Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

nuEvenNiet

nuEvenNiet

13-11-2013 om 17:02

Factuur zonder geld

Ik ben zpp-er en heb een klus gedaan voor iemand met als afspraak dat ze niet betaalt, maar in plaats daarvan krijg ik gratis een dienst van haar.
Dit omdat ze erg weinig geld heeft en uit een uitkeringssituatie wil komen door voor zichzelf te starten. Wat ik voor haar heb gedaan helpt daarbij.
Maar nu wil ze toch een factuur, die ze niet betaalt, vanwege meer aftrekposten.
Die moet ik dan niet opnemen in mijn administratie.
Maar eigenlijk ze ik dat niet zo zitten. Stel nou dat haar administratie wordt doorgelicht en mijn factuur bovenkomt en ze bij mij gaan kijken, dan ben ik de fraudeur. Toch?
Als ik hem wel opneem in mijn administratie moet ik er natuurlijk BTW over afdragen.
Dus ze vaagt mij om een spookfactuur te maken.

Wie weet hier wat wijsheid is?

Ik ben altijd erg braaf hiermee, en heb nog nooit zoiets gedaan.

Als jij een factuur stuurt

die zij niet betaald, en je wilt je administratie eerlijk doen, dan betaal jij belasting over je "gratis" aan haar verrichtte werk.
Ik weet niet hoe hoog het bedrag is en in welke box je valt.
Je kunt zo uitrekenen hoeveel dit jou dan kost.
Dit kan je dan eventueel wel afrekenen met haar.

Als je die factuur levert, hou dan voor ogen, wat je uitzendt, krijg je terug....

Wat zij ermee doet, komt voor haar verantwoording, wat jij ermee doet is jou verantwoordelijkheid.

Niet doen

Het is fraude en als het uitkomt kun je jarenlang problemen houden met de belastingdienst in die zin dat ze je stelselmatig gaan controleren. Ze heeft al een uitkering, wil ze je nu ook dwingen tot fraude?

nuEvenNiet

nuEvenNiet

14-11-2013 om 08:47

Ik ga het dus niet doen

En overigens ze dwingt me niet hoor, het was gewoon een verzoek.
Maar ik vroeg me gewoon af wat de consequenties daarvan zouden kunnen zijn. Maar jarenlang problemen met de belastingdienst zie ik ziet zo zitten.

mirreke

mirreke

14-11-2013 om 16:17

Je kunt het zien als een oninbare vordering

dat is mij ooit overkomen met een bevriende relatie die failliet ging, en die kun je dan als aftrekpost opvoeren.

Maar als ik haar en jou was zou ik het eerlijk doen en gewoon het ruilidee vasthouden.

100%mama

100%mama

15-11-2013 om 13:35

Even blond

Even een blonde gedachte hoor...jij geeft een dienst weg tegen een wederdienst. Eerlijke deal. Maar nu geef jij haar toch een factuur zodat ze hier aftrekposten over heen kan gooien...toch?...dus dat is dan voor haar een win-win situatie, want voor haar wederdienst krijgt ze dus toch geld, zij het rechtsom.

Al zou ik zeker weten er geen ellende mee te krijgen, het is fraude en dat zou voor mij al genoeg zijn om nee te zeggen.

nuEvenNiet

nuEvenNiet

15-11-2013 om 16:24

Even voor de goede orde

Ik heb dus al nee gezegd. Ze vond het niet erg.
Ze stelde het alleen zo voor, omdat ze daar voordeel mee dacht te halen. Aan mijn eventuele nadeel had ze niet gedacht.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.