Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Brianna F

Brianna F

06-09-2012 om 18:54

Erfenis

Nog eentje, maar dan voor mezelf. Schoonouders (hoge leeftijd) hebben een kast van een huis, wel tamelijk onverkoopbaar in deze tijd, want het is zo verbouwd dat er maar 1 slaapkamer over is. het staat in een gehucht waar je nog niet dood gevonden wil worden en de tuin is gigantisch, maar ook heel veel onderhoud. Stel dat wij dat erven, ik moet er niet aan denken. Ik heb uitgerekend dat er dan ruim een ton successierechten op zitten. Dat kan een normaal mens niet ophoesten. Kun je dat opschorten, zodat je pas betaald mocht het huis een keer verkocht worden?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

06-09-2012 om 19:34

2 jaar

Vziw heb je twee jaar de tijd om successierechten te betalen. Je kunt dus proberen om t in twee jaar te verkopen.

Tinus_p

Tinus_p

06-09-2012 om 20:28

Marktprijs

Mayvan:
"Er zijn toen twee huizen ver onder de marktprijs verkocht omdat de successierechten betaald moesten worden. Daar kregen ze geen uitstel voor."
Hoe bepaal je dat 'ver onder de marktprijs'? Als je een huis verkoopt voor (bijvoorbeeld) 2 ton, dan IS die 2 tond 'de marktprijs'. Ook al vind je zelf dat je er 3 ton voor had willen krijgen.

amk

amk

06-09-2012 om 21:30

Belastingdienst tinus

de belastingdienst bepaald ok een minimale marktprijs en verkoop je daar ruim onder gaan ze piepen en krijg je alsnog een aanslag wegens belastingontduiking. Verhoogd met een leuke boete.
Het huis verkopen voor 1 euro is daarmee uitgesloten. De belasting wil gewoon geld zien.

Klaartje

Klaartje

06-09-2012 om 21:43

Je kan uitstel krijgen..

maar dat kan alleen als het huis niet verhuurd wordt, en je moet zorgen dat er gestookt wordt in de winter e.d. Op die manier heb je geen inkomsten ervan en dan kan je uitstel krijgen

Eigen huis magazine

Precies deze vraag staat in het Eigen Huis Magazine van deze maand, dat ik nu even niet kan inkijken. En ik weet het antwoord niet uit mijn hoofd, maar je kan het behoorlijk lang uitstellen, en als het te lang duurt kan de fiscus een zekerheid verlangen, bijvoorbeeld in de vorm van een hypotheek op de woning. Of zoiets. Misschien staat de info ook wel op de site. En anders kijk ik of ik morgen het antwoord even kan overtikken, maar dat wordt dan op zijn vroegst morgenavond.

Groeten,

Temet

Brianna F

Brianna F

07-09-2012 om 10:47

Temet

Als je dat zou willen doen, graag!

Brianna

Ik zal mijn best doen. Maar bedenk me nu dat vandaag de schoonmaakster komt, en als zij geweest is liggen tijdschriften soms ineens heel ergens anders. Maar ik ga kijken voor je!

Groeten,

Temet

Antwoord

Brianna, sorry voor de vertraging, er kwam iets tussen. Maar hier dan het stukje uit de Vraag & Antwoordrubriek van Eigen Huis Magazine

Vraag: Onze familie heeft dit jaar een woning geërfd. gezien de omstandigheden op de huizem,arklt verwachten wij dat de woning niet snel zal worden verkocht. Hoe lang hebben wij de tijd voordat we erfbelasting over het huis moeten betalen?

Antwoord: U kunt uitstel van aangeifte en betaling aanvragen. Als het te betalen bedrag meer dan €50.000 is, dan moet daarvoor vaak zekerheid worden gesteld. Dit kan bijvoorbeeld doordat de Belastingdienst een (tweede) hypotheek verlengt. Door het uitstel kan het tot drie jaar na overlijden van de erflater duren voordat u daadwerkelijk erfbelasting moet betalen"

Overigens staat op de site van de vereniging Eigen Huis ook dat de erfgenamen een nieuwe WOZ-beschikking kunnen aanvragen (met natuurlijk de mogelijkheid van bezwaar en beroep) als ze het idee hebben dat de eerder vastgestelde WOZ-waarde niet klopt.

Groeten,

Temet

Brianna F

Brianna F

09-09-2012 om 10:55

Temet

Dank je wel voor de moeite, dit is heel duidelijk, ik ga het bewaren.

Nagekomen bericht voor brianna

Brianna, ik zag laatst dat in de Plus die rond deze tijd uitkomt een artikel zou moeten komen met als titel "Help, ik heb een huis geërfd" (oid).

Misschien de moeite waard om het in de kiosk op te zoeken.

Groeten,

Temet

Brianna F

Brianna F

21-09-2012 om 17:00

Temet

Fijn dat je eraan hebt gedacht, ik heb de Plus inmiddels in huis. Bedankt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.