Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Elwa

Elwa

08-12-2015 om 16:29

Een rommelig cv

Ik heb een gat in mijn cv en heb bovendien meerdere dingen vrij kort gedaan. Het is dus eigenlijk een van alles wat-cv met gaten. Ben een tijd depressief geweest als puber waardoor ik ben blijven zitten en 19 was toen ik vwo afrondde. Wist niet goed wat ik wilde

ja, en?

wat is je vraag?

Miekemieke

Miekemieke

08-12-2015 om 16:46

de meeste mensen hebben een rommelige cv

De kunst is om je cv zo op te bouwen dat het er niet rommelig meer uitziet. Je moet je cv ook plooien naar de baan waar je op solliciteert.
Dat van dat 19 jaar afronden van het VWO snap ik niet zo, wat bedoel je daarmee? 19 is toch een normale leeftijd voor afronden van het vwo? Ik was 17 toen ik de Mavo afrondde, praktisch alle klassen dubbel gedaan maar toch gehaald!

Elwa

Elwa

08-12-2015 om 16:48

ging iets mis

Er ging wat mis, OP was mot niet klaar

Elwa

Elwa

08-12-2015 om 16:51

De rest

De rest van de OP staat onder een rommigl cv (ja en daar staat dus weer een tikfout in de titel...)

Elwa

Elwa

08-12-2015 om 16:57

miekemieke

O, dankjewel Miekemieke... Ik heb altijd het gevoel dat ik iets uit te leggen heb, omdat ik ben blijven zitten. Ben van 86. Het was op onze school vrij uitzonderlijk dat je bleef zitten. Ik geloof dat de leerlingen na mij vrijwel altijd afstroomden ipv bleven zitten bij te lage cijfers. Nou ja, ik denk ook niet dat werkgevers daar heel erg op letten. Wel op dat gat van 2 jaar.

Eko

Eko

08-12-2015 om 17:36

Mwah

Geen werkgever die het iets boeit of je bent blijven zitten of niet. Waarom zou je daar 10 jaar later nog iets over uit te leggen hebben? 'n Gat van twee jaar is ook overkomelijk als je daarna nog voldoende interessante dingen hebt gedaan.

Een goed CV is nu wel belangrijker dan ooit, zeker omdat er nog veel werkzoekenden zijn (en weinig vacatures in bepaalde vakgebieden). Gelukkig kan je je CV verbeteren... doen dus!

Emma

Emma

08-12-2015 om 18:25

Gat

Ik heb een gat van 4 jaar in mijn cv. Dat vul ik op met "diverse werkzaamheden in hotelbranche Frankrijk, rondreis USA, opstarten kunstgalerie/-atelier". Geen werkgever die dat iets kan schelen.
Maar het was natuurlijk 4 jaar rondlummelen en feesten
De rest in je cv pas je aan aan de baan waar je naar solliciteert.

Nog rommeliger cv

Joh, mijn cv is nog veel erger, ik ben twee keer blijven zitten en was al een late leerling, ik liep al tegen de twintig toen ik de havo afgerond had. Daar kijkt of vraagt nou werkelijk nooit iemand naar. Ik heb ook wel banen gehad waar ik het na drie maanden wel weer gezien had, of heb in afwachting van een leuke baan een paar weken uitzendwerk gedaan. Die filter ik er gewoon uit. Dus de einddatum van de ene baan wat naar de begindatum van de volgende baan trekken. Zeker als het al langer dan 10 jaar geleden is komt daar toch nooit iemand achter.

skik

bieb63

bieb63

08-12-2015 om 21:22

precies

hoe langer iets geleden hoe meer je kunt 'rommelen'. Dat maak je gewoon een beetje kloppend. De laatste baan (of banen) zijn het belangrijkst. Wat je in een langer geleden verleden hebt gedaan, daar kan een aspirant werkgever niets mee: bedrijf bestaat niet meer, of is gefuseerd, de betreffende 'baas' is er allang niet meer enz. Dus niet zo moeilijk doen.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-12-2015 om 01:18

opvallen

Je cv moet opvallen door kleur. Je mag dus best kolommen of rijen opfleuren met een kleurtje. Een goede foto erbij doen. De informatie moet beginnen met je laatste ervaringen en eindigen bij vroeger. Vergeet vrijwilligerswerk niet.

Injel

Injel

11-12-2015 om 11:38

gat in je cv

wat ik zelf altijd merk als ik sollicitanten voor een functie spreek, is dat een gat of een rommelig cv vooral interessant is als de sollicitant er iets van geleerd heeft. Een burnout, een sabbatical, een serie korte baantjes achter elkaar, zelfs een opname in een instelling is helemaal niet erg, zolang je maar kunt uitleggen wat die periode je heeft opgeleverd en hoe je die kennis nu in je leven toepast.

Katniss

Katniss

11-12-2015 om 12:38

Kleur, foto?

Oh gut, ik ben dan echt ouderwets. Mijn cv ziet er nog net zo uit als 20 jaar geleden, gewoon standaard zwart/wit met duidelijke kopjes en een 'rustig' lettertype. Past ook wel bij mijn persoonlijkheid
Mijn 12 beroepen 13 ongelukken periode heb ik in mijn cv samengevat als werkzaamheden via uitzendbureau, en in de periode daarna heb ik twee banen samengevat als een zodat het lijkt of ik daar 3,5 jaar heb gewerkt. Inmiddels zit ik al 15 jaar bij dezelfde werkgever, en is dat juist een probleem aan het worden, cv-technisch.

Fransien

Fransien

11-12-2015 om 13:40

Is lang bij een werkgever een probleem tegenwoordig?

Ik zit al 17 jaar bij dezelfde (eerste) werkgever, krantenbaantjes enzo tel ik niet mee, en ik wil nu eens iets anders. Is dat cv-technisch echt een probleem?

Moni

Moni

11-12-2015 om 14:07

Dat hangt van je taken af

Als je 17 jaar dezelfde functie hebt gehad, kun je zeker kritische vragen verwachten over je eigen ontwikkeling. Het kan ook een reden zijn om je niet uit te nodigen.

Als je allerlei functies hebt gedaan bij één werkgever waarin je je persoonlijk hebt ontwikkeld, dan hoeft het geen nadeel te zijn. Wel belangrijk om die flexibiliteit en ontwikkeling aan te geven in gesprek en/of cv.

lennest

lennest

21-12-2015 om 19:30

rommelig cv

Ik vermeld alleen de functies van de afgelopen 15 jaar, de jaren ervoor vat ik samen. Ik heb lang over de havo gedaan, geen mens die er nog naar vraagt. En voor elk gat in mijn cv heb ik een antwoord klaar. Op advies van een recruiter, vermeld ik mijn leeftijd niet meer, ook niet of ik getrouwd ben, kinderen heb; het gaat niemand wat aan. Ik moet beoordeeld worden op wat ik in huis heb en wat ik kan. Wat voegt in hemelsnaam toe of ik kinderen heb? Getrouwd, gescheiden, alleenstaand, zes katten, een hond en een kip; maakt dat iets uit voor de functie? Neuh. Zelfs het jaartal van de opleidingen vermeld ik niet meer. Sommige dingen laat ik ook bewust weg, als men er naar vraagt, vertel ik het, maar ik noem het uit mezelf niet. Ik behoor tot de oudere werknemers en heb net een nieuwe baan, buiten het vertrouwde van de afgelopen jaren. Mijn cv was goed, mijn brief nog beter, het gesprek ging fantastisch. Ik pas mijn cv aan op de baan, zo ook de brief, ik houd me niet aan één kantje, meestal zijn het er twee. En meestal mag ik op gesprek komen. Ondanks de gatenkaas, ondanks de leeftijd.

Jamie

Jamie

21-12-2015 om 19:46

tja

Je mag op gesprek komen ondanks de gatenkaas en ondanks de leeftijd? De gatenkaas verdoezel je en je leeftijd zet je er niet bij zeg je net.

40er

40er

21-12-2015 om 20:07

onlangs

Een gesprek gehad met een hoofd personeelszaken. Ze vertelde me waar ze oa op let, ze had er wat voorbeelden bij. Rommelig cv hoeft geen probleem te zijn. Vermeld wel eventuele nevenfuncties, trainer van sport, vrijwilligerswerk ed. Zorg dat je LinkedIn up-to-date is, je Facebook en Twitter of niet zichtbaar of niet alleen maar feestjes zijn, daar letten ze echt op

Lou

Lou

24-12-2015 om 17:16

Zonder jaartallen

In mijn vorige baan was ik degene die de sollicitatiebrieven las. Bij een cv zonder geboortedatum of leeftijd dacht ik meteen: dit is een oudere sollicitant. Het punt van leeftijdsdiscriminatie is terecht, en bij Lennest heeft het gelukkig goed uitgepakt maar ik denk niet dat het weglaten van je leeftijd daar in het algemeen zo veel tegen helpt.

Randy

Randy

24-12-2015 om 23:19

Werkervaring toont ook leeftijd

Mijn inmiddels ex-collega adviseerde mij ook om mijn leeftijd niet te vermelden in mijn cv. Heb dus overwogen om dat inderdaad dan maar weg te laten. Maar naar mijn idee heeft het geen enkel nut. Aan mijn werkervaring valt natuurlijk zo af te lezen in welke leeftijdscategorie ik mij bevind. Dus ik laat het gewoon staan.

AnnaNiem

AnnaNiem

25-12-2015 om 00:15

en juist in sommige

gevallen wil men juist liever een ouder iemand met wat meer levenservaring zoals in mijn geval waar ik met mijn 49 jaar heel vlot binnen werd gehaald.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.