Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Teuntje

Teuntje

08-10-2016 om 16:49

Erfrecht vraag

Wie heeft er verstand van huizen, garages en erfrecht?
Mijn schoonmoeder is in 2005 weduwe geworden. Het eigen huis (hypotheekvrij, gemeenschap van goederen) was al voor de helft van haar, de andere helft werd van haar en de kinderen. Maar zolang ze leeft hebben de kinderen daar niets aan want dat is alleen theorie, een vordering. Ze mag het gewoon allemaal zelf opmaken. Is ook helemaal geen probleem.
Een paar jaar geleden is ze naar een verzorgingshuis gegaan en is het huis verkocht. De opbrengst is op haar bankrekening gekomen, de kinderen hebben nog steeds die vordering van destijds (die nu in rap tempo naar het ciz verdwijnt natuurlijk. Nogmaals: zo zijn de regels, geen probleem).
De garagebox in een andere straat die ook van schoonouders was, is aangehouden omdat de koper van het huis hem niet wilde en het wel makkelijk was voor opslag. Maar nu wordt die ook los verkocht. En nu komt mijn punt, de makelaar zegt: die garage is voor de helft + een kindseel van moeder, en ieder kind is ook voor een kindsdeel eigenaar. Dus gaan we bij verkoop gewoon een kindsdeel krijgen. Maar had dat dan bij het huis ook niet gemoeten?? De notaris heeft daar toen niets van gezegd. Of is deze makelaar abuis en is ook de kindsdeel-waarde van de garage alleen maar een vordering die pas loskomt bij overlijden van schoonmoeder (als er dan nog geld is)?

lennest

lennest

08-10-2016 om 17:07

erfrecht

Voor zover ik weet, mag de achterblijvende ouder het erfdeel wel uitbetalen, ook schenken en heeft dat geen gevolgen voor CIZ, maar waarom vraag je dit niet aan een notaris? Die weet 't zeker. Kijk anders ook eens op www.erfwijzer.nl of op notaris.nl of https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/overlijden-en-erven

Ik hoef me er gelukkig niet helemaal in te verdiepen

Maar volgens mij heb je hierin gelijk: 'Maar had dat dan bij het huis ook niet gemoeten?'
Dat het recht op een erfdeel niet direkt wordt uitgekeerd komt, omdat mensen in een testament vaak afspreken dat de langstlevende het genot van de woning mag behouden om er te wonen. Moeder mag niet meteen uit huis gezet worden door de kinderen, zeg maar. Maar zodra het huis verkocht wordt (en moeder er dus niet meer in woont) kan het erfdeel uitgekeerd worden. Dat had dus bij het huis al moeten gebeuren.
Het hele bedrag was niet van moeder, alleen haar deel daarvan (de helft plus een kindsdeel van de andere helft als ik het goed begrijp).
Maar ik zou het verder aan je partner overlaten om het uit te zoeken en er werk van te maken.

Tsjor

Teuntje

Teuntje

09-10-2016 om 18:21

Hmmm

Vreemd dat de notaris dat dan niet vermeld heeft bij de verkoop van het huis. Die had er helemaal geen moeite mee om het hele bedrag naar de rekening van schoonmoeder te boeken.
En, die langstlevenden constructie gaat toch niet alleen over het huis, die gaat ook over de spaarcenten. Daarvan hoefde ook niet direct na overlijden de kindsdelen te worden uitgekeerd, dus als het huis wordt omgezet in spaargeld lijkt me dat ook niet.
Maar goed, ik ga dat volgende week dan maar eens verder uitpluizen. Ik ja, want ik ben van de financien bij ons thuis. Mijn man plakt de fietsbanden. Ook van mijn fiets .

Teuntje

'Ik ja, want ik ben van de financien bij ons thuis.'Ja, maar niet de financiën van je schoonfamilie. er kunnen vreselijk grot ruzies ontstaan tussen de beste vrienden als het om geld gaat. Tenzij je man enig kind is en het prima vindt, dan heb je geen probleem.

Tsjor

Toch even nagekeken

Bij de belastingdienst gaan ze er wel van uit dat je het geld pas krijgt als schoonmoeder overleden is. Ondertussen geldt je erfdeel als schuld die schoonmoeder aan de kinderen heeft.
Zie: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/erven/erfenis_nalaten/erfrecht/wettelijke_verdeling/wettelijke_verdeling

Nu rest nog de vraag of het CIZ het geld dat dus in feite al van de kinderen is als geld van schoonmoeder mag aanmerken en aan de hand daarvan de eigen bijdrage mag berekenen. En die verwijzen weer naar de belastingaangifte.

Is het banktegoed van schoonmoeder nu helemaal haar eigen vermogen? Dan wordt er gesproken over 'onverdeelde boedel':

'Onverdeelde boedel

Kreeg u met een of meer anderen een erfenis? Dan is er, totdat deze erfenis verdeeld is, een onverdeelde boedel. Ook als u gaat scheiden of uit elkaar gaat kan er een onverdeelde boedel zijn.

Hebt u een aandeel in een onverdeelde boedel? En horen deze bezittingen in box 3? Dan geeft u in uw aangifte alleen uw deel van deze bezittingen aan. U moet wel rekening houden met het soort bezitting. Hoort bijvoorbeeld een verhuurde woning tot de onverdeelde boedel? Dan geeft u uw deel van deze woning aan bij overige onroerende zaken.'

Het wordt zo wel erg ingewikkeld, want nu lijkt het alsof je wel al belastingen etc moet betalen over de erfenis, terwijl je er niet aan mag komen en het CIZ ondertussen doet alsof het eigen vermogen van schoonmoeder is.

Succes met uitzoeken. Ik ben plotseling heel blij dat mijn moeder geen eigen woning heeft gehad en niet meer nalaat dan wat spulletjes en genoeg geld om alles te betalen van de uitvaart.

Tsjor

Erfrecht en zorgbijdrage

De makelaar heeft wsl geen gelijk

Als schoonvader een testament had, is schoonmoeder wsl 100% eigenaar geworden, en het kindsdeel (stel 1/4 deel van de helft) is omgezet in een niet opeisbare vordering.

Dus in principe heeft schoonmoeder dan recht op opbrengst woning en garagebox, en kunnen kinderen niks opeisen. Soms staat in een testament dat de kindsdelen wel opeisbaar zijn als de langstlevende (schoonmoeder dus) wordt opgenomen in een verpleeghuis.

Schoonmoeder kan wel vrijwillig betalen (dit heeft echter pas effect voor jaar 2019, omdat pas op peildatum 1-1-2017 haar vermogen lager is). Er kan echter een schenk element (en dus eventueel schenkbelasting)en heffing inkomstenbelasting aan de orde zijn.

Soms kan er een ander peiljaar worden gevraagd bij CAK als er grote vermogensverandering heeft plaatsgevonden.

Had schoonvader geen testament dan kan het anders zijn.

Laat u bijstaan door een deskundige, het is ingewikkelde materie !

Triva

Triva

10-10-2016 om 09:29

Olle

Juist als schoonvader GEEN testament had geldt dit: http://informatie.spaarrente.nl/erfrecht-langstlevende-echtgenoot en https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/overlijden-en-erven/vraag-en-antwoord/wat-is-de-wettelijke-verdeling-bij-erfrecht en volgens mij staat het probleem van Tsjor hier ook uitgelegd (geen probleem).

Teuntje

Teuntje

13-10-2016 om 19:38

Update

Met de notaris gesproken en het is zoals Olle zegt, de makelaar had het fout. De garage en dus ook de opbrengst daarvan zijn gewoon van schoonmoeder zolang ze leeft. De kinderen hebben een vordering maar hebben daar niets aan zolang schoonmoeder leeft. Hoeven dat ook niet op te geven bij de belasting.
Olle, schoonmoeder is al een paar jaar zoveel als mag aan het wegschenken van de opbrengst van het huis, inderdaad om niet te rijk te zijn voor het CAK. En zoals ze zelf zegt geeft ze het liever met warme hand dan met koude hand. Dat zal met de opbrengst van de garage ook gebeuren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.