Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

rijk en nog rijker

rijk en nog rijker

22-10-2013 om 18:52

extra schenking voor eigen huis

Ja, een luxe probleem ik weet het.
Mijn man hoorde van een collega dat er vanaf 1 oktober extra geld geschonken mag worden door ouders (of anderen) voor een eigen huis en nu ook voor mensen boven de 40. Dat zou voor ons iets kunnen zijn want mijn schoonvader heeft pas zijn huis verkocht en zou nog wel iets kwijt kunnnen. Alleen hebben wij nauwelijks hypotheek meer dus kan het niet onder het mom van aanschaf of aflossing. Maar nu schijnt het ook te gelden voor onderhoud of verbetering. Op de site van de belastingdienst zie ik
'De schenking is gedaan onder de ontbindende voorwaarde dat de ontvanger de schenking binnen 3 jaar gebruikt voor de kosten van verbetering of onderhoud van de eigen woning. U en de ontvanger kunnen schriftelijk aantonen dat de schenking daadwerkelijk door u is betaald en door de ontvanger is gebruikt voor kosten van verbetering of onderhoud van zijn eigen woning.'
Wij hebben in maart een aardige verbouwing gehad. Zou een schenking nu daar nog voor mogen gelden? Het is wel in hetzelfde belastingjaar maar dus ná de betaling van de verbouwing.
Wie heeft genoeg kennis van belastingen om daar iets over te kunnen zeggen of weet waar ik dat kan vinden? Ik kan natuurlijk de belastingdienst bellen maar mijn ervaring is dat ze daar ook niet altijd de juiste antwoorden geven, dus ik probeer het liever eerst hier.

rijk en nog rijker

rijk en nog rijker

25-10-2013 om 21:18

weet niemand het?

Nou dat kan kloppen want de belastingtelefoon weet het ook niet. Ik kreeg het advies om een brief naar de belastingdienst te schrijven en die is onderweg nu.
Als iemand het wil weten kan ik het antwoord hier neerzetten als we dat krijgen.

mirreke

mirreke

26-10-2013 om 19:10

Een klein off topic vraagje

Je schrijft: "mijn schoonvader heeft pas zijn huis verkocht en zou nog wel iets kwijt kunnen." Maar zou hij ook wel iets kwijt wíllen dan?

Verder wil ik het, uit interesse, wel weten. Of een dergelijke schenking ook met terugwerkende kracht kan.

Eerlijk gezegd denk ik van wel. Maar dit is zomaar een ingeving, geen goed beredeneerde overweging.

rijk en nog rijker

rijk en nog rijker

29-10-2013 om 17:24

zelf

Ja hoor Mirreke, mijn schoonvader wil ook zelf wel geld aan zijn kinderen schenken. Liever met warme hand dan met koude hand, zoals hij het zei. Hij kan best een flink stuk missen van het bedrag wat zijn huis heeft opgebracht dus als dat nu belastingvriendelijk kan dan is dat meegenomen.
Ik hoop dat de belastinginspecteur er hetzelfde over denkt als jij, anders waren we net te vroeg met de verbouwing. Maar ook dan geen man overboord natuurlijk, het is zoals het is. Als er een brief terugkomt laat ik het wel weten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.