Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

nathalie

nathalie

17-07-2013 om 17:20

Erfenis aanvaarden

Omdat mijn vader overleden is heb ik een brief van de notaris en moet ik aangeven of ik de erfenis wil aanvaarden of verwerpen.
Maar omdat tegenwoordig toch alles naar de langstlevende, mijn moeder dus, gaat maakt dat toch niet uit? Als het aanvaard dan krijg ik nog niks (hoeft ook niet) en zien we wat er over is tegen de tijd dat mijn moeder er ook niet meer is. Aanvaard ik het niet dan gebeurt hetzelfde, het geld wat over is komt dan via het overlijden van mijn moeder op een keer weer langs. Dus wat is het verschil en waarom moet men dat nu weten? Ik kan alleen bedenken dat ik nu bij aanvaarden erfbelasting moet betalen en bij verwerpen niet. En als mijn moeder lekker alles op maakt (prima hoor, mag ze!) dan is er straks niks meer te erven en ook geen belasting te betalen, lijkt me gunstiger toch? Dus waarom worden erfenissen zonder schulden wel meestal door de kinderen aanvaard als er nog een langstlevende ouder is?

Schenkbelasting

Volgens mij heeft dat aanvaarden te maken met de vrijstelling van de schenkbelasting. Volgens mij hoef je die nu niet te betalen overigens. Maar telt de vrijstelling van nu, mee voor later. Wel even nakijken of het daadwerkelijk zo zit, maar dit is volgens mij de reden.

En gecondoleerd, met het overlijden van je vader.

nathalie

nathalie

18-07-2013 om 19:35

Serra

dat denk ik niet omdat er niets geschonken wordt maar alleen geërfd, en dat ook nog niet echt want ik krijg in feite niets.
Ik ga morgen naar de naotris, zal proberen de vraag op tafel te leggen. Als het me duidelijk is horen jullie het terug.

O, dat bedoel ik..

Ik schreef schenkbelasting maar bedoel dus successierecht... Ben benieuwd naar de uitkomst!

Sancy

Sancy

18-07-2013 om 20:19

Ben benieuwd

Erfrecht is niet direct mijn ding, maar ik lees het antwoord graag, nathalie.
Ik denk dat het te maken heeft met de volgorde. Als je het nu niet aanvaardt, kun je straks alleen het kindsdeel van je moeder erven. Je schrijft: "Als het aanvaard dan krijg ik nog niks (hoeft ook niet) en zien we wat er over is tegen de tijd dat mijn moeder er ook niet meer is". Als jij het niet aanvaardt, wordt het over de andere erfgenamen verdeeld, de helft voor je moeder en de andere helft van jouw erfdeel voor je broers en zussen. Maar misschien ben je enig kind? Je moeder kan ook hertrouwen overigens, ook dat kan invloed hebben op de toekomstige erfenis die zij nalaat.

nathalie

nathalie

19-07-2013 om 09:13

Oh zo

had ik het nog miet bekeken Sancy. Ik dacht, als mijn moeder overlijdt is het simpel weer een nieuwe erfenis met nieuwe ronde nieuwe kansen. Maar het zou kunnen dat dat mijn beslissing van nu dan weer meegerekend wordt en dat mijn zus dan een groter deel krijgt van wat er over is.
Aanvaard ik nu niet (was al van plan om gewoon te aanvaarden hoor) en zij wel, dan is de helft voor mijn moeder en de andere helft delen we dan niet maar is theoretisch helemaal voor haar en in de praktijk voor mijn moeder. Overlijdt mijn moeder, dan krijg ik 1/4 en zij 3/4 van wat er dan nog is, omdat de helft al van haar was (via een vordering op mijn moeder). Of de verdeling gaat zelfs niet via % maar via het nominale bedrag van nu.
Zo zal het wel zitten. Ik hoor het straks.

Rafelkap

Rafelkap

19-07-2013 om 09:24

Niet automatisch naar langst levende

Het is niet zo dat tegenwoordig de erfenis naar de langstlevende gaat. Dat ligt eraan hoe ze getrouwd waren. Als er niks geregeld is (gemeenschap van goederen), is dit niet geregeld, heel vervelend.
Mijn schoonvader is terminaal en heeft een tijdje geleden nog een testament laten opmaken om dit te regelen.
Wij zijn daarom ook onder huwelijkse voorwaarden getrouwd en hebben een testament.
Gecondoleerd Nathalie, wat een gedoe allemaal.

amk

amk

19-07-2013 om 10:41

Rafelkap

het is wettelijk geregeld, een aantal jaar geleden (2003 en 2010) is de wet juist hierom aangepast In een geval huwelijk gemeenschap van goederen wordt de erfenis op papier verdeeld en krijgt de langstlevende vruchtgebruik is nu de standaard regel. Per huwelijkse voorwaarden of testament kan hier van afgeweken worden.

nathalie

nathalie

19-07-2013 om 15:17

Van de notaris

Het klopt dat de keus van nu om wel of niet te aanvaarden blijft staan, dus als mijn moeder overlijdt en ik heb mijn deel nu niet aanvaard dan krijgt mijn zus meer, omdat zij al een vordering op onze moeder heeft.
Belastingtechnisch heeft het ook geen voordeel om niet te aanvaarden want er is een regel die zegt dat de uiteindelijk betaalde belasting nooit minder kan worden door verwerpen. Dus ook al verwerp ik nu (en betaal geen belasting) en moeder maakt alles op, dan komt die aanslag na haar overlijden gewoon alsnog op de proppen.
En rafelkap ik denk ook dat het zit zoals amk zegt, het is nu bij wet geregeld dat bij gemeenschap van goederen en geen testament automatisch alles naar de langstlevende gaat. Zodat kinderen hun overblijvende ouder niet kunnen dwingen het huis of wat dan ook te verkopen omdat ze geld willen zien.

Snap ik niet

De eerste alinea snap ik. Maar daarna ben ik je kwijt. Het is net alsof er staat dat jij belasting over die erfenis van je vader zult moeten betalen, ook als dat deel in het langstlevende depot belandt en daar wordt opgemaakt door je moeder.
Dat kan ik me niet voorstellen.
Groet,
Miriam Lavell

Gevonden

Oh, maar het is wel waar zie ik. http://informatie.cc/pdf/ll-testament.pdf
"In de tussentijd mag u doen en laten wat u wilt met de hele erfenis. Maakt u het op en komt u vervolgens zelf te overlijden dan is dat ‘jammerdan’ voor de kinderen. Ze hebben dan wel een tegoedbon in handen maar die is niets meer waard. Hoe kan het dan dat de kinderen feitelijk geen geld ontvangen en toch belasting (successierecht) moetenbetalen? Heel simpel! De ‘fiscus’ kijkt naar wat iemand als erfgenaam erft. Het feit dat het niet meteen uitbetaald wordt doet daar in principe niets aan af. "
Jemig!
Groet,
Miriam Lavell

De oplossing

Bij de uitleg van de rekenhulp erfbelasting, vond ik een oplossing. Nou ja, daarvoor moet er dus wel een testament gemaakt zijn.
http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/erfbelasting/
"Vrij van recht

Normaal gesproken betaalt u erfbelasting als u iets krijgt uit de erfenis van een overledene. Maar de overledene kan in zijn testament regelen dat uw erfenis of legaat 'vrij van recht' is. Dat houdt in dat niet u, maar iemand anders de erfbelasting betaalt. U of uw vertegenwoordiger ontvangt nog wel een aanslag."
Nou je, oplossing. Ik zie al dat zo'n 'vrij van recht' regeling wel leidt tot meer belasting moeten betalen. Maar goed, dat is misschien toch handiger dan belasting moeten betalen terwijl je geen geld hebt.
Groet,
Miriam Lavell

Rafelkap

Rafelkap

20-07-2013 om 12:24

Amk

Kan best zijn dat ik ernaast zit. Ik weet alleen dat mijn schoonouders als de sodemieter een testament gingen opmaken om eea te regelen. Ik neem aan dat de ouders van Nathalie voor 2003 getrouwd zijn Maar geeft die notaris geen voorlichting?

nathalie

nathalie

20-07-2013 om 15:53

Gelukkig miriam

dat het wel klopt dan heeft de notaris mij geen onzin verteld haha.
Dat 'iemand anders' de erfbelasting betaalt in dit soort gevallen is vrij algemeen dacht ik, de langstlevende ouder betaalt dan de aanslag van de kinderen. Logisch ook omdat de kinderen in de praktijk niets van die erfenis krijgen, die is alleen theoretisch. Mijn schoonmoeder heeft voor mijn man en zijn broers betaald en mijn moeder gaat voor mijn zus en mij betalen. Allemaal lood om oud ijzer want dat geld gaat gewoon van het bestaande vermogen af dus van de latere erfenis van de tweede ouder.

amk

amk

21-07-2013 om 00:47

Rafelkap

voor deze wet is alleen de datum van overlijden belangrijk niet de huwelijksdatum.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.