Werk, Recht en Geld
Mare
30-12-2018 om 14:19
e-NPS: wie heeft ervaringen?
Vanuit mijn HR-functie bij een bedrijf in de ICT-sector wil ik een medewerkerstevredenheids-onderzoek opstarten. Bij een vorige baan wel eens zelf opgesteld via Survey Monkey. Ik vond het best lastig om de uitslagen goed te ‘vertalen’.
Krijg een tip om het als e-NPS te doen. Ziet er interessant uit.
Veel bedrijven bieden dit aan. Wij zouden het willen combineren met een reguliere NPS, dus zowel klant- als medewerkerstevredenheid toetsen.
Wie heeft hier, zowel positieve als negatieve, ervaringen mee? En met welke bedrijven?
Fijn als je dat wilt delen,
groet,
Mare
Leen13
30-12-2018 om 16:42
Wat meet je dan en met welk doel
https://www.managementsite.nl/medewerkerstevredenheid-onderzoek-mto-werkt-averechts
Ik kan me voorstellen dat als het een vraag is van de directie dat je daar dan in mee gaat, men wil een standaardvoorziening, prima, maar het is maar de vraag wat de organisatie, de medewerkers en de klanten er mee opschieten.
In mijn tijd op een grote IT-afdeling kwam er ook van alles voorbij. En, met name, in een tijd van reorganisatie, herken ik de argwaan die dat opriep en de machteloosheid die er door versterkt werd.
Hopelijk zijn er ook mensen die ervaring hebben met de door jou gevraagde survey.
Zelf zou ik kijken wat er al aan data verzameld wordt binnen, en mogelijk buiten de organisatie. Bijvoorbeeld bij exit-interviews van medewerkers. Of klachtenafdelingen.
Je kunt er een agendapunt van maken bij reguliere bijeenkomsten en daarvan de notulen verzamelen.
Gericht op je vraag: waarom wil je het weten en wordt er ook wat mee gedaan? Welk probleem of welke problemen kunnen er mogelijk mee opgelost worden? Zijn er geen eenvoudiger doeltreffender manieren?
Anders is het de zoveelste afleider, geldverspiller, demotivator, op de werkvloer.
Mare
12-01-2019 om 08:58
Dank AnneJ
voor je input en de linkjes. Eens dat het geen proforma exercitie moet zijn waar simpelweg een afvinkje voor gezet wordt. Eigenlijk is HR tot nu toe vooral faciliterend/administratief ingevuld. Ik ben hier nog niet zo lang geleden gestart, maar zie dat de managers hun teams als losse eilandjes runnen.
Tot u toe was insteek dat mngrs zelf de exitgesprekken voeren. Ik vind dat HR dat moet doen, ook omdat het er nu ‘bij inschiet’ en als het gebeurt het per manager een afwijkend format is. Kortom: er ligt nog een hoop werk voor me .
Met nwe CEO zie ik mijn kans schoon om eea eens goed op de rit te krijgen, en een e-NPS is (mede) een handige tool om eens zaken helder te krijgen als: hoe betrokken zijn medewerkers, denkn ze wel eens over vertrek en zo ja waarom, wat waarderen ze het meest, vinden ze salaris passend bij functie, krijgen ze genoeg ontwikkelmogelijkheden etc etc
En, vanzelfsprekend!, om dat vervolgens op te pakken en mee te nemen in oa de HR-automatisering (zijn daar nu ook keuze in aan het maken), het opzetten van een salarishuis, het maken van functieprofielen etc etc
We willen ons voor het eNPS laten bijstaan door een externe partij, zodat doelstellingen en vragen goed geformuleerd worden. Vandaar!
groet,
Mare
Brenda
12-01-2019 om 15:37
argwaan
Ik werk in een bedrijf met ongeveer 3000 medewerkers en bij ons is er ook tweejaarlijks een medewerkerstevredenheidsonderzoek. Daarbij wordt gezegd dat het helemaal anoniem is, maar ik vul het na de eerste keer nooit meer in omdat:
- als je het niet invult, krijg je een herinneringsmail, dus ze weten al op naam dat je het hebt ingevuld
- de bevindingen per functie worden gebundeld en er worden quotes bij gedaan van mensen (zonder naam). Bijvoorbeeld: 20 procent van de office managers (er zijn er 33) vindt xxxx. Vaak zijn die quotes te herleiden naar mensen.
- van de artsen in opleiding vindt 30 procent dit en dit en dan wat quotes.
- medewerkers van het restaurant (ook een kleine groep) vinden .....
Dus ik vul het niet in. Zo zal ik ook nooit in een gesprek of enquête laten blijken als ik om me heen kijk naar een andere baan. Ik heb al te veel dingen zien gebeuren die niet volgens de regels zijn, maar waarbij iemand zijn baan kwijtraakte.
Yanea
13-01-2019 om 08:41
Net als Brenda
Hier werd bij onvoldoendes en kritische opmerken ook meteen gezegd 'oh, dat is medewerker X, dat kan niet anders'.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.