Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Katniss

Katniss

01-04-2015 om 13:56

Duidelijk maken dat je een mevrouw bent

Mijn zakelijke correspondentie en e-mails ondertekende ik altijd met 'K. de Vries', zonder mevrouw ervoor omdat ik dat zo knullig vind staan. Aangezien ik steeds vaker correspondeer zonder voorafgaand telefonisch contact krijg ik dus regelmatig reacties gericht aan 'de heer De Vries'. Logisch misschien want mijn branche is nog steeds een beetje een mannenwereld.
Ik heb nu dus maar mijn standaard e-mailhandtekening aangepast naar 'K. (Katniss) de Vries', maar onder brieven kan dat natuurlijk niet.
Hoe maken jullie duidelijk dat je een mevrouw bent, of vind je dat niet belangrijk?

Moni

Moni

01-04-2015 om 14:08

Onderaan een brief kun je toch ook je voornaam gebruiken?

of is dat te informeel bij jullie.

Wat ook kan is ondertekenen met K. de Vries

En daaronder jouw gegevens
Katniss de Vries
Afdelingshoofd Afdelingsnaam

Juno

Juno

01-04-2015 om 14:08

Niet belangrijk

Ik vind het niet zo belangrijk. Je kan ook als die hebt de dubbele achternaam voeren: K. de Vries-Jansen.

Nou..

Uit jouw voornaam zou ik ook niet zomaar halen dat je een vrouw bent hoor. Die voornaam heb ik nog nooit eerder gehoord (behalve hier dan). Ook dan zou ik nog twijfelen of je wel een mevrouw bent. Je kan het er toch gewoon voorzetten?

voornaam

Ik gebruik altijd mijn voornaam + achternaam, bij brieven en mails. Als je alleen een voorletter wil gebruiken dan zou ik er Mw. voor zetten. Zeker als je het belangrijk vindt om correct geadressseerd te worden.

Als ik ergens zie staan K. de Vries, ga ik er eerlijk gezegd vanuit dat het een man betreft.

Noet

Noet

01-04-2015 om 14:28

haha Ciska en Katniss

Katniss is een nick die niet lijkt op een gewone naam. Hoeveel mensen die Noet heten ken je?

Is het af te leiden uit je e-mail adres? En wellicht dan toch je voornaam in de ondertekening zetten.
Volgens onze afdeling external comunication maakt dat de afstand tot de klant kleiner.

Ad Hombre

Ad Hombre

01-04-2015 om 14:30

Ciska

"Die voornaam heb ik nog nooit eerder gehoord (behalve hier dan)."

http://en.wikipedia.org/wiki/Katniss_Everdeen

(ik ga er even vanuit dat Katniss in het echt gewoon Karin of Katrien heet)

Katniss

Katniss

01-04-2015 om 14:35

Huisstijl

Als ik mijn voornaam onder brieven zou zetten krijg ik daar zeker commentaar op. Dat past niet in onze huisstijl. De enige oplossing, bij gebrek aan een tweede achternaam, lijkt toch het mevr. voor mijn naam zetten. Maar dat ziet er toch suf uit?
Ik heb laatst zelf trouwens ook de fout gemaakt om ervan uit te gaan dat iemand een meneer was. Dat ging om B. Jansen, Hoofd automatisering. Vond ik erg fout van mezelf, want als het Hoofd secretariaat was geweest had ik op een vrouw gegokt
Katniss is overigens wel een 'echte' voornaam, dat is een stoere vrouw die goed kan schieten.

Charis

Charis

01-04-2015 om 17:07

En het betekent

'pijlkruid'. What's in a name

Juno

Juno

01-04-2015 om 17:53

Hm,

Ik zou dan geen mevr. zetten, klinkt als mufmompelmompel. Schrijf mevrouw dan voluit.

Marie

Marie

01-04-2015 om 18:24

of mw.

mw. kan natuurlijk ook.

Evanlyn

Evanlyn

01-04-2015 om 21:07

Geachte Mevrouw Everdeen,

Wat ik wel eens zie is:

Met vriendelijke groet,

P. Puk (mw.)

Moni

Moni

01-04-2015 om 21:29

Dan heb ik dit liever

Met vriendelijke groet,

Mw. P. Puk

(en als het formeel moet, nog een titel erbij

Katniss

Katniss

01-04-2015 om 21:52

Mw.

Vinden jullie mw. mooier dan mevr.? Ik heb altijd geleerd dat je dat bij voorkeur niet moet afkorten, maar mevrouw staat helemaal vreemd. Een titel zou leuk zijn, maar BBA gebruikt echt helemaal niemand

Gek eigenlijk

Gek eigenlijk dat men er vanuit gaat dat de briefschrijver uit wiens ondertekening niet opgemaakt kan worden van welk geslacht hij is dan wel een man zou zijn. En dat mannen niets hoeven te doen om correct aangesproken te worden maar vrouwen dus iets moeten doen om te laten blijken dat zij geen man zijn. Mevrouw ervoor zetten, je voornaam gebruiken of je eigen achternaam en die van je man met een streepje ertussen, om maar duidelijk te maken dat je geen man bent.

Als ik een brief schrijf aan K. de Vries en ik weet niet of dat een man of een vrouw is, dan schrijf ik 'geachte mevrouw/mijnheer De Vries'. Er zou eigenlijk een nieuw sexeneutrale aanhef moeten komen.

skik

Stenna

Stenna

01-04-2015 om 22:31

hallo?!

Dat is toch wel de omgekeerde wereld zeg, dat jullie je hier zitten af te vragen hoe je duidelijk kunt maken dat je een mevrouw bent omdat je anders als meneer wordt aangesproken?!! Het moet niet gekker worden. Als iemand niet weet of je een meneer of mevrouw bent, waarom er dan in vredesnaam dan maar standaard meneer boven zetten?! Zet er gewoon meneer / mevrouw voor ofzo. Of voor mijn part standaard mevrouw. Het probleem ligt niet bij ons hoor. Ik zet onder zakelijke dingen nooit mijn voornaam, waarom zou ik: doen mannen toch ook niet.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

01-04-2015 om 22:36

Ja dat vind ik ook gek

Bij ons is een ondertekening van de mail met voornaam tussen haakjes heel gebruikelijk. Brieven schrijven daarentegen is weer heel erg formeel. Die worden ook niet met de eigen naam ondertekend maar uit naam van het bestuur geschreven. Wel kun je je eigen gegevens achterlaten bij de referentie. Maar daar zet ik juist altijd G. Twijfelvuur, bewust. Om de reden die skik noemt.

Ik zit ook in een mannenwereld en ben niet anders gewend dan met mevrouw/mijnheer aangeschreven te worden. De keren dat ik met mijnheer aangeschreven wordt zijn zeldzaam en vallen daardoor des te meer op.
Ik stel er dan overigens juist een heimelijk genoegen in om ze dan in de beantwoording even subtiel te laten weten dat het toch anders zat.

Volgens mij maakt dat meer indruk dan bij voorbaat al subtiel ondertekenen met mw. oid.

Katniss

Katniss

01-04-2015 om 22:43

Ik weet ook niet goed wat in echte bedrijven de gewoonten zijn. Onder mails wordt eigenlijk altijd de voornaam gezet (ook leuk als iemand Robin heet), maar ik krijg zelden een brief. Mijn brieven gaan ook namens de inspecteur, maar daar staat dan wel mijn eigen naam onder. Ik denk dat ik het maar gewoon zo laat, zonder mw. Vaak is er toch al vooraf mail- of telefonisch contact, dus dan hebben ze mijn voornaam al gezien.

Tijgeroog

Tijgeroog

02-04-2015 om 08:15

Voornaam tussen haakjes?

Waarom? Doe het of wel, of niet, maar dit vind ik wel heel raar, een beetje "je mag het wel weten maar niet gebruiken". Dan liever Mw. Of mevr. ervoor.

Of de hele voornaam, maar ik heb wat moeite met formeel doen.

Hanne.

Hanne.

02-04-2015 om 08:34

ondertekening

In mijn automatische handtekening onder mijn mail staat inderdaad ook mijn naam tussen haakjes.

dus

titel H (Hanne) achternaam
Functie
Afdeling
Contactgegevens

Zelf zet ik daar boven altijd nog gewoon mijn naam. Dus dan wordt het iets in de trant van:

Met vriendelijke groet,
Hanne Achternaam

titel HPM (Hanne) achternaam
Functie
Afdeling
Contactgegevens

De automatische ondertekening is bedrijfsbeleid. Handig omdat je in mijn veld de voorletters soms nodig hebt, maar er wel heel veel getutoyeerd wordt. Moet zeggen dat ik bij een ander eigenlijk nooit naar zo'n automatische ondertekening kijk. Tenzij ik dus behoefte heb aan die voorleters.

Suze

Suze

02-04-2015 om 08:57

Idem

Bij mij net als bij Hanne.

En gelukkig duidelijk een vrouwelijke voornaam .

Overigens: als ik iets met alleen initialen krijg, schrijf ik gewoon Geachte heer/mevrouw Huppelepup.

Jammer die mensen, vaak mannen, maar hoeft niet, die dan "de heer" schrijven.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-04-2015 om 09:00

Was ook niet mijn keuze

Bedrijfsbeleid dus....

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-04-2015 om 09:02

Ik lees dat trouwens anders Tijgeroog

Ik zet bewust mijn voornaam tussen haakjes bij de emailhandtekening om aan te geven dat men mijn ondanks de formele afsluiter gerust Ginny mag noemen. Waarom zou ik anders die informatie geven?

Voornaam helpt niet hoor

Ik kreeg laatst weer een mail met "de heer" terwijl ik een mevrouw ben en mijn voornaam, heel vrouwelijk, stond erbij.
Ik heb ook eens een mail gehad waarin gegevens gechecked moesten worden, o.a. "geslacht: Vrouw" en die was aan "de heer" gericht.
Zodra er Ir. voor je naam staat, verander je in een heer.

Brianna F

Brianna F

02-04-2015 om 15:46

Niet aan jou

Als bij ons het geslacht niet duidelijk is richten we 'm altijd aan de heer/mevrouw. Klaar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.