Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Kimmie

Kimmie

13-02-2015 om 06:33

Failliet gegaan

Hallo allemaal,

Al jaren kom ik hier op dit forum, maar alleen om te lezen en ik heb nog nooit wat geplaatst. Maar nu zijn er een aantal zaken waarbij ik echt niet weet wat ik daarmee moet, vandaar dat ik jullie om advies vraag. Vorig jaar is het bedrijf van mijn man failliet gegaan. Het was een BV, de zaak is nu onder de curator, maar nu blijkt dat er een contract is (waar ik niets van afwist) waardoor mijn man persoonlijk aansprakelijk is gesteld. Hij moet een behoorlijk bedrag betalen, dat hebben we niet en nu wordt er loonbeslag gelegd. Tot nu toe heeft mijn man altijd gezegd dat hij het wel zou regelen, dat het wel goed zou komen, maar ik zie hem steeds verder wegglijden in een depressie en hij onderneemt steeds minder actie. Hij heeft wel weer een nieuwe baan, maar daar gaat het ook niet echt goed, dat betekent nog geen stabiel inkomen. Ik heb gelukkig een leuke baan, maar daar verdien ik niet genoeg mee om ons allemaal te onderhouden. Kortom,ik moet actie ondernemen maar ik weet niet goed waar ik moet beginnen. We zijn getrouwd op huwelijkse voorwaarden, maar dat geldt volgens mij niet voor loonbeslag. Ik heb erg behoefte aan praktische tips. Wie heeft er ervaring met loonbeslag? Heb je dan recht op zorgtoeslag of kindgebonden budget? Tot nu toe hebben we dat nooit gekregen. Ook de rol van de curator vind ik erg vreemd. Mijn man moet zakelijke dingen regelen, in opdracht van de curator, stelt vragen aan de curator maar krijgt nooit reactie. Ik weet dat mijn man geen zeggenschap meer heeft maar is het normaal dat een curator helemaal niet reageert? Zijn er hier (ervarings)deskundigen die me tips kunnen geven? Waar zou ik terecht kunnen voor hulp (ik mis echt juridische kennis), wat zou ik kunnen doen of wat moet ik juist niet doen? Of zijn er opties waar ik nu nog helemaal niet aan denk? Ik hoop dat iemand me een beetje de weg kan wijzen, want ik ben nu echt zoekende en weet niet wat ik moet doen.

Alvast bedankt!

Mona

Mona

13-02-2015 om 12:27

geen advies maar`

Hoi Kimmie, ik heb geen advies maar wil je heel veel sterkte wensen, het is niet niks waar jullie inzitten. Hoop dat er gauw reacties komen van de deskundigen hier.

Jeetje

Wat ontzettend zuur allemaal. Voor algemene juridische adviezen kun je terecht bij het juridisch loket, ik weet niet of ze je daar kunnen helpen maar vragen kan altijd. Wat betreft loonbeslag: er moet bij loonbeslag een bedrag overblijven om van te leven. Dat bedrag wordt verhoogd met eventuele extra kosten. Dus je zorgpremie, of een hoge huur, leidt tot een verhoging van de beslagvrije voet (en dan kunnen ze dus minder wegsluizen).
Als loonbeslag ertoe zou leiden dat je alsnog aanspraak hebt op toeslagen zou dat eigenlijk betekenen dat de belasting jouw schuldeisers betaalt, da's nou ook weer niet de bedoeling.

Volgens mij heb je gelijk als je zegt dat huwelijkse voorwaarden niet gelden bij beslagvrije voet: voor het bepalen van de toepasselijke beslagvrije voet worden jullie vziw als eenheid behandeld, en daarop wordt de norm aangepast. Dus niet dat hij als alleenstaande wordt gezien en jij ook. Maar ik zit niet zo goed in die materie, hopelijk kan het Juridisch Loket je daar beter over informeren.

Ik vraag me ondertussen af of jij misschien niet ook eens moet praten met een huisarts of maatschappelijk werkster oid, niet voor juridische kennis maar wel voor steun en voor omgang met je man. Als hij apathisch wordt doordat hij er geen gat meer in ziet en daardoor dingen in de soep laat lopen zijn jullie mogelijk nog verder van huis.

En wat dat betreft: als jij vindt dat die curator te weinig van zich laat horen en je man zit er onvoldoende achteraan dan geef ik je in overweging om zelf die curator te bellen, desnoods met de smoes dat je man helaas niet in de gelegenheid is om te bellen (of dat-ie zijn stem kwijt is, verzin iets). Je krijgt vermoedelijk niet meteen de curator, maar wel zijn assistent of secretaresse. Als die niet zelf kan helpen, vraag dan om te worden teruggebeld, leg uit dat jullie van goede wil zijn maar het niet snappen allemaal. Bel zonodig een aantal dagen achter elkaar. Uiteindelijk komt die reactie dan wel en dan kan je weer verder

Heel veel sterkte ermee

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.