Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Ik

Ik

20-01-2016 om 20:07

Dringende vraag!! Wao en thuiswonend??

Hallo

Ik heb een dringende vraag: mijn broertje wordt komende maand 19jaar. Hij heeft geen werk en geen opleiding.
Hij is nog thuiswonend en mijn vader heeft een wao uitkering. Wij hebben sinds hij 18 jaar is al meerdere malen een uitkering aangevraagd maar deze is afgewezen. We hebben begrepen dat mijn vader voor hem moet zorgen tot hij 21 jaar is. Mijn vader verdient dus het minimum.. hij kan dus niet ook nog eens de verzekering van mijn broertje betalen. Wij vroegen ons dus af wat wij moeten doen en of er geen andere mogelijkheid is. Bijvoorbeeld dat mijn vader een toeslag ofso krijgt hiervoor??

Dank allemaal

Moeder

Moeder

20-01-2016 om 20:25

Zorgtoeslag

Je broer heeft in ieder geval recht op de zorgtoeslag. Dat dekt de ziektekostenverzekering ongeveer.
De gemeente is verantwoordelijk voor het aanbieden van mogelijkheden voor je broer. Bijvoorbeeld een naar werk toeleiden traject. Als je broer dat wil kun je daarvoor bij de gemeente informeren. Als je broer dat niet wil en ook niet terug naar school wil, moet je je afvragen of je vader de juiste keuze maakt door hem bij zich te laten wonen.

Hortensia

Hortensia

20-01-2016 om 20:36

Geen werk/opleiding?

Is je broer goed gezond? Waarom geen werk of opleiding? Ik kan er niet uit opmaken of het onmacht of onwil is.

Neem eens contact op met zowel de gemeente als het UWV. Als er mogelijke arbeidsongeschiktheid zal er wajong moeten worden aangevraagd (UWV), als die niet wordt gegeven zijn er ook andere mogelijkheden om iemand aan het werk of scholing te brengen, dan komt de gemeente om de hoek.

Je broertje moet sowieso zorgtoeslag aanvragen zodat dat in ieder geval een deel van de ziektekostenverzekering dekt.

En je vader zal moeten beslissen in hoeverre hij je broertje blijft onderhouden of dat hij hem meer moet stimuleren dagbesteding in de vorm van scholing of werk te zoeken. Er kunnen 1001 redenen zijn, variërend van enorme onmacht tot verschrikkelijke luiheid, daarom is het zo moeilijk gericht advies te geven.

Moni

Moni

20-01-2016 om 20:44

Bijstand is ook mogelijk

Voor deze leeftijd is het bedrag aan bijstand beperkt, iets van ruim 200 euro per maand. Maar het kan je vader wel helpen qua financiën.

Hortensia

Hortensia

20-01-2016 om 20:50

bijstand

Is een mogelijkheid, maar dan wil de gemeente waarschijnlijk wel heel goed weten waarom een jongen van die leeftijd niet werkt en geen opleiding volgt. Welke uitkering hebben jullie aangevraagd (ik lees dat dat al enkele keren is gebeurd) en op welke gronden is die afgewezen?

Hortensia

Hortensia

20-01-2016 om 20:52

onderhoudsplicht

Ik begrijp ook dat vader onderhoudsplicht heeft. Dat klopt. Ik weet niet hoe hoog zijn WIA is, maar als je van bijv. bijstandsniveau rond moet komen is het simpelweg onmogelijk een jongvolwassene te onderhouden.
Trek anders ook eens aan de bel bij maatschappelijk werk en de sociaal raadslieden van de gemeente.

Of eigenlijk moeten je vader en je broer dat doen. Kunnen ze dat?

belastingdienst

Over 2015 kan je vader misschien nog wat belasting terugkrijgen. van de website van de belastingdienst:

'Tot 2015 mag u de uitgaven voor het levensonderhoud van uw kind aftrekken als is voldaan aan de volgende voorwaarden:

Uw kind is aan het begin van het kwartaal jonger dan 21 jaar.
Uw kind kan in dat kwartaal niet zelf in zijn levensonderhoud voorzien.
In dat kwartaal krijgt niemand in uw huishouden kinderbijslag of een vergelijkbare buitenlandse uitkering voor uw kind. Ook heeft niemand recht hierop.
Zie ook: Geen kinderbijslag door bijzondere omstandigheden
Uw kind kan in dat kwartaal geen studiefinanciering, tegemoetkoming in de studiekosten of een vergelijkbare (buitenlandse) regeling krijgen.
Uw uitgaven voor het levensonderhoud voor uw kind zijn in dat kwartaal minimaal € 416 (€ 408 in 2013).
Het moet gaan om uitgaven waarvoor u geen vergoeding krijgt. Hebt u een fiscale partner? Dan mag u de uitgaven van uw fiscale partner meetellen.'

Bij 'uitgaven' mag je waarschijnlijk/hopelijk aan van alles denken, dus ook aan een deel van de huur, gas water licht etc.

Maar het is bijzonder beroerd geregeld voor jongvolwassenen en voor ouders van jongvolwassenen.

Tsjor

Ik

Ik

21-01-2016 om 10:56

Reactie

Bedankt voor de reactie allemaal..

Een opleiding volgen gaat helaas niet. Hij heeft op een praktijkschool gezeten en heeft daar zijn niv. 1 gehaald. Voor een vervolgopleiding is hij nergens aangenomen wegens zijn achterstand. Voor werk wordt ie ook nergens aangenomen. De wajong is afgewezen omdat hij volgens hun wel in staat is om min. 1uur werk te verrichten. Het enige wat hij nu ontvangt is zorgtoeslag. Kortom een hele ingewikkelde en vervelende situatie vooral voor mijn vader die van het minimum leeft..

Hortensia

Hortensia

21-01-2016 om 11:14

er is nog wel wat mogelijk

Dan is de volgende stap: de gemeente.

Verder heeft het UWV ook mogelijkheden als iemand niet in aanmerking komt voor wajong, maar toch arbeidsbeperkingen heeft. Ze vergeten die taak alleen wel eens uit te voeren, maar wijs ze eens hierop:

"Heeft u een arbeidsbeperking door een ziekte of handicap? En wilt u weten of u:

* hulp kunt krijgen bij het vinden van werk?
* een uitkering kunt krijgen?

Dan kunt u een Beoordeling arbeidsvermogen aanvragen. Wij beoordelen dan of u mogelijkheden heeft om te werken.

* Heeft u arbeidsvermogen? Dan beoordelen wij of u in aanmerking komt voor de extra banen die er komen voor mensen met een ziekte of handicap.
(...)"

Bron: http://www.uwv.nl/particulieren/arbeidsbeperkt/index.aspx

En ga naar de sociale dienst. Hij heeft recht op een (kleine) bijstandsuitkering, zeker als je kunt laten zien dat hij te goed is voor de bijstand.

Het is een heel gedoe om het allemaal voor elkaar te krijgen, helaas, en je moet vaak zelf het wiel uitvinden.

Hebben jullie al nagedacht over een andere vorm van dagbesteding en/of een vorm van begeleid of beschermd wonen?
Hebben jullie al contact opgenomen met Stichting MEE?
Wat kan maatschappelijk werk voor jullie betekenen?

Hortensia

Hortensia

21-01-2016 om 11:15

foutje

"Hij heeft recht op een (kleine) bijstandsuitkering, zeker als je kunt laten zien dat hij te goed is voor de bijstand."

Sorry, ik bedoel natuurlijk "te goed voor de wajong".

Jamie

Jamie

21-01-2016 om 13:00

niv 1

Bedoel je een mbo1 opleiding of entreeopleiding of nog iets anders?

Waarom kan hij niet solliciteren als vakkenvuller in de supermarkt?

gemeente

Bijstand wordt geweigerd als hij in aanmerking komt voor studiefinanciering, maar als hij vanwege zijn beperkingen op geen een opleiding wordt toegelaten dan krijgt hij natuurlijk ook geen stufi (en gelukkig maar, want het kan tot weinig anders leiden dan tot een forse schuld, als ik dat zo lees).

Broer moet inderdaad zorgtoeslag aanvragen, als de wiedeweerga, en verder naar de gemeente om een bijstandsuitkering aan te vragen. Ik denk dat het wel verstandig is als er iemand meegaat om de situatie uit te leggen en mee te luisteren. Verder komt het ook nog wel eens voor dat mensen die een bijstandsuitkering willen aanvragen daarvan worden weerhouden door baliemedewerkers etc die roepen dat iemand daar toch niet voor in aanmerking komt. Sta er in dat geval op dat wordt genoteerd dat broer zich voor een uitkering heeft gemeld, en als je reden hebt om aan te nemen dat die baliekluiver onzin verkoopt, sta er dan ook gewoon op dat een aanvraag wordt ingediend en in behandeling wordt genomen. Tegen de afwijzing van een aanvraag kan je namelijk bezwaar instellen, maar als een aanvraag überhaupt niet wordt geregistreerd sta je machteloos.

Overigens, dat je vader een WAO (of is het WIA?) uitkering heeft, wil op zichzelf niet altijd zeggen dat hij een uitkering heeft op het niveau van het sociaal minimum. Dat hangt van een heleboel dingen af.

Tenslotte: als er in de gemeente een bureau sociaal raadslieden is dan kan het zinvol zijn om eens met alle paperassen over de financiële situatie daarheen te gaan om te zien welke potjes, voorzieningen etc. er allemaal zijn.

Groeten,

Temet

Hortensia

Hortensia

21-01-2016 om 15:32

bijstand aanvragen

Kan ook vaak online. Er moet een flink pak papier mee. Je kunt nooit teveel sturen (doe dat liefst digitaal of de kopieën, wegens kwijtraakgevaar). In dit geval ook o.a. de wajongafwijzing, de situatie rond vader kort en zakelijk (en vooral zonder emotie) beschreven en de reeds gedane stappen.

Hortensia

Hortensia

21-01-2016 om 15:32

vakkenvuller

"Waarom kan hij niet solliciteren als vakkenvuller in de supermarkt?"

Te oud.

Jamie

Jamie

21-01-2016 om 15:59

hortensia

Hij is 18!!! Dan kun je echt nog wel aan de bak komen nu en al is het niet in de winkel dan wel in de horeca als afwasser.

Hortensia

Hortensia

21-01-2016 om 16:12

Wat voor persoon is het eigenlijk?

Want dat is me niet duidelijk.

Ik merk dat ik aan het aannemen ben dat het hier om een jongen met een beperking gaat. Hij is dus te goed voor de wajong (en die hebben jullie vast niet om zijn zweetvoeten aangevraagd), maar dat betekent natuurlijk niet dat er niets aan de hand is. Ik vind het dan ook te makkelijk om te zeggen "dan zoekt hij maar een baantje in de horeca of als vakkenvuller".

Niet elke beperking geeft "Wajong-toegang". Al kun je maar één uur werken met begeleiding, dan kom je er al niet meer in. Wáár je dan dat werk krijgt, is de volgende stap. En helaas niet altijd de makkelijkste stap. Neem contact op met het UWV voor mogelijkheden van aangepast werk, en neem contact op met de sociale dienst om uit te leggen dat het hier niet gaat om een lapzwans van een jongvolwassene die het wel lekker vindt bij pa.

Ik zit zelf momenteel middenin een soortgelijk iets, al zijn de achtergronden anders, maar het gaat wel om een bijna-18-jarige met een beperking en een ouder die de kosten straks niet meer kan dragen als hij 18 is. En ik weet dat er mogelijkheden zijn, maar ook dat de instanties nogal makkelijk zijn met "jammer joh, wajong kan niet, doei!". Vraag altijd dóór en maak eventueel gebruik van de expertise van stichting MEE en maatschappelijk werk.

En ja, als hij ook maar enigszins werk kan doen, dóen! Hier is er eentje aan het krantenlopen omdat horeca en de supermarkt echt boven zijn kunnen zijn.

Jamie

Wajong is aangevraagd, maar afgewezen omdat hij geacht wordt nog wel een uur te kunnen werken.

Het is vrijwel onmogelijk om nog in de Wajong te komen, ook als er sprake is van zeer ernstige beperkingen. Ik vermoed dat de broer van TS in de praktijk helemaal niet als vakkenvuller aan de slag kan, en dat hij ook als afwasser niet welkom is.

groeten,

Temet

MoederVan3

MoederVan3

22-01-2016 om 21:35

Vakkenvuller

Als vakkenvuller of afwasser willen ze het liefst 15-, 16-jarigen die op het HAVO/VWO zitten. Middelste (VWO) werd zonder problemen bij AH aangenomen. Jongste (VMBO-basis) is bij drie supermarkten afgewezen. En hij was niet de enige uit zijn klas. Het is de praktijkschool niet gelukt om de jongen bij een werkgever af te leveren. En nu wordt het alleen maar moeilijker. Ik ben op zich wel voor de pogingen om de instroom in de Wajong te verminderen, maar het moet wel realistisch zijn. Op grond wat TS heeft verteld is het natuurlijk onmogelijk om in te schatten hoe groot de afstand van deze jongen is tot de arbeidsmarkt. Wat wel zeker is dat hij zonder hulp die afstand niet kan overbruggen.
Lang leve Kafka.

Jamie

Jamie

22-01-2016 om 21:45

die supermarkten

nemen hier gewoon iedereen aan van de juiste leeftijd en nog hebben ze tekort aan mensen. Het zou ook slim zijn van een supermarkt om dat gewoon te doen want je hebt natuurlijk hele goede hardwerkende krachten op vmbo-basisniveau en je hebt hele goede VWO'ers maar je hebt ook luie kinderen op basisniveau maar ook op VWO.

Jamie

Jamie

22-01-2016 om 21:48

oja

Afwassers van 15 jaar? Lijkt me erg aan de jonge kant want die mogen maar werken tot 19:00 uur op een schooldag en 21:00 uur op een vrije dag. Daar heb je niet zoveel aan in een restaurant.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.