Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Lola Viola

Lola Viola

09-08-2012 om 13:18

Erfenis

In het testament van mijn onlangs overleden vader staat dat hetgeen zijn kinderen erven nooit deel kan uitmaken van een gemeenschap van goederen. Nu wil mijn partner (we zijn niet getrouwd, wel samenlevingscontract) dat dat geld op een aparte rekening komt te staan en blijft staan. Dat het niet wordt gebruikt voor gezamenlijke uitgaven, omdat hij heeft gehoord dat in zo'n geval hij bij een eventuele scheiding altijd een schuld ter hoogte van dat bedrag aan mij zou hebben. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat dat zo zou werken. Wie kan mij daar meer over vertellen?
Alvast bedankt.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

09-08-2012 om 13:59

Ja klopt op hoofdlijnen

Stel dat je gaat scheiden, dan is dat geld van jou. Als het is gebruikt om spullen te kopen zijn die spullen van jou. Is het 'op' (uitgegeven aan eten ofzo) dan kun je een leuke discussie starten of je alsnog geld kunt eisen voor het eten dat hij heeft gegeten.
Nog afgezien van het feit, dat jullie niet getrouwd zijn, en er dus sowieso geen gemeenschap van goederen is.

Lola Viola

Lola Viola

09-08-2012 om 16:32

Tinus

Okay, Tinus; dus als ik je goed begrijp, zou het volgende kunnen gelden. Stel ik erf 30000? en we kopen voor 10000? een auto. Als we dan na x aantal jaar uit elkaar gaan ( en we verder niks met de resterende 20000? hebben gedaan), dan is de auto + 20000? in elk geval van mij (dus voor de boedelscheiding). De auto is ondertussen natuurlijk in waarde gedaald, maar dat wordt niet gecompenseerd door mijn dan ex. Kortom, mijn erfenis is dan gewoon in waarde gedaald.
Dat zou ik wel logisch vinden. Mijn partner lijkt nu te denken, dat het niet uitmaakt wat we met het geld doen, maar dat hij altijd voor de volle mep verantwoordelijk zou zijn.
Overigens is er misschien geen huwelijkse gemeenschap van goederen, maar we wonen wel samen in gemeenschap van goederen, in die zin dat we beiden voor de helft eigenaar zijn van alle bezittingen en schulden, ondanks dat de een meer 'binnen' brengt dan de ander.

Lola Viola

Lola Viola

09-08-2012 om 16:33

Dat vraagteken was volgens m'n iPhonetoetsenbord gewoon een euroteken, maar goed.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

09-08-2012 om 20:16

Zou toch raar zijn

Stel je gaat een hele mooie reis van dat geld maken en vraagt voor gezelschap een goeie vriendin mee. Dan is er toch geen enkele voorwaarde te bedenken waaronder zij later verplicht zou zijn om je dat geld terug te betalen.

En als je nu met je vriend onder dezelfde condities dezelfde reis maakt en dan zou dat opeens wel kunnen. Lijkt mij heel sterk.

Volgens mij is het zo dat als je dat geld investeert in je huis dat dat gedeelte dan altijd van jou blijft, net zo goed als dat je er een auto, boot, schilderij of wat voor roerende zaak van koopt.

Hier speelt overigens hetzelfde, maar dan andersom. En ik zou het prima vinden ala mijn man daar het hele huis opnieuw van zou inrichten. En als we ooit onverhoopt uitelkaar gaan neemt ie de hele rataplan maar mee en ga ik wel langs Het Goed ofzo.

Ik denk dat het niet zo'n vaart zal lopen. Speelt er niet een beetje een egodingetje mee bij je vriend?

Lieve lola, vervelende lola

Lola:"In het testament van mijn onlangs overleden vader staat dat hetgeen zijn kinderen erven nooit deel kan uitmaken van een gemeenschap van goederen. "
Dat is de regel.
Jouw uitleg over die auto kun je zo uitleggen. Dat is niet verboden. Als jij er bij een eventuele scheiding geen protesten van maakt (je bent een lieve Lola), is er niks aan de hand.
Maar stel dat je een bitch wordt (hij heeft je bedrogen en jij wil zoete wraak) dan heb jij die regel (zie boven) om je op te beroepen.
En dan heeft je partner een probleem.
Kortom: je partner heeft strikt genomen gelijk.
De oplossing: zet het op een aparte rekening op jouw naam met jouw eigen pasje. Koop desnoods die auto (of dat zomerhuisje op het strand), maar zet het op jouw naam (dat mag wel).
Je mag het ook op maken aan jouw jurken, jouw make up, of zelfs een bankstel, maar dat is dan echt jouw bankstel.
Als je er een boekhouding van bijhoudt dan kan er geen misverstand over bestaan.
Groet,
Miriam Lavell

Op is op

Een reis (of drank, taart, kaviaar, noem het maar), is allemaal vergankelijk.
Nergens staat dat Lola de erfenis niet in die vorm in haar partner mag gieten. Het voorbehoud gaat over meubels, huizen, keukens, auto's, bankrekeningen, kortom die dingen die 'vermogen' kunnen zijn bij een boedelscheiding.
Daar mag dat geld niet in. Althans, dat heeft vader liever niet.
Dat maakt van de maan af gezien ook niet uit trouwens, want het is geen wet. Lola mag zelf afwijken als ze dat wil. Maar partner houdt rekening met strijd en gedoe (zoals vader dat ook heeft gedaan).
Hij wil het zekere voor het onzekere.
En dat is inderdaad een aparte bankrekening (alleen van Lola) en voor zover er spullen van gekocht worden, die spullen op haar naam (buiten de gezamenlijke boedel).
Groet,
Miriam Lavell

Tinus_p

Tinus_p

10-08-2012 om 13:40

Aanvulling miriam

Miriam:
"Maar stel dat je een bitch wordt (hij heeft je bedrogen en jij wil zoete wraak) dan heb jij die regel (zie boven) om je op te beroepen. En dan heeft je partner een probleem."
Jups. Daarom is een aparte rekening wel een handig idee. Dan is iig traceerbaar waar dat geld is gebleven.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.