Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Petr@

Petr@

14-11-2012 om 20:17

Eigen risico verhogen?

Wie wil er even met mij mee denken?
Ben mij aan het oriënteren op de ziektekostenverzekering van oudste zoon (19 jaar). Nooit ziek, soms fysio, lenzendrager.
In 2013 ga ik € 120,00 betalen bij Zilveren Kruis 1* polis, standaard eigen risico. Bij Anderzorg ga ik € 87,00 betalen voor basis + aanvullend jong + eigen risico van € 850,00.
Afgelopen jaar heeft hij niets van eigen risico bij ZK hoeven betalen. Ik twijfel dus of ik de gok zal nemen en het eigen risico ga verhogen met € 500,00. Of is dat niet zo verstandig?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

14-11-2012 om 21:49

Hoeveel bespaar je

en kun je het eigen risico dragen?
Is er een (fout woord) buffer voor?
Hoe zit het met de dekkingen van de aanvullende verzekeringen zijn die gelijk op de voor jullie belangrijke punten?
Hoe zijn de verschillende premies bij gelijk eigen risico?

Vic

Vic

14-11-2012 om 21:51

Wat denkt hij zelf?

Waarom beslist hij niet zelf over zijn ziektekostenverzekering? Heeft hij voldoende inkomsten om 850 euro op te kunnen hoesten? Mijn vriend is al jaren bij Anderzorg verzekerd, met 1000 euro eigen risico. Dat gaat al jaren goed en hij bespaart dus behoorlijk op de premie.

P

P

15-11-2012 om 08:22

Gewoon doen maar....

Dit kun je gewoon doen maar spaar dan vanaf nu 500 euro/12 maanden per maand op een aparte spaarrekening tot je die 500 hebt en zorg dat je elk jaar op 1 januari WEER op die 500 zit. Dan is het geen probleem.

Petr@

Petr@

15-11-2012 om 13:22

Vic

Zoon heeft geen werk en dus geen inkomsten. Aangezien ik zijn zorgverzekering betaal (minus de zorgtoeslag die hij krijgt) vind ik dat ik mag beslissen. Maar ik kan hem er natuurlijk wel bij betrekken.

Petr@

Petr@

15-11-2012 om 13:24

Goede tip! Als ik inderdaad ervoor zorg dat ik jaarlijks het eigen risico apart heb staan dan is het inderdaad geen probleem.
Misschien dat ik dat nu voor mijn eigen ziektekostenverzekering ook zo ga doen, verbruik ook niet of nauwelijks eigen risico.

Petr@

Petr@

15-11-2012 om 13:25

Amk

Besparing is 24 euro per maand en ik kan het eigen risico dragen, er is een buffer.
Ik moet inderdaad nog even goed verdiepen hoe gelijkwaardig die 2 verzekeringen zijn.

Petr@

Petr@

15-11-2012 om 13:28

Nog een vraag

Thnx alvast voor het meedenken! Maar ik heb nog een vraag:
Huisarts en ziekenhuisopname zijn gedekt door de basisverzekering. Wat betaal je dan uit je eigen risico, dat is mij niet helemaal duidelijk.
Het enige wat ik het afgelopen jaar moest betalen van het eigen risico waren m'n allergiepillen.

Wat zouden nou flinke kostenposten kunnen zijn?

Poliklinische behandeling

Zie titel. Bezoekje aan de oogarts, kleine ingrepen die dezelfde dag nog kunnen - dat werk. Bezoekje aan Eerste Hulp.

En vast nog veel en veel meer, maar dat schiet mij het eerste te binnen.

Groeten,

Temet

Ik vind 850

euro wel erg veel! 300 zou ik nog acceptabel vinden al kies ikzelf daar, met mijn conditie, ook niet voor.

Je bent zo aan die eigen risicobijdrage als je even in het ziekenhuis bent en er vloeien onderzoeken uit voort..

Hoe zit het nou met fysio?

Ik liot even mee op je draadje, Petr@, als je het niet erg vindt. Hoe zit het met fysiotherapie? Gaat dat van je eigen risico af of niet? Ik twijfel over erheen gaan, en als het van mijn eigen risico afgaat, ga ik gauw dit jaar nog

Liot?

lift.

amk

amk

15-11-2012 om 19:14

Anneque

fysiotherapie zit niet in de basis verzekering maar in de aanvullende verzekering als je die hebt. Pas boven de 21 behandelingen en dan heb je een chronische aandoening verklaring nodig.

Het valt daarmee niet onder het verplicht eigen risico. Mogelijk wel onder het vrijwillig eigen risico als je dat hebt. Mits je natuurlijk een aanvullende verzekering hebt die fysiotherapie vergoedt, heb je die niet zijn de kosten volledig voor jou.

Fiorucci

Fiorucci

15-11-2012 om 19:27

En soms

En soms is je medicatie zo duur dat je eind januari al aan het eigen risico bedrag zit...zoals mijn man en mijn zoon merken,elk jaar weer.

Amk

Ik ben aanvullend verzekerd, en fysio zit in het pakket. En dat betekent dat er niets van mijn eigen risico afgaat? Jemig, nooit geweten. Mijn bezoeken aan de oogarts worden er wel van afgetrokken, zit dus niet in het uitgebreide pakket? Raar hoor. Of ik snap het niet, kan ook
Ik concludeer dus dat ik ook in januari naar de fysio kan (als het nodig is natuurlijk), en dat mijn eigen risico van 2013 dan niet wordt aangesproken?

Fiorucci

Fiorucci

16-11-2012 om 07:43

Anneque

Ja, klopt.

Tijgeroog

Tijgeroog

16-11-2012 om 09:50

Hoog eigen risico en longontsteking

Ik heb een hoog eigen risico en afgelopen jaar longontsteking gehad. Dat leverde extra kosten op, bloedonderzoeken, longfoto etc, maar ik heb daarvan maar weinig extra kosten gehad.
Mien, je schrijft dat je 300 euro acceptabel vindt maar 850 niet. Maar als je elk jaar rond het wettelijk eigen risico zit is het prima om een hoog eigen risico te nemen. Die eerste 250 euro moet je toch betalen, ook als je verder geen eigen risico hebt. En je betaalt flink minder premie, in eerdere jaren scheelde dat geloof ik 300 euro ofzo. Dus als je de meeste jaren onder het wettelijk eigen risico blijft ben je met een hoog eigen risico goedkoper uit. Ik denk dat dat voor jou niet van toepassing is, maar dat is voor ons de reden om een hoog risico te kiezen.
Bij anderzorg ben je trouwens ook flink goedkoper uit als je het op kunt brengen om het hele bedrag in een keer te betalen.

amk

amk

16-11-2012 om 11:10

Anneque

die oogarts komt uit het basispakket en daar geldt dat verplichte eigen risico.

Fysio komt uit de aanvullende verzekering en daar geldt een vrijwillig eigen risico. De kosten van de fysio komen dus geheel voor rekening van de verzekering als je geen eigen risico hebt. Dat geldt ook in 2013.

In 2013 zal de bijdrage voor de oogarts groter worden omdat het verplicht eigenrisico hoger wordt.

Fio/amk

Thnx. Ik heb mijn volgende oogarts-afspraak eind december gepland, met een beetje geluk kan ik die dáárna in januari 2014 plannen. Verder hoop ik gezond te blijven, en hopelijk kom ik 2013 dan risicovrij door. Maar ik kan dus wél naar de fysio

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.