Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Rana

Rana

06-11-2014 om 16:29

echtscheiding en huurtoeslag

Nu ik in een scheiding zit en binnenkort verhuis, heb ik huurtoeslag aangevraagd.
De advocaat zegt dat het zo enorm druk is bij de rechtbank dat de scheiding nog niet uitgesproken zal zijn op de datum dat ik verhuis.
Wat ik me afvraag,, , betekent dit dat ik dan geen huur toe slag krijg omdat ik op dat moment wettelijk nog een toeslagpartner heb?
,

Sancy

Sancy

06-11-2014 om 17:10

Nee

Dat betekent het niet

Een toeslagpartner staat namelijk op hetzelfde adres ingeschreven. Op het moment dat jij een andere woning huurt en je op dat adres inschrijft (dus zonder je aanstaande ex) heb je geen toeslagpartner meer en wordt zijn/haar inkomen ook niet meegerekend bij het bepalen van eventueel recht op huurtoeslag.

Sancy

Sancy

06-11-2014 om 17:18

Dat was kort door de bocht

Hoewel correct, was dit iets te kort door de bocht. In principe is de huwelijks- of samenlevingspartner ook automatisch de toeslagpartner, maar de scheiding is aangevraagd en je een ander adres hebt, gaat dit niet meer op.

"Uw echtgenoot of geregistreerde partner is uw toeslagpartner. Staat u niet op hetzelfde adres ingeschreven? Dan telt uw toeslagpartner niet mee voor de huurtoeslag."

via http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/hoe_werken_toeslagen/kan_ik_toeslag_krijgen/partner/partner

amk

amk

06-11-2014 om 17:23

Sancy

dat betekend het helaas wel. Want die wetgeving is aangepast, nu ben je toeslagpartner zodra je getrouwd bent.

Zie www.toeslagen.nl:

Wat zijn de gevolgen voor mijn toeslagen?
Als u gaat scheiden of uit elkaar gaat, bent u geen toeslagpartner meer van elkaar. Deze wijziging gaat pas in als:

■u een verzoek hiervoor bij de rechtbank hebt ingediend of als de rechtbank dit heeft vastgesteld én
■u niet meer op hetzelfde adres staat ingeschreven als uw partner.

Maar omdat de advocaat aangeeft dat de rechtbank traag is neem ik aan dat je dat verzoek tot scheiding al hebt ingediend en dus kom je wel in aanmerking.

amk

amk

06-11-2014 om 17:24

Sancy

we typten gelijk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.