Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Huurder

Huurder

28-08-2014 om 18:58

Dubbele legitimatie bij autohuur

Ik heb bij Multirent voor een weekend een auto gehuurd en na het reserveren viel mijn oog op de mededeling dat er aan de balie naast het rijbewijs nog een legitimatiebewijs moet worden overlegd. Nu is dat voor mij een probleem, want die heb ik niet. Zowel mijn paspoort als ID-kaart zijn verlopen en zolang ik deze niet nodig heb, vraag ik geen nieuwe aan.

Mijn vraag: Staat een verhuurmaatschappij in zijn/haar recht om een tweede legitimatie vragen?

Marie

Marie

28-08-2014 om 19:03

post meenemen

Ik hoorde laatst van een kennis dat hij niet alleen legitimatie/rijbewijs moest laten zien, maar ook een poststuk dat aan hem was geadresseerd als bewijs dat hij echt op dat adres woont.
Schijnt te maken te hebben met stelen van huurauto's.

vlinder72

vlinder72

28-08-2014 om 19:25

Vast wel

Wij huren ieder jaar een auto bij multirent voor onze wintersport. Wij hebben eerlijk gezegd nog nooit twee id's hoeven laten zoen. Hoewel dat wel in de voorwaarden staat.

Ik zou ze bellen om te vragen wat je moet doen.

Verder wil ik je als tip geven de auto goed te controleren. Wij huren ieder jaar voor onze wintersport een auto omdat ze veel goedkoper zijn als andere verhuurbedrijven als je een 7 zitter wil huren met winterbanden en een skikoffer wil huren. Maar wij krijgen nooit het beschreven model. Meestal een goedkoper merk. En ik vind ze slordig. Zo bleek vorig jaar onderweg op de snelweg een houder op de dakrail niet goed vast te zitten. Gelukkig konden wij de auto op tijd naar een parkeerplaats krijgen om het alsnog goed vast te zetten. Ook kregen wij een paar jaar geleden een auto mee met een spijker in deband. Stomme was dat wij vanaf het moment dat wij ermee reden al dachten dat de wegligging niet goed was. Uiteindelijk bleek tijdens onze vakantie dat er een spijker in de band zat. Reparatiekosten kregen wij trouwens direct vergoed. Werd van het huurbedrag afgetrokken.

Wij huren er nog steeds auto's maar wij controleren de auto zorgvuldig.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

28-08-2014 om 19:29

Dat denk ik wel

Het is hun auto en ze mogen zelf bepalen onder welke condities ze hem meegeven. En jij hebt het recht om daar dan voor te bedanken. Enige nadeel is dan dat jij geen huurauto hebt en zij geen klant. Misschien dat je met wat overleg verder komt dan met praten over rechten plichten....

Barvaux

Barvaux

28-08-2014 om 19:39

En misschien mag je dat verlopen paspoort en id bewijs wel laten zien?

Huurder

Huurder

28-08-2014 om 21:13

Reactie

Ik heb vorig jaar ettelijke malen een auto gehuurd, maar kan me niet herinneren dat ik een dubbel legitimatiebewijs moest laten zien. En mijn oude ID-kaart of paspoort laten zien gaat niet lukken, die liggen in snippers in de papiervernietiger bij de gemeente

Ik heb al contact met Multirent gehad en kreeg een email terug met de mededeling dat ze het deze keer zullen accepteren, maar dat ik de volgende keer wel een dubbel legitimatiebewijs moet laten zien. En ik ben gewoon benieuwd of dit 'volgens de regels' van de legitimatieplicht is. Heb inmiddels gegoogled en ben het blijkt een heel normaal fenomeen te zijn in de auto(verhuur)branche.

'de regels'

De legitimatieplicht is een dingetje van de overheid en de regels daarover gaan dan ook over wat de overheid wel en niet mag vragen.

Particuliere bedrijven mogen min of meer eisen wat ze willen (discrimineren mag niet, maar verder mag er veel), de consument die het niet zint kan immers altijd nog naar de concurrent.

Groeten,

Temet

Huurder

"En mijn oude ID-kaart of paspoort laten zien gaat niet lukken, die liggen in snippers in de papiervernietiger bij de gemeente"

Je kan je verlopen paspoort of ID kaart toch gewoon houden, sommige instanties nemen er genoegen mee. Als je een nieuw paspoort aanvraagt neemt de gemeente je oude in ter vernietiging. Maar als een identiteitsbewijs verlopen is ben je niet verplicht om hem in te leveren.

skik

Huurder

Huurder

29-08-2014 om 20:58

Skik

Ik ben niet zo bewaarderig, dus heb de hele boel laten vernietigen. En aangezien ik zelf bij de gemeente werk weet ik dat je zowel een paspooort als ID-kaart terug kunt krijgen, mits ongeldig gemaakt. Een rijbewijs moet wel altijd worden ingeleverd.

Barvaux

Barvaux

29-08-2014 om 21:35

toch snap ik het niet

Je kunt niet eens stemmen zo en stemmen mag wel met een verlopen ID/paspoort. Het is mij een raadsel waarom je die liet vernietigen.

Barvaux

Barvaux

29-08-2014 om 21:36

oja

Dubbel legitimeren... ik zit er nog even over na te denken. Er staan dingen op je paspoort/id die niet op je rijbewijs staan. Je mag ook niet met je rijbewijs legitimeren als het om werkzaken gaat. Zal dat de reden niet zijn? Ze hebben iets nodig wat je wel hebt op je paspoort/id en niet op je rijbewijs? Daarnaast dus ook je rijbewijs omdat het om een auto huren gaat?

amk

amk

29-08-2014 om 21:55

Barveaux

voor het stemmen voldoet een rijbewijs ook als legitimatie.

Huurder

Huurder

29-08-2014 om 21:59

Barvaux

Het enige verschil tussen een paspoort/ID en rijbewijs is de vermelding van nationaliteit. Ik zou niet weten waarom een autoverhuurder mijn nationaliteit wil weten.

Van de site van de Rijksoverheid:

Het rijbewijs is een algemeen erkend identiteitsbewijs, maar in situaties waarin gegevens over verblijfsstatus en nationaliteit belangrijk zijn, kunt u zich er niet mee identificeren. Op het rijbewijs staat hier namelijk niets over.

De enige reden die ik me kan bedenken dat om een dubbele legitimatie wordt gevraagd is om diefstal van de auto te voorkomen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

29-08-2014 om 23:20

Ja dat lijkt mij ook

Een extra drempel om misbruik tegen te gaan. Temet zegt het, vanzelfsprekend, netter dan ik, maar volgens mij mag dit. Wat geeft jou het idee dat een verhuurder dit niet mag eisen?

Mikke

Mikke

29-08-2014 om 23:34

Dat denk ik ook

Ik denk ook dat dit gewoon mag. Ze geven je immers een aardig bedrag aan waren mee, en mogen dan behoorlijk zorgvuldig zijn. Het is aan jou om er wel of niet aan mee te werken (en dus wel of niet de auto mee te krijgen).

Wat niet mag: zomaar kopietjes maken van je ID-kaart of paspoort en/of onnodige informatie vastleggen.

Huurder

Huurder

29-08-2014 om 23:41

Ginny

Ik was slechts benieuwd of iemand ervaring heeft/had met het moeten overleggen van een dubbele legitimatie. Ik heb op dit moment geen paspoort of ID-kaart nodig en was niet van plan deze te gaan aanschaffen voor de huur van een auto.

Yura

Yura

10-09-2014 om 13:39

Verbaasd

Niet dat je iets aan deze info hebt, maar wij hebben net een rondreis door de VS gemaakt en daar verbaasde het mij dan weer dat mijn (Nederlandse) rijbewijs overal voldeed als legitimatie. Voor het afhalen van de huurauto hebben we alleen een rijbewijs getoond, maar ook bij hotels en bij betalen met creditcard. Ik heb wel eens in Duitsland een auto gehuurd en daar moest ik wel mijn paspoort en rijbewijs laten zien.

bibi63

bibi63

10-09-2014 om 13:55

verschil rijbewijs versus ID/paspoort

Een rijbewijs is een wettig identiteitsbewijs, zo ook een ID/paspoort. Maar een rijbewijs is geen wettig legitimatiebewijs. Het verschil dus tussen je identiteit bewijzen en je legitimiteit (nationaliteit). Daarom moet je bij een nieuwe werkgever ook altijd je legitimeren (met ID of paspoort dus) om aan te tonen dat je de NL nationaliteit hebt. Dat kan niet met een rijbewijs. Een verblijfsvergunning volstaat uiteraard ook, mocht je geen NL nationaliteit hebben.

Misschien wil de autoverhuurder zeker weten dat je niet met je auto naar het buitenland gaat (het land van je nationaliteit) en vervolgens nooit meer terugkomt...?

Bibi

Caesar

Caesar

10-09-2014 om 15:30

Bibi

Weet je dat zeker? Als ik de teksten van onderstaande links lees krijg ik de indruk dat elk identiteitsbewijs ook een legitimatiebewijs is, maar dat niet elk identiteitsbewijs voldoende legitimatie is bepaalde gevallen.

http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Legitimatiebewijs

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/vraag-en-antwoord/met-welke-identiteitsbewijzen-kan-ik-mij-identificeren.html

bibi63

bibi63

10-09-2014 om 16:45

Caesar

Ja het is zeker zo. Een identiteit is iets anders dan de legitimatie. Voor veel zaken is legitimatie niet van belang, identiteit voldoende. Maar voor werk dus wel.
En wbt het autoverhuurbedrijf: dat is hun eigen interpretatie en wellicht belang: als huurder een andere nationaliteit heeft kan hij dus 'verdwijnen' mét auto naar z'n eigen land.
Bibi

Caesar

Caesar

10-09-2014 om 19:54

Bibi

Heb je mijn linkjes gelezen? Legitimatie hangt van de context af. Een pasje met een foto om je werk binnen te komen is ook legitimatie. Een rijbewijs is ook legitimatie. Maar onvoldoende om je nationaliteit mee aan te tonen.

bibi63

bibi63

10-09-2014 om 21:45

Uh Caesar

"Een pasje met een foto om je werk binnen te komen is ook legitimatie".
Dat noemt men in de volksmond legitimatie, maar is in dat geval identificatie... Maar vooral: dat is als je al IN dienst bent en je op een groot kantoor werkt en dat bij je moet hebben heel iets anders. Het gaat erom dat wanneer een werkgever je aanneemt, jij je moet kunnen legitimeren (met paspoort of ID) om ook je nationaliteit vast te stellen. Dat is wettelijk geregeld en een kopie moet in je personeelsdossier. Je alleen identificeren met rijbewijs is dan niet voldoende.
Bibi

Caesar

Caesar

10-09-2014 om 22:50

Bibi

Legitimatie is om aan te tonen dat je legitiem iets kan doen. Dus bijvoorbeeld bevoegd bent om op het kantoor van je werk te verschijnen. Of de meterstanden mag opnemen bij mensen thuis. Identificatie is ook een vorm van legitimatie. Een rijbewijs is een identificatie document en dus ook vorm van legitimatie. Maar niet niet voldoende om bijv nationaliteit mee vast te stellen. Je moet je in sommige gevallen identificeren met een ander document, zoals bijvoorbeeld een paspoort. In de laatste link die ik stuurde heeft de overheid het alleen over identificatie en niet over legitimatie. Heb je dat nou al gelezen?

bibi63

bibi63

10-09-2014 om 23:11

Beste caesar

Ja dat heb ik gelezen. Ik weet ook dat rijbewijs, identificatie, meestal afdoende is. Dat spreek ik ook niet tegen. Dat neemt niet weg dat werkgever bij aanname personeel verplicht is kopie legitimatie, in dit geval paspoort of ID te hebben, te hebben om nationaliteit vast te stellen en daarmee dus de legitimiteit om hier te mogen werken, belasting enz.
Bibi

Caesar

Caesar

11-09-2014 om 07:28

Bibi

Dat snap ik al allemaal, maar volens mij klopt jouw onderscheid tussen identificatie en legitimatie niet. De overheid lijkt zelf het begrip legitimatie niet te gebruiken in dit verband. Als je je nationaliteit moet aantonen, moet je je identificeren. Met een paspoort of id. In veel andere gevallen kan je je identificeren met een Nederlands rijbewijs.
Maar goed, we steggelen nu al heel lang over een woord kwestie. Noet over de inhoud, want we spreken elkaar wat betreft nergens tegen.

bibi63

bibi63

11-09-2014 om 21:21

de vraag is inderdaad

waarom autoverhuurbedrijf dubbele controle wil. Rijbewijs is in dit verband logisch ivm aantonen dat je mag rijden. ID/paspoort zou dan in principe onnodig zijn.
De enige reden, in dit verband, zou m.i. kunnen zijn, dat ze willen vaststellen dat je de NL nationaliteit hebt en niet met de auto kunt 'verdwijnen' (blijvend) naar het land van je nationaliteit (wat Nederlander in principe niet kan, omdat hij daar mij tijdelijk kan verblijven). Maar dat is maar een gooi.
Bibi

vlinder72

vlinder72

12-09-2014 om 07:09

bibi

Ik denk dat ze twee id's willen zien om te voorkomen dat je de auto huurt en een gestolen rijbewijs laat zien. Dus dat je net doet alsof je Pietje Puk bent uit Ommen. De kans dat je twee gestolen id's kan laten zien met dezelfde persoon erop is klein en misschien ook teveel gedoe voor een dief.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.