Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Lynna

Lynna

12-01-2013 om 10:18

Extra uren voor vast?

Momenteel werk ik 32 uur voor vast en heb ik voor een extra taak 3 extra uren per week. Die krijg ik als parttimer uitbetaald.
Ik vraag me af of het financieel niet aantrekkelijker is om dan 35 uur voor vast te gaan werken? Hoe kan ik dat uitrekenen?

Ik ben ook een beetje bang dat er als ik die taak voor vast ga doen, dat er moeilijk wordt gedaan over het salaris. Voor die taak staat een bepaalde schaal, ik zit in een hogere schaal met mijn gewone werk en als parttimer word ik in die hogere schaal uitbetaald. Vind ik ook wel terecht, want het begon als een simpel klusje en is inhoudelijk steeds meer geworden. Als ik nu die uren voor vast erbij ga krijgen, wil ik dus niet in die lagere schaal uitbetaald gaan worden. Daarvoor levert die extra klus me teveel stress en drukte op. Ik vind het veel, die 3 uur per week. Maar deze taak geeft me inhoudelijk een aantal voordelen voor mijn gewone werk waardoor ik die taak niet wil opgeven.

Iemand tips?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hanny61

Hanny61

12-01-2013 om 12:58

Snap iets niet

Je zegt dat je voor deze 3 uur als part-timer wordt betaald. Maar ik neem aan dat je gewoon 35 uur per week betaald wordt, toch? Vooral omdat je voor deze 3 uur betaald wordt in je eigen salarisschaal.
Mijn tip: niks doen. Tenminste, als er geen einddatum is afgesproken voor de periode dat je 3 uur extra werkt. Als je dan meer dan zes maanden 3 uur extra hebt gewerkt, wordt dit aangemerkt als uren die bij je vaste contract horen.

Prakje

Prakje

12-01-2013 om 21:12

Heb je niet gewoon 2 dienstverbanden?

32 uur in schaal X en de extra 3 uur in schaal Y? In de zorg bijv. komt het veel voor dat je verschillende dienstverbanden hebt in verschillende schalen.

Lynna

Lynna

13-01-2013 om 11:01

Die 3 uur

Ik heb voor die 3 uur extra geen contract. Maandelijks geef ik door aan onze salarisadministratie dat ik 12 uur per maand extra gewerkt heb en die worden dan uitbetaald. Er staat niets over op papier. Ook geen taakomschrijving trouwens.

Vic

Vic

13-01-2013 om 14:13

Gewoon een contract

Dat iszo'n typisch dingetje van de zorg, twee verschillende contracten. Tenzij het totaal andere werkzaamheden zijn op verschillende locaties, zou ik daar niet in mee gaan. Je hebt altijd binnen je takenpakket werkzaamheden op verschillende niveaus, en als het goed is is dat allemaal doorgerekend in je functie en inschaling.

Hanny61

Hanny61

13-01-2013 om 16:05

Nagekeken

Het is op zich niet nodig een contract te hebben voor de extra uren. Maar als er geen afspraken zijn over de duur van het extra werk, dan kun je een beroep doen op de wet. De wet is vrij helder over deze uren. Dit wordt 'het rechtsvermoeden van arbeidsduur' genoemd. Als je meer dan drie maanden lang meer uren hebt gewerkt dan is overeengekomen in je arbeidscontract, kan je dit rechtsvermoeden inroepen bij de rechter en kunnen deze uren worden toegevoegd aan je arbeidscontract. Je werkgever kan hier overigens tegen in verweer gaan, als hij aan kan tonen dat het hier om een tijdelijke piek ging.
Per CAO kan de referteperiode (in de wet drie maanden) verschillen.

Lynna

Lynna

14-01-2013 om 16:30

En heeft dat nut?

Dank voor het nakijken Hanny!

Als die uren vast worden? Zou me dat schelen bij de uitbetaling? Hoe zou ik dat kunnen nagaan?

Kan iemand daar iets over zeggen?

Hanny61

Hanny61

14-01-2013 om 17:27

Nut

Als de uren vast worden, kunnen die niet meer door de werkgever worden afgenomen en kan het salaris niet zomaar gewijzigd worden.
Ik weet niet wat je bedoelt met of het gaat schelen bij de uitbetaling, maar als je bedoelt de inschaling: die blijft dan hetzelfde als de inschaling waarin de uren nu worden uitbetaald. Verder is het interessant om deze uren als vaste uren te hebben, omdat deze meegenomen worden voor pensioen- en uitkeringsrechten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.