Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Etiquette LinkedIn

Nu ben ik niet een groot gebruiker van LinkedIn, maar ik heb toch een paar vraagjes.
Sinds maandag heb ik een nieuwe baan, en nu heb ik van een aantal connecties een berichtje ontvangen, gefeliciteerd met je nieuwe baan. Is het normaal dat je deze berichtjes beantwoord?
Ook ben ik blijkbaar nu wat 'aantrekkelijker' om te connecten, maar sommige verzoeken wil ik eigenlijk niet, niet omdat het geen aardige mensen zijn, maar omdat ze niet in mijn netwerk passen. Hoe ga je daar mee om, zonder mensen het gevoel te geven dat je ze afwijst.
Hopelijk wat reacties over de etiquette op LinkedIn.
Amaterasu

ijsvogeltje

ijsvogeltje

19-02-2016 om 22:29

reactie

Of je wel of niet moet reageren, dan moet jezelf bepalen, daar is niet echt een goed of fout. Ik ben zelf geneigd om 'priveberichten' wel te beantwoorden, maar met openbare felicitaties (die dus gewoon in de tijdlijn komen) niet speciaal te beantwoorden.

Wat bedoel je met 'maar omdat ze niet in mijn netwerk passen'? Daar kan ik mij niet zoveel bij voorstellen. Hebben ze te weinig toegevoegde waarde, ander vakgebied, andere branche ofzo? Dat is voor mij geen reden om iemand te weigeren. Op een ander moment kan iemand opeens wel interessant zijn. Voor jouzelf, maar ook voor andere mensen in jouw netwerk.

Moni

Moni

20-02-2016 om 11:17

Ik accepteer iedereen die ik ken

Als mensen de moeite nemen om mij te linken dan ga ik daar op in. Wel alleen de mensen die ik ken.
Andersom link ik niet met iedereen die ik ken. Dan speelt wel mee of ze voor mij interessant zijn. Met interessant bedoel ik mijn carrière, mijn netwerk. Ook al vind ik ze heel aardig, ik zal ze dan zelf niet benaderen op Linkedin.

Bij een nieuwe baan zie ik wel eens dat iemand online reageert op alle felicitaties bij een nieuwe baan. Je reageert dan op je eigen mededeling. Vond ik een heel praktische manier.
Daarnaast kun je dan reageren op een persoonlijk bericht als je daar behoefte aan hebt.

Celine

Celine

20-02-2016 om 17:32

niet accepteren

Ik accepteer niet iedereen die mij uitnodigt. En ik vermoed ook dat niet iedereen mijn uitnodiging accepteert.

Vaak ben ik gewoon te druk, mis ik mailtjes of wil ik er even over nadenken (ik wil mensen sowieso live kennen (en ik wil iets over ze kunnen zeggen, hoe ik ze ken/ervaren heb) en denk soms wel na of ze me handig lijken). Ik weet niet of mensen zich afgewezen voelen als ik niet accepteer. Omgekeerd (als iemandmijn uitnodiging niet accepteert) heb ik dat niet. Ik hou het nl. niet bij!

Tegenwoordig komen allemaal foto's en namen voorbij en is het laagdrempeliger om mensen aan te klikken. Maar daardoor is het ook vaak een minder bewuste actie.

Ik zou me er niet druk om maken wat de anderen denken. Je weet toch niet wat ze denken. Mochten ze er ooit naar vragen waarom je niet geaccepteerd hebt (nog nooit meegemaakt), kan je zeggen " oh? Heb ik dan vast gemist. Volle inbox, gaat wel eens wat mis" of zoiets.

Stenna

Stenna

22-02-2016 om 11:41

past niet in netwerk

Ik ken dat wel. Bij bepaalde banen (degene die ik nu heb bijvoorbeeld) wordt je opeens interessant en dus "populair" bij mensen die voor marketingbedrijven en aanbieders van diensten op je vakgebied werken. Soms goed "verhuld" (lijkt dan eerst iemand die met hetzelfde thema bezig is als jij). De Linkedin verzoeken negeer ik (want afwijzen vind ik dan toch weer onbeleefd/ wat cru). Ik accepteer eigenlijk alleen verzoeken van mensen die ik in persoon ontmoet heb of op andere wijze direct contact mee heb gehad.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.