Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

mama2

mama2

07-04-2015 om 23:26

energie leverancier geeft betaal gegevens door

Weet iemand het volgende? Mijn vriend heeft een aantal maanden geleden door omstandigheden 2 maanden achterstand opgelopen bij haar energie leverancier. Dit is inmiddels volle betaald. Nu krijgt zij via de Gemeente dat ze aangemeld is bij de schuldhulpverlening om pro-actief na te gaan of ze hiervoor in aanmerking wil komen. Ze wordt gevraagd om contact op te nemen met de gemeente om dit te bespreken.

Inmiddels is de achterstand voldaan, is het al en maanden geleden en ze vind het dus enorm vervelend dat haar gegeven verstrekt zijn aan derden, de gemeente in dit geval. Ik vind het vreemd dat gegevens dus blijkbaar zonder toestemming worden door gegeven (met wellicht de beste bedoeld maar toch), ze wisten zelfs het bedrag te melden in de brief.

Weet iemands of dit zo mag zonder enig toestemming?

mama2

mama2

07-04-2015 om 23:27

vriend is vriendin

Excuus, Mobiel geeft er zijn eigen draai aan

Mieke

Mieke

08-04-2015 om 07:52

Klopt het verhaal wel

Normaal gesproken beginnen energiemaatschappijen, zorgverzekeraars, duo etc pas met verwijzen naar schuldhulpverlening als iemand maanden lang een aantal maanden achterstand heeft. Niet als iemand een keer een of twee maanden achterstand heeft en deze zelf direct weer inloopt. Fijn dat je vriendin nu geen problemen meer heeft maar ik vermoed dat het echt wel iets meer was dan eenmalig twee maanden achterstand.

Als mensen namelijk achterstanden gaan oplopen met de vaste lasten zoals zorgkosten, energie dan hebben ze vaak ook elders achterstanden en dan kan het heel snel gaan oplopen. Gaten vullen etc. Vandaar dat er actief wordt aangeraden contact op te nemen met de schuldhulpverlening.

Ik ben er niet bekend mee dat er gegevens worden door gegeven aan gemeentes. Geen idee of dat mag maar als ik naar mijn eigen klanten kijk zou ik het toejuichen als er proactief actie wordt ondernomen om klanten te helpen met schulden voordat deze helemaal uit de hand zijn gelopen. Nu zie je klanten vaak pas als het eigenlijk al te laat is.

Nastia

Nastia

08-04-2015 om 10:44

Inderdaad

...wat Mieke schrijft... Nu worden problemen nu vaak pas heel laat gesignaleerd. Een van mijn klanten heeft een schuld van ruim 2 ton, waardoor ik kan fluiten naar mijn geld... Haar lei is na 3 jaar schuldsanering weer schoon, maar door haar gedupeerde bedrijfjes en particulieren zijn samen wel 204.987 euro armer!

En ja, gegevens mogen worden doorgegeven op het moment dat er achterstand is. Inmiddels heeft je vriendin betaald, maar blijkbaar was dat balletje al aan het rollen.

Celine

Celine

08-04-2015 om 10:54

toestemming

Nastia, hoe kom jij erbij dat dat doorgegeven mag worden? (ik ben echt nieuwsgierig)

Het gaat hier om persoonsgegevens, en die mogen alleen daarvoor gebruikt worden waarvoor de betreffende persoon toestemming heeft gegeven. Dus je moet de voorwaarden van de energieleverancier checken of daarin staat dat ze die gegevens, in bepaalde omstandigheden, aan derden mogen verstrekken.

Als er geen toestemming is gegeven, mag het niet. Kan je evt. klagen bij de CBP, Commissie Bescherming Persoonsgegevens. Staan volgens mij hoge boetes op. En gaan ze in de toekomst mogelijk strenger op acteren.

mama2

mama2

08-04-2015 om 11:05

2 mnd

Dank, ik heb haar verteld dat ze inderdaad de voorwaarden even uit moet spitten. Ze heeft echt 2 maanden achterstand gehad en dat de derde maand on 1x voldaan. Niet netjes, maar het geld was er op dat moment niet. Verder heeft ze nergens achterstanden en ze heeft de leverancier op de hoogte gesteld en akkoord gekregen voor de regeling 3e maand betalen.

Ik vind het ook vreemd dat er persoon gegevens dus "zo" door gegevens mogen worden. Ik heb de brief gezien en alles staat erin van de 2 maanden tot het bedrag. Vind ik vreemd. Natuurlijk valt dit pro actieve toe te juichen maar dat kan ook zonder opgaaf van echt alle info lijkt mij!

Zo liggen wel snel je persoonlijke spullen op tafel....

mama2

mama2

08-04-2015 om 11:10

en...

Echt pro actief is het na een aantal maanden na volledige betaling niet meer maar dat zal eerder aan het tempo van de gemeente liggen

Nastia

Nastia

08-04-2015 om 11:59

Celine

Dat gegevens mogen worden doorgegeven (en ook welke) staat in de Regeling afsluitbeleid voor kleinverbruikers van elektriciteit en gas, artikel 9. Er moeten dan wel bepaalde stappen aan vooraf zijn gegaan. Twee maanden achterstand (ik lees dat Mama2 de brief heeft gezien, dus dat het echt om 'maar' 2 maanden gaat) is dan wel wat rap.

mama2

mama2

08-04-2015 om 12:12

ijverig typje

Heb het gelezen Celine, dank daarvoor! Heb het door gemailt, er was namelijk geen sprake van afsluiting daar ze zwart op wit een betaal akkoord had. Gaat haar, ondanks dat ze snapt een achterstand te hebben gehad, een beetje om het feit dat ze ondanks de melding en het akkoord toch zo met haar hele hebben en houwen "op straat ligt"....waarschijnlijk een over ijverige medewerker

gemeente

Er zijn in verschillende gemeenten samenwerkingsverbanden tussen verschillende instanties, waaronder de gemeente zelf, de woningbouwverenigingen, de energieleveranciers en verzekeringsmaatschappijen. Die leveren gegevens aan van mensen met achterstanden. In Amsterdam heet dat bijvoorbeeld Vroeg Eropaf. Die samenwerkingsverbanden zijn bedoeld om het ontstaan van schulden vroegtijdig een halt toe te roepen. Ik denk dat jouw vriendin per ongeluk op de lijst is gekomen.

Fruitella

Fruitella

08-04-2015 om 17:32

maand

In sommige gevallen gaat na een maand al een seintje naar de gemeente. Bijvoorbeeld bij een fikse huur en een (maand) achterstand.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.