Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Nicht

Nicht

29-09-2015 om 15:19

Erfenisvragen

Mijn oom is op leeftijd en heeft al jaren een testament. Hij wil het nu laten herzien. Mijn oom heeft geen kinderen en geen partner. Hij heeft nog 2 broers. Een daarvan is mijn vader. De andere broer woont in Nieuw Zeeland. Mijn oom wil zijn broer die ver weg woont een vast bedrag gaan schenken (bv 3000 euro). Mijn vader erft dan de rest.
Maar mijn vader is ook al op leeftijd en mijn oom vraagt zich af of hij niet beter mijn vader kan overslaan (die heeft het geld niet nodig en zal daar begrip voor hebben)zodat mijn zussen en ik (5 in totaal) het direct van hem erven. Er hoeft dan maar eenmaal belasting over betaald te worden. Als mijn vader erft en wij later weer van mijn vader betaalt hij belasting en wij ook allemaal nog.
Kan dat?
En nog een dilemma, mijn oom wil een van mijn zussen niet laten erven. Die is getrouwd met een golddigger en die relatie loopt niet goed maar omdat mijn zus niet uit die relatie weg wil/kan om wille van de financiën wil mijn oom niet dat de erfenis in dat gezin komt waardoor hij het op zal maken. Hij wil wel graag dat dat deel naar de twee minderjarige kinderen gaat. Kan dat ?
Deze week ga ik met oom mee naar de notaris om het aan te passen maar kom graag een beetje beslagen ten ijs wat wel of niet kan...

Broers en zussen (andere familie) hebben geen wettelijk erfdeel. Je kunt ze dus onterven.
Een testament maken met daarin duidelijk omschreven waar wat wel naar toe gaat, de kinderen van broer bijvoorbeeld, is genoeg.

Die ene zus niet in het testament noemen mag ook.

Wat volgens mij ook kan is haar laten erven en de koude kant uit laten sluiten (zij krijgt het, hij mag er niet aankomen).

Maar oom kan ook haar kinderen noemen, hoewel vader en moeder volgens mij wel weer gelijkwaardig beschikking hebben over het geld van die kinderen.

Het is wel handig om een stamboom met namen en nummers/kopieën ID's mee te nemen naar de Notaris zodat het meteen duidelijk is wie er dan wel moeten erven.

Is het trouwens niet handig voor Oom om, nu hij nog leeft, dit jaar nog per persoon de 2000 euro belastingvrij aan alle beoogde erfgenamen uit te delen? Dat kan ie begin 2016 weer doen.

Yura

Yura

29-09-2015 om 18:33

Schenken

Ik zou ook kijken of je oom zoveel mogelijk jaarlijks kan schenken. Tenzij het geld in een huis zit natuurlijk, dan is het lastiger. Als hij veel cash heeft is dat een mogelijkheid. Jullie betalen een enorme berg erfbelasting tzt omdat jullie heel ver weg familie zijn.

Nicht

Nicht

30-09-2015 om 08:18

Schenken

Tja, ik denk niet dat hij dat wil gaan doen. Maar ga ik overleggen met hem. Verder nog iemand ideeën?

Dees

Dees

30-09-2015 om 09:05

ontoerekeningsvatbaar

Ga niet alleen mee, laat anderen van de familie ook mee gaan anders krijg je de situatie dat ze gaan beweren dat je oom ontoerekeningsvatbaar was.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

30-09-2015 om 09:34

Ach nee Dees

Dat maakt niet uit.
Degene die onterft worden zullen hier altijd iets van vinden, of ze nou wel of niet meegaan.
En nu mee laten gaan maakt het alleen maar zwaarder voor oom.

Opschrijven

Hou er rekening mee dat de Notaris alleen maar vragen stelt. De notaris verklaart bovendien met gemak alles voor mogelijk. De notaris beslist niks en hakt geen knopen door.
Dat moet oom zelf doen.

Het het is daarom zinnig om voordat jullie gaan met oom de essentie op te schrijven: Wie erft? Wie erft wat (welk deel). Wat gebeurt er met de goederen?

Maak er een spiekbriefje van zodat oom dat kan overleggen met de Notaris, met alle vragen die daarbij onderweg aan bod komen.

Maak 3 kopieën: 1 voor oom, 1 voor notaris en 1 voor jou.
Neem de rol van de notulist aan en zet aantekeningen bij alle relaties waar de notaris opmerkingen over heeft. (zus doen, zo doen).

Bewaar dat goed.
Maak desnoods een selfie van jou en oom en dat briefje.

Hou er rekening mee dat oom kan gaan dementeren. Daar hoort een periode van groot wantrouwen bij. Hou er rekening mee dat hij jou kan aanwijzen als dader van manipulatie. Je moet sterk in je schoenen staan om mensen in deze fase te willen helpen.
Schrijf alles op. In grote letters en heldere taal.
Doe een helm op en een pak aan. Dan kan de sterrenregen beginnen.

+ Brunette +

+ Brunette +

02-10-2015 om 22:01

Tja, die belasting

Yura stipt aan dat direct erven misschien duurder kan uitpakken dan de route via de vader. Laat dit ook even uitzoeken door de notaris. Het verhaal van Lavell klopt wel, ook o.a. dat je in je testament kunt laten bepalen dat de partner er niet aan kan komen.

trouwen?

Ik heb ooit gelezen dat een tante met haar neef trouwde zodat de neef haar hele vermogen zou erven zonder dat er belasting over betaald hoefde te worden.

Dat nog een ideetje

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.