Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Marjon

Marjon

01-11-2013 om 11:11

Energiekosten vakantiehuisje achterlijk veel

Ik heb een vakantiehuisje op een camping. Ik ben er bijna niet geweest dit jaar en heb alleen in de winter de gaskachel op een waakvlam gehad. Nu krijg ik de rekening van bijna 700 euro gaskosten. De camoingbaas is een echte geldwolf dat is bekend. hij vraagt 4,20 euro per km3 gas! Dat is toch achterlijk veel. Het is wel propaangas,dus iets duurder dan aardgas, maar toch. Hier thuis betalen we 40 ct, dus hij vraagt 10 keer zo veel. Ook de electriciteit is te duur. Ik vraag me af of hij dat wel zo maar kan doen. Weet iemand dat toevallig? of is er iemand die ook een huisje heeft en hoeveel zijn daar de energiekosten?
Ik mag het huisje ook al niet verhuren, dus kost het me nu echt veel geld. Zit er zelfs over te denken om het huisje maar weer te verkopen.

Marie

Marie

01-11-2013 om 13:39

in voorwaarden?

Hier kom je nu pas achter? Ik neem aan dat deze kosten ook genoemd worden in het contract wat je getekend hebt?

Tja

Ik weet niet of er veel aan te doen is eigenlijk. Als de prijs gewoon bekend was bij het kopen van het huisje heb je weinig om op te staan.

Het enige wat je kunt doen is checken of het verbruik klopt. En verder kun je misschien weer proberen het te verkopen. Het klinkt niet alsof je erg veel plezier hebt van je huisje.

Kosten propaangas

Je kan je kachel op de waakvlam zetten zodat hij niet aanslaat. Eerlijk gezegd kan je hem dan net zo goed uit zetten. Of je hebt hem op de waakvlam staan waarbij hij onder een bepaalde temperatuur aanslaat, ook om bevriezing te voorkomen. Bij het laatste zal de rekening zeker kloppen. We hebben een strenge winter gehad en eigenlijk geen voorjaar. Even de meterstand controleren, er kan ook een fout gemaakt zijn met het opnemen van de stand. De prijs van propaangas ligt niet "iets" duurder dan aardgas maar is veel duurder. Daarbij komen ook de kosten van aanleveren van het gas. Het komt niet vanaf de straat je caravan in maar gaat via grote tanks die bevoorraad moeten worden. De prijs van propaan vermeerdert met de kosten is inderdaad rond de 4 euro. Er staan adviesprijzen op internet van verschillende leveranciers maar de prijs verschilt dus per camping. Is zelfs nog afhankelijk van de ligging van de camping. Sommige campings liggen meer afgelegen en dan zijn de transsport kosten duur.
Heb je wel eens een gasfles laten vullen om te koken bij het kamperen met caravan of tent? Ik schrik me dan ook nog altijd een hoedje. Je bent zo 60 euro kwijt. Die is zo leeg en dan kook je er alleen maar mee.

Of je een huisje wel of niet mag verhuren staat meestal beschreven in de voorwaarden die je hebt gekregen bij de aankoop van je huisje. Vaak mag het wel als je huisje voldoet aan allerlei voorwaarden. Maar misschien heeft de eigenaar zelf al huisjes in de verhuur en wordt jij dan zijn concurrent?

duur

Wij hebben ook een vakantiehuisje gehad, maar alweer verkocht. En nee wij lieten niets aan in de winter, waarom zou je? Gewoon het water afsluiten was stukken goedkoper geweest! En dan laat je het water eruitlopen en klaar! Wij zijn er wel eens geweest met kerst, maar die keer gingen we 1 week eerder en hebben we alles weer aangesloten en de verwarming weer wél aangezet. Voor een weekje kan dat best.
Ook bij ons stonden de 'voorwaarden' gewoon in het contract dat je bij aankoop sluit. Ik vind het al met al wel een beetje euhhhh 'dom'? van je, sorry. Hoe die man ook bekend stond/staat...dat doet er niet veel toe denk ik. Propaangas is nu eenmaal duurder en dan inclusief de servicekosten, ja dat loopt lekker op. Wij mochten ons huisje wel verhuren en deden dat in de zomervakantie dan ook altijd, soms exclusief 1 of 2 weken. Van die 4 of 5 weken hielden we genoeg 'over' om het hele jaar de kosten er uit te halen op een klein beetje na. Dus we hadden best een goedkoop adres voor weekenden en korte vakanties. We hebben het verkocht omdat de kinderen er op een gegeven moment niet meer heen wilden of altijd wat hadden (feestje b.v.). En het onderhoud ons wél zwaar viel. Dan moet je er weer heen omdat het gras gemaaid moet worden b.v. En omdat we het opgeknapt hadden en de prijzen gestegen ook nog best een leuke prijs voor gekregen.
Kijk goed wat je nu wil.....is het het waard? Dat is de vraag denk ik nu.
groeten albana

Marjon

Marjon

02-11-2013 om 13:53

Reactie van mij

Ik heb het huisje nu een jaar en de energiekosten per km3 gas zijn verhoogd met meer dan 10%.Er staat ook dat de verhoging voor dit jaar nooit meer dan 5% bedraagt, dus dat klopt al niet.
De gaskachel stond op de waakvalm en slaat niet automatisch aan. Maar het is een goed idee om die dan maar helemaal uit te doen en water af te tappen. In de winter is er ook geen water, er is een grondwaterpomp.
Het is een leuk huisje en ik heb er wel plezier van, maar door de hoge kosten en het niet mogen verhuren, (er staan inderdaad huurhuisjes van hemzelf) moet ik er nog eens goed over nadenken.
In ieder geval bedankt voor jullie reacties.

amk

amk

02-11-2013 om 20:25

4,2 per km3

Is een koopje, want zoveel gebruik je zeker niet, je bedoelt waarschijnlijk kubike meters. m3 ipv kubike kilometers km3.

Fransien

Fransien

03-11-2013 om 15:19

waakvlam is duur

Ik hoorde laatst dat een waakvlam permanent laten branden een paar honderd euro per jaar kost, met gewoon gas. Dus met duur gas zit je daar snel nog ruim boven. Afgezien van het gewone stoken.
,
Ik snap niet dat je de waakvlam laat branden. Mijn ouders hebben een stacaravan, wij een huisje, en als we weg gaan dan gaat alles uit: water, gas, elektriciteit. In de winter waterleidingen laten leeglopen en leegblazen. Lijkt me normaal. Vooral voor de veiligheid.

Zelfs thuis doe ik de waakvlam van geiser en gaskachel regelmatig uit als ik deze een tijd niet gebruik. Aansteken is immers een fluitje van een cent.

Puck

Puck

04-11-2013 om 10:06

Marjon

JE geeft aan dat de prijzen met meer dan 10% gestegen zijn. Dan ga ik er van uit dat het niet 100% gestegen is maar gewoon iets meer dan die 10%. Hoewel jij aangeeft dat dat te veel is, wist je dus van te voren dat de energiekosten erg hoog zouden uitvallen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.