrag aan zichzelf overmaken (zodat hij er persoonlijk niet financieel nadeel van heeft dat hij de penningmeester is).

Maar als het via een zakelijke rekening van de vereniging gaat is dat natuurlijk veel beter.

Hoeveel geld staat er (ongeveer) op de rekening of wordt er per maand/kwartaal/jaar op de rekening geschreven? Als het nl. niet heel veel is zijn die kosten voor een "zakelijke" rekening misschien te duur?

Lucerna

Lucerna

03-10-2014 om 17:21

Subclubs horen financieel onder de grote club

De financiën van subclubs horen via de rekening van de grote club te gaan inclusief de verantwoording naar de "hoofdpenningmeester". Bij onze club regelen de subclubs het via de clubrekening en verantwoorden dus volledig naar de penningmeester. Daar zou ik helemaal geen privérekening voor gebruiken en ook geen aparte zakelijke rekening voor openen.

Hanne.

Hanne.

03-10-2014 om 20:22

niet per se

Het kan best handig zijn om een subclub ook een eigen rekening te geven. Hangt er vooral vsnaf hoeveel geld er in een subclub om gaat.

Ik ben penningmeester van een 'subclub' waar jaarlijks meer dan 10.000 in om gaat. Dan is een eigen pas etc wel handig (zonder dat ik meteen toegang heb tot alle clubfinancieen).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.