Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

nathalie

nathalie

17-08-2013 om 21:51

Dwangbevel waterschap

Wij doen de administratie van mijn schoonvader die vorig jaar naar een verzorgingshuis in een andere gemeente is gegaan, zijn huis is verkocht.
Nu steekt er in onze brievenbus een dwangbevel van het waterschap, geadresseerd aan het oude adres van schoonpa, waarschijnlijk bij ons in de bus gestopt door de nieuwe bewoners. (kennen ons adres als zaakwaarnemers van de verkoop van het huis)
Datum 17 augustus, binnen 2 dagen betalen anders komt de deurwaarder langs. Het gaat om een bedrag van 12 euro vermeerderd met 38 euro incassokosten.
Hoe zit dat nou? Het zou kunnen (maar ook dat betwijfel ik hoor) dat er vorig jaar rond de verhuizing 12 euro te weinig is beaald aan het waterschap maar dat kan ik nu niet nakijken want de administratie is in de kast bij schoonpa. Dan zou je toch eerst herinneringen verwachten?
Op de site van het waterschap staat Een verhuizing hoeft u niet aan ons door te geven. Verhuizingen krijgen wij automatisch door van de gemeente. Waarom sturen ze dan een dwangbevel op naam van schoonpa naar zijn oude adres? En als de nieuwe bewoners nu eens hadden gedacht, niet voor ons, hup in de prullenbak?
En binnen 2 dagen betalen, voor maandag dus...dat krijgen we helemaal niet voor elkaar want morgen zijn de banken niet open en wordt de overschrijving niet verwerkt.
Ik wil eigenlijk eerst ook bekijken of het wel klopt, die rekening, anders moet je het maar weer terug zien te krijgen maar daar is de tijd helemaal niet voor nu. Wie weet goede raad?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

17-08-2013 om 22:07

Nou

Die 2 dagen zullen wel werkdagen zijn neem ik aan. Misschien heb je de keus uit een ING of banknr. Als je dan maandagochtend overmaakt staat het 's middags zeker op hun rekening.
Als het eraf kan zou ik het wel betalen en dan later zien terug te krijgen. Als je een deurwaarder aan de deur krijgt wordt het helemaal zo'n toestand. Het is makkelijker om geld bij het waterschap terug te vragen dan bij een deurwaarder.

Dendy

marjanne

marjanne

18-08-2013 om 17:38

Tja

Ik herinner me van toen mijn vader overleed dat ik gebeld heb omdat er het hele jaar nog rekeningen kwamen. Vlgs mij betaal je tot eind van het kalenderjaar de waterschapslasten van het huis. Beetje raar vond ik het maar had die tijd genoeg aan m'n hoofd om me daar druk over te maken

marjanne

marjanne

18-08-2013 om 17:38

Tja

Ik herinner me van toen mijn vader overleed dat ik gebeld heb omdat er het hele jaar nog rekeningen kwamen. Vlgs mij betaal je tot eind van het kalenderjaar de waterschapslasten van het huis. Beetje raar vond ik het maar had die tijd genoeg aan m'n hoofd om me daar druk over te maken

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

18-08-2013 om 19:11

Heel herkenbaar (lang verhaal)

Ik neem aan dat hij niet meer officieel ingeschreven staat op zijn oude adres?
In dat geval hoeven de nieuwe bewoners zich geen zorgen te maken. Het waterschap kan ze niets maken. Al is het wel hyper-irritant. Been there, helaas...

Ik ben nog niet zo lang geleden naar een andere gemeente verhuisd. Ik heb me keurig ingeschreven en meteen laten checken of er nog mensen op mijn nieuwe adres ingeschreven stonden (een vriendin van me bleek na haar verhuizing al 8 Afrikanen in haar huis te hebben, echt waar! ), gelukkig was dat niet zo. Een vorige bewoner was wel net veertien dagen eerder ambtshalve uitgeschreven (als in: adres onbekend; hij was wel veel eerder uit de woning gezet maar had zich nooit uitgeschreven).

Ik heb verder heel keurig mijn adreswijzigingen rondgestuurd, maar bij een aantal zaken hoorde ik net als jij dat het via de gemeente zou gaan. Mooi, dacht ik, scheelt mij weer werk.
Maar helaas, ik heb zo ontzettend veel ellende gehad! Sommige dingen werden wel gewijzigd, maar andere zaken niet, waardoor diverse zaken rondom het PGB van mijn kind de mist in gingen, ook bleef de oude gemeente de heffingen vrolijk van mijn rekening halen terwijl mijn nieuwe gemeente dat inmiddels ook deed. Ra ra politiepet...

Maar de vorige bewoner maakt het nog eens extra lastig. Die is (al enkele jaren voor de uitschrijving nota bene) het huis uitgezet (weetplantage), heeft overal schulden, wordt regelmatig gearresteerd... Verschillende schuldeisers beweren dat hij hier woont volgens de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA), ik wéét dat dat al anderhalf jaar geleden is gewijzigd. Het werd echt grimmig toen de Belastingdienst besloot die vent als mijn toeslagpartner te zien. Ik heb, omdat de Belastingdienst veel beloofde maar niets deed, uiteindelijk de Ombudsman gebeld, die er werk van heeft gemaakt. De fout lag bij de belastingdienst, de gemeente had alles echt op orde. Helaas kreeg ik pas geleden een toeslagen-terugvordering van enige duizenden euro's... Omdat ik hem als toeslagpartner zou hebben!!! Gelukkig sprong de Ombudsman ook daar adequaat bovenop.

Mind you, ik ken die hele vent niet!

Dubbele pech dus: mijn eigen gegevens die niet goed verwerkt zijn, en de acties van een heel fout mannetje die de puinhopen van zijn verrotte leventje op mijn deurmat laat ploffen. Schrale troost: het komt steeds vaker voor, ik ben niet de enige.

Maar ik heb inmiddels ook mijn rechtsbijstandverzekering aangesproken want ik vreesde dat het een keer goed mis zal gaan met bijvoorbeeld een overijverige deurwaarder. Die verzekerde me dat ik niets hoef te doen, niet eens de post terugsturen (de eerste keer is wel netjes, maar als het muntje dan nog niet valt zoeken ze het maar mooi uit), en aangetekende post natuurlijk altijd weigeren met als reden "geadresseerde onbekend" (deed ik al). Ze kunnen me namelijk echt niks maken en als bijvoorbeeld die overijverige deurwaarder hier binnen wil vallen of de Belastingdienst heel lelijk wil gaan doen, zullen ze toch echt eerst de recentste gegevens van het GBA moeten checken, anders hebben ze een heel groot probleem.
En in geval van overheidsfalen (valt het waterschap daaronder?) kan je of kunnen de nieuwe bewoners de Ombudsman erop laten zetten, ik heb daar héél goede ervaringen mee.
En daarom, met mijn ervaringen in gedachten, denk ik dat de nieuwe bewoners van het huis van je schoonvader ook niets te vrezen hebben. Willen ze daadwerkelijk de boel komen afsluiten, dan moeten ze héél zeker weten dat HIJ daar woont, en hij is daar uitgeschreven, dus ze hebben echt geen poot om op te staan en kunnen een mooie schadeclaim verwachten als ze toch doorgaan met hun plannen. (los van het feit dat ik me afvraag of ze, nota bene in vakantietijd, 2 dagen voor de feitelijke afsluiting én in het weekend zoiets wel kunnen maken).
De nieuwe bewoners kunnen eventueel een briefje op de deur hangen met een korte uitleg: wanneer is hij uitgeschreven, sinds wanneer wonen zij daar, ze kennen hem niet en eventueel jouw gegevens als contactpersoon. Heb ik ook, omdat ik gek werd van het geklep aan de deur voor de vorige bewoner (aangetekende brieven, dwangbevelen en dagvaardingen, bedrijven die nog wat van hem te vorderen hadden), en dat werkt al heel aardig.

Nog even wat anders: voor een dwangbevel zouden ze eerst gewone herinneringen en aanmaningen moeten sturen, hebben de vorige bewoners die niet gehad?
En tenslotte: bel het waterschap morgen even en verzoek ze vriendelijk doch dringend de administratie bij te werken

nathalie

nathalie

19-08-2013 om 19:58

Het valt mee

Ik schoot zaterdag nogal in de stress omdat vóór maandag betalen en daarmee de deurwaarder afwenden gewoon niet kon lukken, op zondag kun je je geld niet kwijt al heb je het en zou je het willen.
Ik hing vanmorgen dus om 9 uur bij het waterschap aan de lijn en de mevrouw die ik sprak snapte het helemaal en zei zelf meteen al dat ze de incassokosten er af zou halen! het blijkt trouwens maar om 5 euro te gaan(!) met 7 euro herinneringskosten en 38 euro incassokosten erbij. Nou die 5 euro heb ik namens schoonpa gelijk overgemaakt. Wat ze daar al niet voor optuigen!
Rvp, ik hoop niet dat ons verhaal net zo'n staart krijgt, wat een ellende! Ik ben niet bang dat de nieuwe bewoners van schoonpa's huis last krijgen maar eerder voor hemzelf. Die nieuwe bewoners hebben de herinneringen blijkbaar gewoon weggegooid, pas toen het dwangbevel kwam speelden ze dat aan ons door. Moet ik morgen nog wel langs de gemeente want daar schijnt toch e.e.a. niet goed te zitten met het omzetten van adressen ofzo. Laat het maar bij deze sisser blijven.

kaatje43

kaatje43

23-08-2013 om 22:02

Valse deurwaarder kosten

Voor zo'n bedrag gaan ze echt geen deurwaarder inschakelen. Weet je wel wat die kost? Vaak gebruiken ze dat als dreiging.
Maar wat ik mij afvraag: met internetbankieren heb je het toch zo overgemaakt.

nathalie

nathalie

24-08-2013 om 08:49

maar waar ik van schrok is dat zaterdagochtend het bevel des konings (ofzo) kwam dat het BINNEN 2 dagen betaald moest zijn. Vóór maandag dus. En dat gaat niet lukken want ook met internetbankieren wordt het geld in de wacht gezet en gaan de banksluizen niet eerder dan maandagochtend weer open. Dan kún je niet eens aan de eis voldoen en ben je altijd te laat en in gebreke. Staat die deurwaarder daar, jaja mevrouwtje, kan wel wezen dat u het nu net wel hebt betaald, maar u bent daar nu toch echt te laat mee! Dus in bevel des konings etc.
Verder heb ik het maandagochtend meteen overgemaakt natuurlijk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.