Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Imke

Imke

08-08-2013 om 22:06

Ervaringen met assessment?

Ik hoor bij de laatste twee voor een nieuwe baan! Maar... Ik moet de hobbel van het assessment nog nemen. Ik ben dringend op zoek naar ervaringen met zo'n assessment. Hoe gaat dat? Ik krijg een e-assessment, wie heeft dat eerder gehad?
Kun je een assessment oefenen? Heeft dat nut? Hoe bereid je je voor? Ik vind het doodeng!

Kaaskopje

Kaaskopje

09-08-2013 om 00:01

Kortgeleden

Ik heb een paar weken geleden een assessment gehad bij een uitzendbureau. Wij waren met 8 personen. Wij moesten elkaar voorstellen, na elkaar geïnterviewd te hebben. Daarin kwam eigenlijk al teveel ter sprake uit het deel waarin je jezelf moet aanprijzen. Je moet jezelf namelijk ook aanprijzen. Waarom ben jij degene die ze moeten aannemen? Dat verkooppraatje heet de elevatorpitch:
Verkoop jezelf. Overtuig ze van je geschiktheid en motivatie voor de functie.

Opdracht
Maak een enthousiaste elevatorpitch over jezelf waarin je antwoord geeft op de volgende vragen:
• Waarom wil jij bij x werken?
• Waarom ben jij geschikt voor deze functie?

Aspecten van een pitch (let op: deze KAN je verwerken in je pitch)
• Vertel iets over jezelf: wie ben jij?
• Hoe jij ervoor zorgt dat klanten tevreden zijn
• Een anekdote
• Jouw kwaliteiten
• En wat je verder nog kwijt wilt.

Tips:
• Bereid je voor en schrijf je pitch uit.
• Begin met een prikkelende metafoor of een actualiteit
• Kort je verhaal in tot max. 100 woorden. Schrijf in actieve vorm, verwerk mensen en details in je verhaal om het specifieker en levendiger te maken.
• Oefen voor de spiegel of voor een vriend of vriendin. Breng het met passie en enthousiasme, het moet geen riedeltje worden.

Vic

Vic

09-08-2013 om 08:28

E-assessment

Ik heb twee jaar geleden een assessment gedaan voor een loopbaanonderzoek. Het assessment bestond uit verschillende onderdelen, de bekende postbakjestest zat er ook in (erg leuk!). Heb je geen informatie gekregen over de inhoud van het assessment? Het is toch wel gebruikelijk dat dat vooraf wordt toegestuurd.
Eng vond ik het niet, wel spannend en leuk. Je kunt het ook eigenlijk niet fout doen. Er kan hooguit uit komen dat je misschien niet geschikt bent voor de baan. Daar was ik dan wel een beetje nerveus over, dat ik de plank mis zou slaan op mijn sterke punten.

Trainer

Trainer

09-08-2013 om 18:26

Ervaring in afname

Ik doe regelmatig e-assessments met mensen met het oog op hun loopbaanontwikkeling. Ht instrument dat ik gebruik wordt ook voor werving en selectie gebruikt. Er zijn verschillende aanbieders van dit soort assessments. Het komt in grote lijnen neer op het invullen van een online vragenlijst waar dan een persoonlijkheidsprofiel uit gedestilleerd wordt. Daar komen sterke punten en ontwikkelpunten uit naar voren. Een dergelijke vragenlijst hoort gepaard te gaan met een persoonlijke bespreking aan de hand waarvan de resultaten geïnterpreteerd en getoetst worden. De opdrachtgever, in jouw geval de potentiële werkgever, geeft aan welke punten hij voor de betreffende functie van belang vindt.

Zo'n e-assessment kun je in principe niet verknallen. Het is zoals het is. Wel kan het zijn dat jouw profiel meer of minder past bij hetgeen ze voor ogen hebben. Daar heb je weinig zicht op. Je hebt natuurlijk de functie-eisen en omschrijving maar het kan even goed zijn dat ze een tegenwicht zoeken voor een specifieke persoon of een bepaalde rol in het team. Het beste kun je de vragen zo spontaan mogelijk invullen. De eerste ingeving is vaak de beste. Probeer ook niet te onthouden wat je waar hebt ingevuld. Je zult zien dat bepaalde vragen/punten meerdere keren terugkomen, maar in verschillende combinaties. Waarschijnlijk bestaat de vragenlijst uit begrippen of stellingen waarvan je aan moet geven in hoeverre ze het meest/minst bij je passen. Het instrument meet ook of je antwoorden 'logisch' (consistent) zijn. Ik word altijd alert als iemand te consistent of juist totaal niet consistente is geweest in zijn antwoorden.

Voor het interview na de vragenlijst is mijn tip om voorbeelden voor te bereiden waaruit daadwerkelijk je kwaliteiten spreken. Doorgaans wordt je hierop uitgevraagd middels de STAR-methodiek. Dan word je naar een concreet voorbeeld (Situatie) gevraagd, wat er van je verwacht werd (Taak), hoe je hebt gereageerd (Actie) en wat het Resultaat was. Dit kun je goed voorbereiden aan de hand van concrete voorbeelden. Dus niet: ik ben altijd heel doortastend, maar echt concreet een voorbeeld waar je doortastendheid uit spreekt.

Bedenk dat je niet voor niets 2 gesprekken hebt gehad en een assessment krijgt. Ze zien het in principe in je. En dat assessment gaat ze als het goed is bevestigen. Heb vertrouwen. En als blijkt dat je profiel niet past bij hetgeen zij verwachten/zoeken, en het daar op afknapt, is het uiteindelijk alleen maar beter dat dat nu al blijkt.

Succes!!

Imke

Imke

09-08-2013 om 19:27

Postbakjes?

Wat is de postbakjes test?

Trainer

Trainer

09-08-2013 om 20:55

Postvakjes

Voor zover ik weet alleen bij reguliere assessments:
"Postvak test

Beschrijving: Bij deze test krijgt u inzicht hoe de kandidaat handelt onder tijdsdruk en hoe zorgvuldig hij hierin is. De kandidaat moet zijn postvak binnen een uur leegmaken en alle post behandelen. In zijn postvak treft hij een groot aantal klachtenbrieven en memo's aan. Sommige items hebben veel prioriteit, andere minder. Sommige items kunnen beter gedelegeerd worden aan iemand anders, sommigen dienen door de kandidaat zelf afgehandeld te worden. De kandidaat krijgt de opdracht om bij ieder item (schriftelijk) aan te geven welke acties hij gaat ondernemen en waarom. Bij deze test krijgt de kandidaat eerst achtergrond informatie, pennen en potloden, papier en paperclips en gele plakvelletjes.

De postvak test wordt zeer vaak toegepast bij een assessment en wordt als één van de lastigste oefeningen ervaren. De test is zowel individueel als in groepsverband toe te passen."

Sancy

Sancy

09-08-2013 om 21:46

Heel goede site

Ik vind dit een heel goede site met informatie over alle aspecten die bij werk/carrière komen kijken: http://www.carrieretijger.nl/
Het is niet de meest overzichtelijke startpagina, maar de site zit boordevol informatie:
http://www.carrieretijger.nl/carriere/solliciteren

was ook trainer/assessor

was ook trainer/assessor

10-08-2013 om 22:54

Let op

Er zijn ook online intelligentie tests, die kun je dus wel verknallen. Heb meer dan eens meegemaakt dat iemand niet doorhad dat het ging om hoeveel vragen je goed had binnen een bepaalde tijd en dus niet geconcentreerd doorwerkten en gingen lanterfanteren. Dan heb je dus een veel lagere uitslag dan je capaciteiten en dat is natuurlijk zonde.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Vic

Vic

11-08-2013 om 13:29

Vorige bericht

Ik zag dat mijn vorige bericht als titel E-assessment had, en vervolgens zei ik daar niets over. Ik weet eigenlijk niet of ik een E-assessment heb gehad. Het waren verschillende testen, voor intelligentie, meten van interesses, ik kreeg filmpjes en moest dan kiezen welke reactie ik zou geven in een bepaalde situatie, etc. De lastigste was toen ik in een kamer zat en filmpjes te zien kreeg waarop ik verbaal moest reageren. Dat werd dus opgenomen en door die trainer bekeken, denk ik. Na alle tests zijn de resultaten doorgesproken met een psycholoog en kwam er een rapport uit. Dat was wel heel grappig, want er kwamen ook dingen uit die ik wel wist maar waarvan ik dacht dat ik ze goed kan verbergen

was ook trainer/assessor

was ook trainer/assessor

11-08-2013 om 22:36

E-assessment

Vic, een e-assessment is dat de tests online worden afgenomen en dat het dus op de computer invult. De assessor is niet direct betrokken, ook al maak je de test op locatie. Wat jij hebt gehad is een live assessment

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.