Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Facturen zorgverzekering

Mijn zorgverzekering stuurt mij een bericht tot betalen voor verleende zorg. Ik zie alleen van welke instantie, een totaalbedrag van de nota en het bedrag dat ik aan de zorgverzekeraar moet betalen.

Ik baal hiervan, want ik wil inzage in de gehele factuur. Ik wil kunnen controleren of de factuur die over mij gaat wel klopt. En als ik een bedrag moet betalen dan wil ik weten waarvoor het is geweest.

Mijn zorgverzekeraar zegt dat ik dan maar met de zorgverlener contact op moet nemen om die gegevens boven tafel te krijgen, en omdat dit de enige manier is om inzage te krijgen, doe ik dat dan ook maar.

Maar transparant vind ik het niet en klantvriendelijk ook niet. Ik zou denken dat ik recht heb op inzage in mijn eigen gegevens. Het komt mij voor alsof ik een eindnota van de supermarkt krijg maar niet weet wat de inhoud van mijn karretje was.

Daarnaast vind ik het overzicht op internet uiterst belabberd. Kosten die gemaakt zijn, zijn niet allemaal opgevoerd als verleende zorgkosten. Ik vind bv van de maand vanaf de maand mei nog helemaal niets terug in het overzicht terwijl er wel nota's zijn geweest. Hierdoor is het erg zoeken en een compleet overzicht van verleende zorg is niet duidelijk voorhanden.

Wat vinden jullie daarvan? Ik ben benieuwd hoe dat bij jullie zorgverzekering gaat.

Hier wel

Izz en die sturen een keurig overzicht. Vulling voor die en die (geboortedatum) zalfje voor die en die, naam van zalfje erbij en hoeveel gram.
groeten albana

Moppeke

Moppeke

23-08-2013 om 15:57 Topicstarter

Iza

Zo wil ik het dus ook Wij zitten trouwens bij de IZA.

Dalarna

Dalarna

23-08-2013 om 18:58

Vanf mei?

Haha ik krijg het jaar erna nog rekeningen dus als je vanaf mei wil wil j wel erg veel. De zorgverzekeraar kan daar ook weinig aan doen, het ziekenhuis doet er gewoon lang over.

kaatje43

kaatje43

23-08-2013 om 22:07

Hier ook

Tandarts en apotheekrekeningen zijn duidelijk. Ziekenhuisrekeningen zie je alleen het factuurnummer en bedrag. Ik vind het raar. Zo kunnen ziekenhuizen rekeningen sturen die niet gecontroleerd worden. Je hoort vaak van ligkosten die berekend worden terwijl het een dagbehandeling is. Dat komt de zorgpremie niet ten goede.

Moppeke

Moppeke

23-08-2013 om 22:52 Topicstarter

Dalana (ea)

Het was een voorbeeld, vanaf mei. Beetje lastig om uit te leggen, maar kortgezegd komt het erop neer dat ik wel een factuur moest betalen van eind april, die ik vervolgens niet meer zie in welk overzicht van de IZA dan ook. Na die periode zijn er ook zorgkosten geweest die de IZA heeft vergoed. Maar die ik niet gespecifeerd in een overzicht te zien krijg.

Mijn overzicht van kosten en vergoedingen wordt dus slecht bijgehouden, maar er wordt wel van mij verlangt dat ik betaal voor kosten waarvan ik niet weet of de factuur klopt en wat er precies op staat.

Juist omdat zorgverleners er soms lang over doen om kosten in rekening te brengen, is het soms lastig te achterhalen wat het precies was. De transparantie is daarom ver te zoeken. Wanneer ik de klantenservice bel, willen ze wel getallen oplezen (na enig aandringen) maar ik vind dat dit gewoon online zonder navraag moet worden geleverd, ik vind dat ik recht heb op die inzage. Simpel boekhouden noem ik dat.

Het is daarom fijn jullie reacties te horen, in de hoop een beetje beeld te krijgen of mijn verzekeraar nu zo afwijkt en wat normaal is. Overstappen staat al op de planning eind van het jaar, maar zelfs dan is het ook prettig te weten waar ik dan wel/niet moet zijn qua klantenservice

Ik hoop op nog meer reacties, ben benieuwd.

Groet, Moppeke

Hanna

Hanna

24-08-2013 om 20:14

Izz en iza

Beste Moppeke,

IZZ en IZA zijn allebei deel van de UVIT holding en werken met hetzelfde systeem voor de afhandeling van declaraties.

Je hebt hier te maken met twee dingen:
Een DBC hoeft pas na een jaar te worden afgesloten, waardoor zorgkosten soms pas na een hele lange tijd worden gefactureerd. En de zorgverzekeraar heeft in het kader van privacy geen inzicht in wat er precies is gefactureerd. Ze betalen een code die op basis van delen van een behandeling is samengesteld. Ze weten in niet uit welke delen deze behandeling bestaat.

Voor tandartsen is dit anders omdat deze kosten niet onder de basisverzekering vallen. De apotheek levert wel een rekening met daarin zoveel pillen soort X, kosten Y.

Dus afhankelijk van de plaats waar je zorg heeft plaatsgevonden is het kloppend dat je bij je zorgverlener moet zijn om inzicht te krijgen in wat er is gedeclareerd.

Hanna

Moppeke

Moppeke

25-08-2013 om 11:19 Topicstarter

Hanna

Da's apart, zelfde holding. Wel verschillende werkwijze want Albana heeft wel inzicht in dingen waarin ik die niet heb/krijg.

Dat met codes en privacy begrijp ik helemaal, maar ik wil wel inzage in bedragen wanneer ik een rekening van mijn zorgverzekeraar krijg. Ik ga rekeningen niet 'blind' betalen.

Daarom benieuwd naar andere zorgverzekeraars en handelswijzen. Als ik een paar honderd euro moet betalen voor iets waarvan ik niet weet waarvoor het is en zelf moet gaan uitzoeken welke behandeling en of alles klopt, dat vind ik omgekeerde wereld.

Hanna

Hanna

26-08-2013 om 08:22

Dbc's

Het kan zijn dat Albana geen behandeling heeft gehad die via DBC's wordt gefactureerd.

Je vraagt van de zorgverzekeraar inzake in wanneer je een rekening krijgt, maar voor jij een rekening krijgt moet eerst een rekening worden gemaakt door een zorgverlener. Om privacy te waarborgen, voor zover dit mogelijk is, worden alle behandelingen die je hebt gehad, bij elkaar gehusseld aan het eind van de behandeling of na maximaal een jaar. Daaruit komt een declaratiecode voort en die wordt ingediend. Onafhankelijk van wat je aan zorg hebt ontvangen krijgt de zorgverlener voor deze behandelingen een afgesproken bedrag.

Bij de een zal het traject een paar dagen duren en wordt daarna de DBC gesloten en bij de ander duurt het maanden. Dit is ook de reden waarom je soms na een jaar en zelfs nog langer nog een verrekening eigen risico kunt ontvangen. Als je dat niet wilt, is het niet de zorgverzekeraar die je daarop moet aanspreken, maar de zorgverlener. Daar heeft de verzekeraar gelijk in.

Andere zorgverzekeraars werken met vergelijkbare regelgeving en hebben hun processen misschien iets anders ingericht, maar het zal geen grote verschillen opleveren. De bottleneck is de zorgverlener in dit geval, die zelf ook niet voor deze systematiek heeft gekozen.

Meer inzicht begint bij afspraken maken met je zorgverlener over de behandeling en wanneer een behandeling wordt beëindigd. Pas daarna komt het stuk van je zorgverzekeraar.

Yura

Yura

28-08-2013 om 13:18

Hier

Ik zat op een rekening te wachten want was benieuwd wat er gefactureerd was, want was nogal apart geval. Maar ik kon ook uit de factuur niet wijs, dus heb gebeld en toen zochten ze het ter plekke op. Het ging om een ingreep aan de mannelijke geslachtsorganen (ik ben een vrouw dus he en altijd al geweest ook), dus daar gingen ze achteraan en later heb ik een gecorrigeerde factuur gehad. Weet niet wat er nu wel berekend is overigens. Er ligt wel een voorstel dat de clienten dit voortaan wel te zien krijgen, dit omdat er toch veel gefraudeerd wordt in de zorg, of dat er onbewust fouten worden gemaakt. Als client kun je dit nu niet controleren en de verzekeraar weet natuurlijk niet of het gefactureerde klopt.

Moppeke

Moppeke

28-08-2013 om 21:17 Topicstarter

Precies yura!

Dank voor je reactie. Dat is nu precies mijn punt

ilsepilse

ilsepilse

16-09-2013 om 15:07

yura

ja inderdaad ik vraag ook altijd op wat is er precies gebeurd, laatst wou een orthopeed ons oplichten ivm aangifte van werkschoenen voor mijn maan aan de prijs van 300 euro...
ja duuuuuuuuuh
heb toen gezegd dat we ons dat niet kunnen permiteren en ze de schoenen kunnen houden ...dat was niet de afspraak...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.