Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Adinda

Adinda

26-09-2013 om 22:48

Draagmoederschap en verlof

Interessant artikel in Trouw: Twee advocaten-generaal bij het Europese Hof van Justitie hebben vandaag tegenstrijdige adviezen verstrekt over het recht op zwangerschapsverlof voor wensmoeders. Ze bogen zich over de vraag of vrouwen die een draagmoeder inschakelen, recht hebben op zwangerschapsverlof. Het advies komt in de nasleep van een zaak in het Verenigd Koninkrijk, waar de werkgever van een wensmoeder argumenteerde dat ze het kind niet zelf op de wereld heeft gezet, en dus geen recht heeft op dagen vrij.

Aan de ene kant vind ik dat iemand die een baby krijgt van een draagmoeder geen recht heeft op zwangerschapsverlof, want dat lijkt me in eerste instantie bedoeld omdat een zwangere en net bevallen vrouw veel lichamelijke ongemak heeft en daarvan moet herstellen. Dus dan denk ik dat zo'n vrouw maar gewoon vakantiedagen moet opnemen als ze bij haar nieuwe baby wil zijn. De staat (betaald verlof) of de werkgever (als de overheid het niet betaalt) hoeft tenslotte niet op te draaien voor haar wensen. Tegelijkertijd wordt het zwangerschapsverlof van de zwangere vrouw die de baby niet houdt ook doorbetaald door de staat, dus dan zou er voor een baby twee keer betaald worden.
Aan de andere kant kun je ook niet verwachten van iemand die net een baby heeft ontvangen van iemand anders, dat ze die baby meteen naar de creche brengt. Afgezien van het feit dat een creche volgens mij niet eens kindertjes van een week oud aanneemt. Maar is betaald zwangerschapsverlof dan de redelijke oplossing? Alle mensen die een baby krijgen doen dat uit egoistische motieven, dus die wensen van die surrogaat oeder van de draagbaby is net zo egoistisch als van een echte moeder.

Lastig dilemma, wat vinden jullie?

Tijgeroog

Tijgeroog

26-09-2013 om 23:15

Adoptie?

Het lijkt me dat de situatie vergelijkbaar is met een adoptie (moet je een kindje van een draagmoeder zelfs niet ook adopteren?) en dan hebben beide ouders recht op vier weken adoptieverlof. Dat zou je dan na elkaar op kunnen nemen, dan zit j al op acht weken.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verlof-en-vakantie/adoptieverlof?utm_campaign=sea-t-verlof_en_vakantie-a-adoptieverlof&utm_term=adoptieverlof&gclid=COyxzLn96bkCFQOW3godsWwAlg

-Flupke-

-Flupke-

27-09-2013 om 12:22

en vaders dan

dus jij vind ook niet dat vaders (meer)vrij zouden moeten krijgen voor de geboorte van hun kind?

Kaaskopje

Kaaskopje

27-09-2013 om 13:15

Misschien moet het ervoor en het erna-verlof anders gaan heten

Een vrouw krijgt nu een aaneengesloten periode zwangerschapsverlof, verdeeld over ervoor en erna. Misschien moeten ze ervoor tot hét zwangerschapsverlof gaan bestempelen en erná tot betaald ouderschapsverlof, ongeacht of het voor de moeder of vader is. Dan is het aan de ouders of ze dat willen verlengen met onbetaald ouderschapsverlof.
Zwangerschapsverlof zie ik niet louter voor het lichamelijke herstel. Het is ook de periode waarin ouders aan hun kind moeten kunnen snuffelen en omgekeerd. Of je nu de biologische moeder bent of niet, dat snuffelen blijft noodzakelijk, dus heb je als niet-biologische ouder net zoveel recht op die mogelijkheid als de biologische ouder.

Tijgeroog

Tijgeroog

27-09-2013 om 14:02

Vaders

Die had je in je eerste bericht niet genoemd.

Ik vind het Nederlandse verlof eigenlijk te kort. En ik vind het model dat in sommige Scandinavische is wel mooi, waarbij vaders ook een deel van het verlof op mogen nemen. Lijkt me goed voor ze.

bibi63

bibi63

27-09-2013 om 14:46

m.i. zou het zo moeten

Ten eerste denk ik inderdaad niet dat overheid c.q. werkgever 2x moeten betalen. Ten tweede zijn er officieel 2 soorten aaneengesloten verloven: zwangerschapsverlof (4 tot 6 weken) en aansluitend bevallingsverlof (10 tot 12 weken), met een max van 16 weken. Het zwangerschapsverlof is uiteraard voor de draagmoeder en redelijkerwijs zou zij dan 6 weken moeten krijgen (zij heeft er immers niets aan om haar bevallingsverlof uit te moeten rekken tot 12 weken). Dan blijven er nog 10 weken 'bevallingsverlof' over. Enerzijds om te herstellen van je bevalling, anderzijds om een band op te bouwen met je kind en/of een pas geboren baby niet elders uit te moeten besteden. Mij lijkt dat in dit soort situaties de draagmoeder nog 2 weken verlof moet krijgen om te herstellen. De krijgouder (pa of ma, dat maakt niet uit m.i.) krijgt dan het zgn 'bevallingsverlof' verminderd met die 2 weken, dus 8 weken. Lijkt mij redelijk zo en wg en/of overheid hebben geen dubbele kosten.
Gr. Bibi

Hanne.

Hanne.

10-10-2013 om 23:13

2 weken om te herstellen ?

Het lijkt me erg optimistisch om te denken dat een vrouw 2 weken na een bevalling weer (fulltime) aan het werk kan.

Ik heb geen zware bevallingen gehad, maar ik weet dat ik na 3 weken fysiek nog moeite had om 15 minuten achter elkaar te lopen.

Bovendien mag je in NL de eerste 42 dagen na de bevalling helemaal niet werken. De draagmoeder zal dus minstens 6 weken bevallingsverlof moeten krijgen.

Dalarna

Dalarna

11-10-2013 om 08:20

Hanne

Het herstel is vooral zwaar omdat je OOK een kindje hebt om voor te zorgen, dag en nacht... als draagmoeder vind ik 6 wk voor de meeste werkzaamheden dan ook een beetje overdreven.

Tijgeroog

Tijgeroog

11-10-2013 om 11:09

Verschilt

Ik was na twee weken blij dat ik weer een beetje kon lopen. Natuurlijk gaat het langzamer omdat je ook voor je baby moet zorgen, maar na twee weken zou ik echt nog niet in staat zijn om weer te werken.

Dalarna

Dalarna

11-10-2013 om 22:08

Tja

Als blijkt dat het nog niet gaat kun je je toch ook ziek melden?

bibi63

bibi63

14-10-2013 om 21:45

precies dalarna

Dan krijgt de wg hier ook geld voor van het UWV.

Jesse_1

Jesse_1

15-10-2013 om 00:37

Draagmoeder

Als draagmoeder, ook als je het weloverwogen en met de beste intenties doet, heeft het toch ook emotioneel een behoorlijke impact om een kind 'af te staan'.
Ik heb iemand gekend die het gedaan heeft voor goede vrienden. Ze zag het alsof het kind bij haar logeerde totdat het geboren kon worden; het was dus niet háár kind in haar buik. Maar desondanks heeft het toch wel even tijd gekost de bevalling en alles eromheen te verwerken.

bibi63

bibi63

16-10-2013 om 21:40

uwv

Ik heb even op de site van het UWV gekeken, maar kan daar niets over vinden. Dus ik denk dat er geen wettelijke regeling is en dat UWV gewoon uitgaat van 10-12 weken bevallingsverlof voor degene die het kind baart (en daaraan voorafgaand het zwangerschapsverlof van 4-6 weken). Logisch ook, draagmoeder of niet, zij is degene die zwanger is en bevalt en daar is de regeling ook op gebaseerd. Dus ik denk dat de draagmoeder gewoon recht heeft en krijgt op die 16 weken. De 'krijgmoeder' zal iets anders moeten regelen, op eigen kosten. Per slot van rekening weet je ruim van te voren welk traject je aangaat en wat de consequenties zijn. Zij zal van te voren in overleg moeten met de werkgever en eventueel een periode onbetaald verlof op moeten nemen. Nogmaals, het hele proces zal sowieso een lange aanloopperiode hebben gehad, dus ook tijd om erover na te denken hoe te handelen als de baby er is en ervoor te sparen (onbetaald verlof bijv.) enz. Overigens is er wel een regeling bij adoptie, dan heb je wel recht op UWV gelden na komst van het kind (al dan niet een baby, kan natuurlijk ook een ouder kind zijn). Die situatie is natuurlijk wel anders: kind komt meestal niet van een NL moeder, dus geen dubbele UWV uitkering, alleen voor de adoptie-ouder (en dan geen 16 weken, want de zwangerschapsuitkering doet dan niet ter zake). Mocht het wel een NL kind zijn, dan is het óf een baby van een tienermoeder, die hoogstwaarschijnlijk nog niet werkt, óf een ouder kind en dan is bevallingsverlof voor de 'echte' moeder ook niet meer ter sprake.
Bibi

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.