Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

iemo

iemo

12-06-2013 om 14:23

Erfenis

Ik heb een ervenis gekregen. Enkele jaren nadat mijn moeder is overleden, omdat het huis maar niet verkocht werd. Nu heb ik ineens een bedrag van 25000 gekregen... Moet ik dar belasting over betalen en hoe gaat dast in zijn werk?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

12-06-2013 om 23:17

Volgens mij

Volgens mij moet je altijd belastingaangifte doen voor erfbelasting een paar maanden na het overlijden. Ik heb net het biljet ingevuld ivm het overlijden van mijn oma (september) en daar stonden ook allerlei vragen in over de waardering van onroerend goed. Ik denk dus dat je nu geen belasting hoeft te betalen, en vermoed dat dat al gebeurd is na de aangifte destijds. Vrijstelling voor kinderen is iets minder dan € 20.000 dus daar zit je boven.

Woz-waarde niet ( latere) verkoopprijs

Als je moeder al enige tijd geledennis overleden lijkt me ook dat al aangifte erfbelasting is gedaan. De woning is daar als het goed is ook op aangegeven. Je erft de woning, niet de latere verkoopprijs van de woning. De waarde van de woning moet daarom zijn opgenomen in de aangifte, en die waarde is gelijk aan de WOZ-waarde. Dat je later nog geld ontvangt wegens de verkoop van die woning maakt niet uit (het is dan ook geen erfenis meer, de verkochte woning was al van de erfgenamen).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.