Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Wiz-zy

Wiz-zy

04-12-2012 om 10:03

Facebook en portretrecht

Ik zit een beetje met een kwestie in de maag. Gisteren een hele discussie gehad met iemand die vindt dat je gewoon foto's van anderen op jouw facebook pagina mag zetten. Zonder te vragen.
Ik heb hier erg grote moeite mee.
En zij vindt dan dat ik blijkbaar iets te verbergen heb. Wat haar helemaal niet aangaat.
Maar je _mag_ toch helemaal geen foto van iemand waar dan ook publiceren zonder zijn/haar toestemming?
En hoe zit dat eigenlijk met foto's in de krant (of op een nieuwssite) van een evenement waar jij toevallig bij was? Dat je dan groot herkenbaar in beeld staat. Mag dat wel? Ik kan me niet voorstellen dat zo'n journalist eerst aan iedereen toestemming vraagt. Dat gebruikte zij als vergelijking en laat de foto's die ze van mij heeft gepubliceerd dus lekker staan...
Ik ben er gewoon heel erg niet blij mee. Ik sta er wel normaal op verdere, niet dronken of half bloot ofzo. Maar ik wil het gewoon niet.
Zij vindt dat erg flauw en vindt dat ze beperkt wordt in haar vrije denken (dat zei echt zo).
Dus..
Is het portretrecht dan niet meer van deze tijd zo met de social media? Moet het worden aangepast? Stel ik me inderdaad aan? Ik vind het lastige materie...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rafelkap

Rafelkap

04-12-2012 om 12:00

Volste recht

Tja. Ik vind het je volste recht om niet te willen dat jouw foto op haar facebookpagina staat, of waar dan ook. En het zou wel zo netjes zijn als ze die weghaalt. Als zij zich journalist voelt mag ze jou wel betalen! Stuur maar een rekening.
Ik zou haar in ieder geval meteen ontvrienden

Denken

Ze heeft volop vrijheid van denken, ze heeft geen vrijheid van publiceren.

Ik neem aan dat ze het verschil tussen die twee wel kan snappen

Groeten,

Temet

dc

dc

04-12-2012 om 17:40

Niet leuk nee

Ik zou het ook niet leuk vinden. Ik pas er ook altijd voor op om foto's van anderen op mijn pagina te zetten. Als er kinderen van anderen opstaan vraag ik het eerst of doe ik het gewoon niet.

Hoe het wettelijk zit weet ik niet, maar het is in elk geval niet netjes.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

04-12-2012 om 18:57

Wiz-zy

"Maar je _mag_ toch helemaal geen foto van iemand waar dan ook publiceren zonder zijn/haar toestemming?"
Nee, in principe. Hoewel ik niet weet wat de definitie van 'publiceren' is. Als je je Facebook alleen deelt met jouw vrienden, is dat dan ook publicderen? Ik weet het niet. Maar... volgems mij moet je het over een ander boeg gooien. Jij wilt niet dat er een foto van jou op haar Facebook-pagina staat. Of ze wettelijk het recht heeft of niet: ik zou een beroep doen op haar fatsoen. Het is gewoon niet netjes een foto te plaatsen als degene die erop staat dat niet wil. Punt.
"En hoe zit dat eigenlijk met foto's in de krant (of op een nieuwssite) van een evenement waar jij toevallig bij was?"
Er is iets als 'vrije nieuwsgaring'. Voor zover ik weet (heb het een paar jaar geleden eens uit moeten zoeken) mag een jourtnalist inderdaad foto's maken (in openbare ruimten) en publiceren in het kader van vrije nieuwsgaring. Hij mag echter niet zomaar een ziekenhuis of bedrijf inlopen en daar foto's gaan maken.

Inge M

Inge M

04-12-2012 om 20:02

Etiquette

Ik zou op internet zoeken naar de etiquette regels. Ik denk dat deze beter werken in dit geval dan privacy regels.

dc

dc

04-12-2012 om 21:26

Nog even gegoogled

http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20110610220232AABgXxF

misschien contact opnemen met facebook als ze weigert ze weg te halen?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.