Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Carrieremoeder

Carrieremoeder

12-06-2016 om 22:35

Examen stress, nu al

Hemeltje lief, ik heb vanmiddag m'n eerste examens aangevraagd voor de opleiding verzorgende IG.
Eind juli doe ik examen voor m'n eerste periode.
Ik sta er best goed voor, ik leer goed.
Eigenlijk was ik al die tijd zo relaxed, maar nu het definitief is word ik panisch..... Misselijk maagpijn, de stress schiet gigantisch door m'n lijf.
Bang om te falen, en waarom?
Wat is nou het ergste dat me kan overkomen als ik zak?
Dat ik het gewoon opnieuw mag doen?
Wat maakt het uit als dat zo is?
Ja ja, ik weet best hoe het zit, maar voel het nu even niet....
Wie heeft er wat tips om de komende weken door te komen?

Zenuwen.

Zenuwachtig zijn voor een examen is vrij normaal, maar jij bent helemaal panisch schrijf je. Je wordt er zelfs ziek van. Ik kan wel adviseren om wat ontspanningsoefeningen te doen en wat los te laten, maar dat had je allemaal zelf al bedacht.Ik kan ook wel eens in de stress schieten, maar panisch? Nee dus. En ja, je kan hoogstens zakken, dan wordt het een her
Er zijn ergere dingen op de wereld, dat is waar.

Ik zou toch maar bij de huisarts wat vragen om wat te kalmeren.

tante Sidonia

tante Sidonia

23-06-2016 om 09:53

huh...

iets bij de huisarts vragen???
Nee, ik geloof nooit dat een ha daar in mee zou gaan toch? Die van mij in elk geval niet vlg. mij.

Probeer een goede balans te vinden in zorgen dat je goed genoeg voorbereid bent en zorgen voor ontspanning tot die tijd. Slechte voobereiding zorgt voor veel zenuwen, dus zorg dat het daar niet aan ligt.
Verder is het denk ik vrij normaal dat het je even aanvliegt als je het net hebt aangevraagd en zo, maar dat wil niet zeggen dat je zo gespannen blijft tot die tijd. Het zal misschien ook een beetje vanzelf gaan dat je het volgende week weer beter van je af kan zetten.
In de tussentijd kun je misschien wat ontspanning proberen te vinden in mindfuloefeningen. Er zijn hele leuke apps voor! Succes!!

O, dat kan best

Prachtig, Sidonia, het zoeken naar je innerlijke balans en het op die manier oplossen van het probleem van de spanning.

Maar soms moet je wat, en moet het ook gewoon snel. Dat examen wacht niet tot je je balans hebt gevonden namelijk.

En ja, soms zijn daar pilletjes voor. Weet ik sinds een collega - al meer dan 20 jaar geleden - die een keer kreeg omdat ze stijf van de stress stond voor een belangrijke presentatie (als in tussentijdse presentatie van wetenschappelijk onderzoek voor een zaal vol grote piefen uit het vak). Presentatie ging vlekkeloos. Collega helemaal blij en gelukkig.
Ik wist hoe vreselijk zenuwachtig ze was geweest en toen ik mijn bewondering en verbazing uitspraak over haar vlekkeloze en beheerste presentatie, vertelde ze mij hoe ze dat voor elkaar gekregen had.

Volgens mij ging het om betablokkers, die houden je hartslag vziw in bedwang zodat je niet de hele tijd het gevoel hebt alsof je acuut wordt bedreigd. Werkt een stuk prettiger. Kan je na gedane zaken en de opgestreken succeservaring alsnog rustig aan die balans gaan werken

Symptoombestrijding is soms gewoon een uitkomst.

Groeten,

Temet

Inaya

Inaya

23-06-2016 om 15:42

wat mij goed helpt

'Wie heeft er wat tips om de komende weken door te komen?'

Studeren. Bij mij helpt het altijd als ik zorg dat ik zo goed mogelijk voorbereid ben, en dat doe je in dit geval door op tijd te beginnen en (méér dan) genoeg te leren. Dan kan dat in ieder geval niet meer mis gaan en dat kan wat rust geven.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.